Najnowsze badania dowiodły, że studenci osiągają lepsze wyniki w nauce niż 10 lat temu
Australijscy naukowcy wzięli pod lupę prawie 600 tys. indywidualnych ocen, które osoby studiujące na Uniwersytecie w Sydney uzyskały w latach 2011-2021. Analiza wykazała, że aktualne wyniki studentów ze 127 różnych kierunków są znacznie wyższe niż dekadę temu. Liczba wyróżnień naukowych przyznawanych studentom wzrosła aż o 234 proc.
Zaskakujące wyniki badania umocniły naukowców w przekonaniu, że w Australii występuje tzw. inflacja ocen.
Problem ten był już podnoszony w ostatnich latach głównie z powodu przejścia z nauki stacjonarnej na zdalną, która zmieniła sposób oceniania w szkołach i spowodowała gwałtowny wzrost liczby kandydatów ubiegających się o przyjęcie na studia.
Badacze twierdzą, że zwiększone zainteresowanie uzyskaniem stopnia naukowego miało doprowadzić do wywarcia presji na studentach, aby osiągali lepsze wyniki niż ich koledzy, którzy stanowią potencjalną konkurencję na rynku pracy. O powody inflacji ocen zapytano także wykładowców akademickich.
Wygląda na to, że pracownicy uniwersytetu mogą oceniać studentów wyżej, bo chcą uniknąć konfliktów i troszczą się o własną karierę zawodową.
Rzecznik Uniwersytetu w Sydney uznał badanie za niemiarodajne, twierdząc, że nie da się porównać wyników z 2011 roku z tymi, które studenci osiągali w 2021, bo w 2012 wprowadzono znaczące zmiany w modelu oceniania.
Zdjęcie główne: Pixabay/Pexels.com
Tekst: OP