Wyjątkowy album pokazuje 'Kolor Powstania’
– Chciałem pokazać jak najwięcej życia codziennego powstańczej Warszawy. Mimo strasznych warunków ludzie chcieli żyć normalnie – powiedział PAP podczas konferencji prasowej fotograf Chris Niedenthal. To jego poproszono, aby wybrał 100 najważniejszych zdjęć walczącej Warszawy. Zdjęcia następnie pokolorowano.
Tak powstał album 'Kolor Powstania’ i trzeba przyznać, że zdjęcia ludzi w kolorze sprawiają, że opada kurtyna kurzu i odrealnienia. Są jak najbardziej realni, bardzo do nas podobni, nagle okazuje się, że wręcz łudząco. Z psami, z uśmiechem, z ładnymi, ułożonymi włosami, z zalotnym spojrzeniem.
Album 'Kolor Powstania. 100 najważniejszych zdjęć walczącej Warszawy’ to wybór zdjęć z Powstania Warszawskiego poddanych koloryzacji. Selekcji dokonał fotograf Chris Niedenthal – autor zdjęcia, które stało się symbolem stanu wojennego (Plakat filmu 'Czasu Apokalipsy’ na kinie Moskwa w Warszawie). Niedenthalowi zależało na ukazaniu właśnie tej zwyczajności, a przez to pewnego rysu podobieństwa, który każdy z nas może dostrzec w bohaterach wybranych fotografii.
Młodzi zakochani ludzie, chwile swobody i szczęścia, zwykłe czynności. Widzimy całkiem zwykłych powstańców. Okładka albumu to świetna fotografia Eugeniusza Lokajskiego 'Broka’ przedstawiająca grupę powstańców z Oddziału Osłonowego Wojskowych Zakładów Wydawniczych bawiących się z psem Kropką.Koloryzacja sprawiła, że ludzie i ich otoczenie zostali uwspółcześnieni.
Proces koloryzacji trwał prawie rok. Specjaliści skupili się na maksymalnie realistycznym oddaniu kolorów tamtej epoki, korzystając ze zbiorów muzealnych a nie sztucznej inteligencji.
Chris Niedenthal podkreślał warsztat fotografów. Część autorów zdjęć nie była profesjonalnymi fotografami, dokumentowali codzienność, często byli sprawni fotografowie. Eugeniusz Lokajski, który zginął podczas Powstania robił zdjęcia jeszcze przed wojną. Słynny fotograf Powstania warszawskiego Sylwester 'Kris’ Braun kontynuował swoją fotograficzną karierę po wojnie. Fotografowali prawdopodobnie głównie aparatami Leica – domyśla się Chris Niedenthal.
– Każde zdjęcie z Powstania Warszawskiego jest dobre, nawet nieostre – podkreśla Niedenthal – Każde jest ikoniczne. To były warunki ekstremalne – dodaje.
Dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego Jan Ołdakowski zauważa, że młodzi ludzie mają problem z odbiorem czarno-białych zdjęć, co pokazują badania prowadzone także przez MPW. Wydają im się one mało interesujące. Ten album to próba przybliżenia historii i pokazania jej w odpowiedni dla zmieniającego się odbiorcy sposób.
Fotografiom towarzyszą teksty historyka i filmoznawcy Grzegorza Sołtysiaka. Czytelnicy znajdą w albumie także odpowiadające ilustracjom fragmenty z relacji warszawskich żołnierzy i cywilów.
Album 'Kolor Powstania. 100 najważniejszych zdjęć walczącej Warszawy’ ukazał się nakładem Muzeum Powstania Warszawskiego oraz Państwowego Instytutu Wydawniczego.
zdjęcia: S.Braun, J.Joachimczyk, E.Lokajski, S.Bałuk, S.Lewandowski/ MPW