Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Badania wykazały, że mężczyźni, którzy dużo publikują w mediach społecznościowych, są postrzegani jako mniej męscy

Okazuje się, że nawet w mediach społecznościowych stereotypy związane z płcią mają się świetnie.
.get_the_title().

Przeprowadzone niedawno badanie wykazało, że mężczyźni, którzy często publikują posty w mediach społecznościowych, są postrzegani jako mniej męscy. Tendencja została poparta czterema eksperymentami, w których wzięło udział ponad 1,3 tys. respondentów z USA i Wielkiej Brytanii. Dane z sondaży sugerują też, że mężczyźni i kobiety korzystają z social mediów na różne sposoby. Mężczyźni ogólnie posiadają mniej kont na różnych platformach i nie publikują postów tak często jak kobiety (dotyczy to m.in. Instagrama).

Ta zależność ma daleko idące konsekwencje w świecie marketingu. Powszechnie wiadomo, że Coke Zero powstała jako alternatywa dla Diet Coke – produktu, od którego mężczyźni notorycznie stronili, sądząc, że jest on dla kobiet chcących schudnąć. Istnieje nawet stereotyp związany z długością snu mężczyzn. Dłuższe spanie postrzegane jest jako niemęskie, ponieważ potrzeba odpoczynku wiąże się z byciem słabym i bezbronnym.

Naukowcy zadali sobie pytanie, czy mężczyźni są źle postrzegani, gdy dzielą się informacjami w mediach społecznościowych.

Aby poznać na nie odpowiedź, przeprowadzili serię eksperymentów, w których respondenci zostali poproszeni o ocenę mężczyzny, który często lub rzadko publikuje posty. Respondenci konsekwentnie oceniali mężczyznę jako mniej męskiego, gdy był on bardzo widoczny w internecie. Nie miały większego znaczenia inne parametry, takie jak wiek, wykształcenie, dochody i ulubiona platforma do publikacji. Naukowcy sprawdzili, czy mężczyźni byli inaczej oceniani, gdy dzielili się treściami o innych, a nie o sobie – założono, że będzie to odbierane jako przejaw troskliwości, a nie wołanie o atencję. Po drugie, sprawdzili, czy wpływowi mężczyźni – którzy publikują posty głównie z powodów zawodowych – również mierzą się z tym samym stereotypem. W obu przypadkach – ku zaskoczeniu badaczy – częste publikowanie postów sprawiło, że postrzegano tych użytkownicy social mediów jako bardziej kobiecych.

Unsplash.com

Z kolei częstotliwość publikowania postów nie miała wpływu na to, jak uczestnicy badania postrzegają kobiety. Co zatem odpowiada za ten efekt? Naukowcy doszli do wniosku, że każdy, kto często publikuje, niezależnie od płci, sprawia wrażenie osoby, która szuka uwagi i uznania. To z kolei przekłada się na postrzeganie mężczyzn jako bardziej ‘kobiecych’. Nadal – czasem na poziomie podświadomości – kierujemy się stereotypami.

Badania wykazały, że konwencjonalna koncepcja męskości odrzuca kobiecość, ale w drugą stronę to już tak nie działa.

Rzeczywiście jest też tak, że reklamy, programy telewizyjne, filmy i muzyka w dalszym ciągu utwierdzają nas w przekonaniu, że mężczyźni powinni być stoiccy i samowystarczalni. Co ciekawe, wyniki badania wskazują na to, że ci, którzy sami często publikują posty w internecie, odbierają to zupełnie odwrotnie. W badaniu wzięli udział uczestnicy wyłącznie z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.

SURPRISE