Rozkwit polskiego designu w dobie odwilży, czyli świetna wystawa we Wrocławiu!

Rusza wystawa' Nowoczesne wnętrze. Wrocławska architektura wnętrz w czasach politycznej odwilży'. Zobaczycie genialne prace Kałużnego, Wincze, Chierowskiego. Koniecznie chodźcie do Muzeum Architektury we Wrocławiu.
.get_the_title().

Muzeum Architektury we Wrocławiu przy ul. Bernardyńska 7 oraz Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu przygotowały nie lada gratkę dla fanów polskiego designu lat 50. i 60. Kuratorem wystawy jest dr Tomasz Mikołajczak, za aranżację ekspozycji odpowiada Agata Danielak-Kujda, a za projekt identyfikacji wizualnej Jacek Kujda. Wystawa potrwa od 21.11.2024 r. do 16.03.2025 r.

Pod koniec lat 50. XX w. nastąpił istotny zwrot w postawach twórczych polskich artystów i artystek zajmujących się projektowaniem wnętrz i mebli.

Okres ten wiązał się ze zmianami zachodzącymi w Polsce czasów politycznej odwilży, a wraz z nimi pojawieniem się nowych potrzeb i oczekiwań społecznych. Wśród nich ważnym zjawiskiem było kształtowanie odmiennych od dotychczasowych warunków życia prywatnego, a także tworzenie na nowo zdefiniowanych miejskich przestrzeni publicznych. Pragnienie zmian stało się siłą napędową dla pokolenia polskich projektantów i projektantek urodzonych w latach 20. XX wieku.

Wrocławska Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych stała się prawdziwym tyglem twórczym, gdzie doświadczenia pedagogów spotykały się z pasją uczniów, tworząc ożywczy dialog dwóch pokoleń.

Władysław Wincze – projektant wnętrz i mebli wpłynął na krajobraz polskiego designu. Jako członek Spółdzielni Artystów 'Ład’ oraz dziekan Wydziału Architektury Wnętrz wrocławskiej PWSSP (1956–1964), Wincze promował rzemieślnicze formy produkcji, stawiając na jakość i funkcjonalność. Jego podejście do projektowania inspirowało młodsze pokolenie.

prof. Władysław Wincze (fot. Janusz Bochajczuk, źródło: ASP Wrocław)
Meble W. Winczego na wystawie XXX-lecia 'Ładu’, Zachęta, 1956, fot. Marek Holzman, 'Polska’, nr 2(30), 1957

W połowie lat 50. zaczęły kiełkować nowe, przełomowe koncepcje wnętrz, które otwierały drzwi do nowoczesności.

Grono studentów i studentek Winczego, zainspirowane artystyczną atmosferą odwilży, zaczęło wyłamować się z tradycyjnych ram, poszukując świeżych rozwiązań i oryginalnych form.

Ten dynamiczny okres w polskim designie to czas, kiedy świeże idee harmonijnie zderzały się z rzemieślniczym dziedzictwem, tworząc unikalną mieszankę stylów i inspiracji. Dzisiaj, patrząc na te osiągnięcia, możemy dostrzec wpływ tamtych lat w współczesnym wzornictwie, które łączy w sobie nowoczesność z ciepłem tradycji.

Waldemar Kałużny, fotel 'Zebra’, 1958, fot. Zdzisław Holuka, Ośrodek Dokumentacji Sztuki, ASP we Wrocławiu.

Projektanci zaczęli sięgać po nowoczesne materiały, takie jak syntetyczne dermy i nylon, stawiając je na piedestale zamiast deficytowego drewna. Obok nich pojawiły się innowacyjne rozwiązania z żelaza, szkła oraz tkanin, które nadały meblom nowoczesny charakter.

Kształty tych projektów były bezprecedensowe: pomysłowe, kompaktowe i niezwykle lekkie. Te meble nie tylko zaskakiwały formą, ale również były stworzone z myślą o masowej produkcji, co sprawiło, że mogli je mieć wszyscy. Choć na wystawach pojawiało się wiele interesujących prototypów, to tylko fotel 366, zaprojektowany przez Józefa Chierowskiego, zyskał popularność i trafił do sprzedaży.

Józef Chierowski, 1962, fot. Tadeusz Ciałowicz, archiwum rodzinne artysty

Fotel 366 szybko stał się ikoną dizajnu PRL-u, reprezentując nie tylko estetykę swojego czasu, ale również ducha kreatywności i innowacji. To znakomity przykład, jak nowoczesne materiały i świeże pomysły mogły zrewolucjonizować przestrzeń życia codziennego i pozostawić trwały ślad w historii wzornictwa.

Fotel 366 wciąż przyciąga uwagę miłośników designu, będąc dowodem na to, że dobre wzornictwo nigdy się nie starzeje.

Józef Chierowski, fotel i stolik, „II Okręgowa Wystawa Architektury Wnętrz i Grafiki”, CBWA, Wrocław, 1958, fot. Zdzisław Holuka, Ośrodek Dokumentacji Sztuki, ASP we Wrocławiu. fot po prawej: Józef Chierowski, fotel '366′, Dolnośląska Fabryka Mebli w Świebodzicach, fot. Amelia Romańska
Sklep z wełnami 'Merino’, pl. PKWN (obecnie pl. Legionów), 1964, proj. Barbara Łukaszewicz, fot. Zdzisław Holuka, Ośrodek Dokumentacji Sztuki, ASP we Wrocławiu
Klub Dziennikarza, ul. Podwale, 1958, proj. Jan Chwałczyk, Jak Kowalczyk, Jerzy Mierzejewski, Mieczysław Zdanowicz, fot. Zdzisław Holuka, Ośrodek Dokumentacji Sztuki, ASP we Wrocławiu
Bar 'Wiking’, ul. Świerczewskiego (obecnie ul. Piłsudskiego), 1965. proj. Danuta Kowalczyk, fot. Zdzisław Holuka, Ośrodek Dokumentacji Sztuki, ASP we Wrocławiu

Kurator: dr Tomasz Mikołajczak
Muzeum Architektury we Wrocławiu, ul. Bernardyńska 7
Organizatorzy: Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
Projektantka aranżacji ekspozycji: Agata Danielak-Kujda
Projektant identyfikacji wizualnej: Jacek Kujda

KULTURA I SZTUKA