Prawo do posiadania samochodu w Singapurze kosztuje obecnie 106 tys. dolarów

Azjatyckie miasto-państwo ma własne niespotykane sposoby na ograniczenie ruchu samochodowego i korków.
.get_the_title().

Singapur już w 1990 roku wprowadził system 10-letniego certyfikatu COE. Musi go nabyć każdy, kto chce kupić samochód. Rozwiązanie miało zmniejszyć nadmiar pojazdów w mieście. Jednak ostatnio koszt zaświadczenia o posiadaniu dużego samochodu rodzinnego wzrósł do nowego rekordowego poziomu 106 619 dolarów. Co więcej, rząd kontroluje liczbę wystawianych certyfikatów.

Podatki i cło sprawiły, że Singapur stał się najdroższym krajem na świecie, jeśli chodzi o zakup samochodu.

Przykładowo nowa standardowa Toyota Camry Hybrid w Singapurze kosztuje ok. 159 tys. dolarów, a tymczasem w USA cena tego samochodu jest ok. 6 razy niższa. W Polsce za to auto zapłacimy od 182,9 tys. zł.

Unsplash.com

W Singapurze istnieją różne typy COE dla mniejszych samochodów, motocykli i większych pojazdów. Ich ceny od kilku miesięcy osiągają rekordowe poziomy – ożywienie po pandemii zwiększyło popyt, a rząd cofnął rabaty na certyfikaty. Najtańsze zaświadczenie kosztuje obecnie ponad 66 tys. dolarów. To prawie 3 razy więcej niż w roku 2020 roku, kiedy to popyt na nowe samochody był dużo mniejszy. Certyfikaty tzw. kategorii otwartej, w której nie ma żadnych ograniczeń dotyczących rejestrowanych samochodów, również osiągnęły rekordową cenę prawie 97 tys. dolarów.

Mimo że Singapur jest stosunkowo mały, regularnie zajmuje czołowe miejsca w rankingu krajów o największej liczbie milionerów.

Jednak dla przeciętnego mieszkańca tego miasta-państwa, gdzie średnia miesięczna pensja wynosi ok. 44,5 tys. dolarów, program COE jest po prostu bardzo kosztowny. Zakup samochodu nie jest więc osiągalny dla wszystkich. Singapurski rząd jednocześnie chce zachęcać mieszkańców do korzystania z transportu publicznego, który uznawany jest za jeden z najlepszych na świecie. W ubiegłym roku miasto-państwo zobowiązało się do przeznaczenia ponad 38 mld dolarów na rozbudowę i odnowienie krajowej sieci kolejowej w ciągu następnej dekady.

Pod koniec ubiegłego roku po drogach liczącego ok. 5,5 mln mieszkańców Singapuru jeździło nieco poniżej 1 mln samochodów. Liczba dostępnych nowych COE zależy od liczby wycofanych starszych samochodów.

Tekst: MZ

TRAVEL