#NoShameCoalition, czyli Answear.LAB i media mówią STOP zawstydzaniu kobiet

Czołowe polskie media za namową marki Answear.LAB ogłaszają deklarację, w której jednogłośnie mówią STOP zawstydzaniu kobiet. Chcą pisać o kobietach tak, by dążyć do równości płci, czyli bez seksizmu oraz obraźliwych i ośmieszających ich osiągnięcia ocen.
.get_the_title().

Skala women shamingu jest zatrważająca. Z badania na zlecenie Clue PR wynika, że 63 proc. kobiet zetknęło się ze zjawiskiem krytyki lub oceniania ich samych czy innych kobiet, 90 proc. usłyszało słowa krytyki na temat swojego wyglądu lub sposobu wychowania dzieci, 66 proc. czuje, że są oceniane ze względu na swoje wybory życiowe (partnera czy edukacji).

Skalę zjawiska women shamingu potwierdza także wspólna analiza ponad 7,5 tys. artykułów na portalach i 7,6 tys. komentarzy na forach, Instagramie, Facebooku czy Twitterze, które opublikowano tylko od początku tego roku.

Umniejszające komentarze dotyczące wyglądu czy innych sfer życia kobiet – głównie znanych Polek – stanowią więcej niż połowę (zawierają stwierdzenia typu: wygląda na zmęczoną / przytyła, jak ona wygląda/ jak ona się ubrała / za stara na matkę / na tę rolę / na tę pracę / gdyby nie była kobietą / czy jako kobieta da radę).

Clicbaitowe tytuły tych artykułów bywają sugestywne i opresyjne, ale treść jest najczęściej pozornie neutralna – mówi Aleksandra Kurowska z Clue PR. – Artykuły są raczej informacyjne, stronią od oceny, zamiast tego pytają czytelników czy uważają, że dana znana kobieta przytyła, wygląda na zmęczoną, źle się ubrała itd. Media często wykorzystują cytaty z hejterskich komentarzy internautów, zadają czytelnikom pytania retoryczne. I to jest właśnie ten zapalnik, który rozpala wszechobecną w sieci obraźliwą, nierzadko wulgarną wobec kobiet narrację.

@answear.lab #noshamecoalition by Answear.LAB . #answearlab #noshame #fyp #viral ♬ original sound – Answear.LAB

Jak tłumaczy Agnieszka Pruchnik, brand dyrektorka Answear.LAB, zawstydzać można na wiele sposobów, ale wygląd jest zdecydowanie jednym z najłatwiejszych celów. Dlatego to właśnie ze świata mody powinny dochodzić zdecydowane sygnały potępiające jakiekolwiek przejawy women shamingu.

Zgodziliśmy się wszyscy, że wciąż jest za mało dobrych praktyk i chcemy nadal inspirować do pisania i mówienia o kobietach tak, by dążyć do równości płci – mówi Agnieszka Pruchnik. – Zawstydzanie kobiet, obraźliwe komentarze, podważanie życiowych wyborów czy osiągnięć prowadzi do uciszania, niedoceniania ich umiejętności w wielu obszarach życia społecznego. Marnujemy w ten sposób ważny społecznie potencjał kobiet. I to w czasach, kiedy świat ma wobec nich wiele oczekiwań. Na przykład, że będą liderkami potrzebnych i ważnych zmian – takie głosy coraz mocniej słychać również w Polsce. Obarcza się kobiety odpowiedzialnością, ale jednocześnie podcina skrzydła i sprawia, że się wycofują. Dlatego właśnie women shaming zasługuje naszym zdaniem na największą krytykę.

Czołowe polskie media za namową marki Answear.LAB ogłosiły więc deklarację, w której jednogłośnie mówią STOP zawstydzaniu kobiet. Chcąc dać dobry przykład innym, zobowiązały się, że pisząc o kobietach, nie będą tolerować seksistowskiej mowy nienawiści. Niedopuszczalne jest wyrażanie pogardy wobec kobiet, uznawanie ich za gorsze lub redukowanie ich podmiotowości do seksualności. Podpisujące się pod deklaracją media nie chcą tolerować zawstydzania, obraźliwych komentarzy, fałszywych komplementów lub rzekomych żartów, wykorzystywanych do poniżenia i ośmieszenia celu.

Dlatego zadeklarowały, że nie będą w ten sposób komentować m.in. wyglądu kobiet, ich życiowych wyborów (dotyczących pracy, związków, macierzyństwa etc.) oraz ich zainteresowań czy wypominać wieku – zwłaszcza podkreślać go w tytułach i konfrontować z wyglądem.

Wzywamy do działań na rzecz zaprzestania zawstydzania kobiet. Rozpowszechnianie wiadomości poniżających kobiety, prowadzi do ich uprzedmiotowienia, uciszania, niedoceniania ich umiejętności i opinii, niszczenia ich reputacji, zmusza do dostosowywania się. W końcu sprawia, że czują się bezbronne i wycofują się z życia społecznego – czytamy we wspólnej deklaracji, którą znajdziecie tutaj.

Do #NoShameCoalition dołączyły już Plotek,pl, Kobieta Gazeta.pl, naTemat.pl, Onet.pl Lifestyle, Wysokie Obcasy, Noizz.pl, Ofeminin.pl, AszDziennik.pl, MamaDu.pl, So Magazyn (WP), Plejada.pl, Zwierciadło. Koalicja jest otwarta dla wszystkich sojuszników sprawy.

Choć w mediach coraz częściej podkreśla się znaczenie języka w kształtowaniu równościowej rzeczywistości, marka Answear.LAB, od zawsze angażująca się w sprawy kobiet, przekonała wiodące polskie media, że wspólny i jeszcze silniejszy głos w tej kwestii powinien zostać usłyszany.

Akcję wspiera feministyczna rysowniczka Lainey Molnar oraz znane Polki, m.in. Małgorzata Szumowska, Lidia Popiel i Ewa Gawryluk, które w swoich social mediach na znak protestu przeczytają zawstydzające nagłówki i komentarze jakie znalazły na swój temat w mediach i social mediach.

SPOŁECZEŃSTWO