Projektant Off-White w Louis Vuitton. Kolejny dom mody zamieni się w streetwearowy brand?

Virgil Abloh, projektant Off-White, został nowym dyrektorem kreatywnym LV. Krytycy wyrażają obawy, że może on przyczynić się do zatracenia dziedzictwa marki.
.get_the_title().

Świat mody zelektryzowała dzisiaj wiadomość o przyjęciu Virgila Abloha na stanowisko dyrektora kreatywnego działu męskiego Louis Vuitton. Projektant, znany szerszej jako założyciel streetwearowego brandu Off-White, zastąpi na tym stanowisku Kima Jonesa.

Wiele osób krytykuje tę decyzję, wyrażając obawy, że sytuacja będzie podobna do przejęcia sterów w Balenciaga przez Demna Gvasalia.

Balenciaga znana była od 1919 roku jako hiszpański dom mody projektujący wyjątkowe kreacje haute couture oraz piękne stroje podbijające po kolei każdy tydzień mody. Po zmianie dyrektora kreatywnego na Gvasalię cały ten dobytek poszedł w niepamięć – projektant przekształcił markę w streetwear podbijający pierwsze strony Hypebeasta. Czy Balenciaga stała się bardziej rozpoznawalna i wzrosły jej wpływy na rynku? Tak. Czy rozszerzyła się grupa klientów i wzrosła sprzedaż produktów? Tak. Jednak odrzucenie prawie stuletniej historii i stylu na rzecz stworzenia brandu podobnego do Vetements jest dla wielu nie do przyjęcia. Podobne obawy dotyczą objęcia przez Abloha stanowiska w LV. Co prawda romans ze streetwearem rozpoczął tam już Jones, jednak marka wciąż pozostawała wierna swoim korzeniom. Teraz może się to zmienić.

abloh
look’i z pokazów Balenciaga przed dołączeniem Gvasali
abloh
looki z pokazów Balenciaga z Gvasalią jako dyrektorem kreatywnym

Nie sposób nie zrozumieć motywacji tego kroku – jeśli stanowiska dyrektorów kreatywnych wszystkich domów mody obejmą projektanci z hajpowanych marek, przełoży się to na większą sprzedaż, ale również grozi zalewem streetwearu i śmiercią wysokiego krawiectwa. Pamiętajmy, że stare dziedzictwo europejskiej mody to jednak wciąż haute couture tworzone we Francji, Włoszech i Hiszpanii.

abloh
look’i z pokazów Off-White

Zdecydowanie jest to jednak dobre posunięcie marketingowe – Off-White ma na Instagramie 3,1 mln followersów, a sam Abloh ponad 1,6 mln. Marka jest również laureatem wielu prestiżowych nagród i jest znana publiczności w różnym wieku – zarówno nastolatkom, jak i dojrzałym znawcom mody. Sam Abloh współpracował już z takimi markami jak Nike, Jimmy Cho, Moncler, a także IKEA.

Tekst: DS

FASHION