Dziewczynki czują silną presję, aby być doskonałymi i wierzą, że dorośli bardziej doceniają twórczość chłopców!
Nowe globalne badanie LEGO Play Well 2024 przeprowadzone przez Grupę LEGO w sekcji 'Perfekcjonizm, kreatywna odwaga i DEI (różnorodność, równość i inkluzywność)’ ujawnia, że dziewczynki czują silną presję, aby być doskonałymi i wierzą, że dorośli bardziej doceniają twórczość chłopców. Jednocześnie rodzice twierdzą, że ten trend utrzymuje się również w dorosłości. Trzy czwarte dziewczynek dąży do pracy w branżach kreatywnych, co podkreśla potrzebę pilnych zmian.
Kampania 'Więcej niż perfekcja/Język zabawy’ ukazuje, jakie możliwości twórcze zostają uwolnione, gdy dziewczynki mogą bawić się bez ograniczeń.
Grupa LEGO w ramach LEGO Foundation zobowiązała się do podejmowania działań na rzecz zmian systemowych, współpracując z organizacją Save the Children, aby rozwiązywać niektóre z tych problemów społecznych.
Grupa LEGO zaprezentowała wyniki nowego badania LEGO Play Well 2024 dotyczące trendów społecznych wpływających na pewność siebie dzieci w kontekście kreatywności. Badanie pokazało, że presja doskonałości i codzienny język stanowią zagrożenie, szczególnie dla dziewczynek, które mogą być przez to ograniczane w realizacji swojego twórczego potencjału.
Firma chce zwrócić uwagę na to, że poprzez proste zmiany w naszym języku możemy kształtować lepszą przyszłość dla dziewczynek. Przebadano łącznie ponad 1 600 rodziców i dzieci w wieku 5-12 lat w Polsce.
Badanie wykazało, że już pięciolatki odczuwają, jak tłumiona jest ich pewność siebie w kontekście kreatywności.
W tak młodym wieku aż trzy czwarte (70%) dziewczynek czuje się pewnie w swojej kreatywności, jednak ten poziom spada, gdy dorastają, a dwie trzecie z nich często obawia się dzielić swoimi pomysłami. Potęguje to presja perfekcjonizmu i lęk przed popełnieniem błędu (84%). Rodzice potwierdzają ten trend – 69% z nich uważa, że dziewczynki są bardziej skłonne wstrzymywać się z rozwijaniem swoich pomysłów z powodu presji.
’Już od najmłodszych lat dziewczynki słyszą komunikaty sugerujące, że powinny być 'grzeczne’ i 'ładne’, co może zniechęcać je do eksperymentowania, sprawdzania tego, co sprawia im przyjemność czy uczenia się na błędach’ czytamy w komentarzu do badania.
– Dzieci, niezależnie od płci powinny wiedzieć, że popełnianie błędów jest nieodłącznym elementem procesu twórczego i nauki. Kiedy dziecko czuje, że nie musi być doskonałe, zyskuje odwagę do próbowania nowych rzeczy, rozwijania swoich umiejętności i odkrywania własnych mocnych stron. Zamiast skupiać się na efektach, zachwycajmy się ponoszonym wysiłkiem i zaangażowaniem. Każda podejmowana próba, to krok w stronę budowania silnej, kreatywnej i pewnej siebie osoby – mówi Aleksandra Belta-Iwacz, psycholożka dzieci i rodziców.
Ponad 3 na 5 dziewczynek zgłasza, że odczuwają presję dotyczącą doskonałości.
Dobra wiadomość jest taka, że zmieniając nasz język, możemy wpłynąć na przyszłość.
Badanie pokazuje, że codzienna mowa odgrywa rolę w ograniczaniu swobodnego wyrażania kreatywności u dziewczynek. Niemal dwie trzecie dziewcząt w wieku 5-12 lat przyznaje, że słowa, które słyszą, sprawiają, że obawiają się popełniania błędów i czują, że nie powinny eksperymentować, lub wzmacniają ich potrzebę bycia perfekcyjnymi. Wyniki badania wskazują również na znaczące uprzedzenia społeczne, które nieproporcjonalnie dotykają dziewczynek.
Społeczeństwo jest około 10 razy bardziej skłonne przypisywać takie terminy jak 'słodka’, 'ładna’, 'urocza’ i 'piękna’ wyłącznie dziewczynkom. Z kolei określenia takie jak 'odważny’, 'fajny’, 'genialny’ i 'innowacyjny’ są dwukrotnie częściej przypisywane wyłącznie chłopcom.
Ponad połowa dzieci uważa, iż dorośli bardziej słuchają kreatywnych pomysłów chłopców niż dziewczynek. 64% rodziców zgadza się, że społeczeństwo traktuje twórczość mężczyzn bardziej poważnie niż kobiet.
– To, jak zwracamy się do dzieci, ma ogromne znaczenie dla ich pewności siebie i poczucia własnej wartości. Często nieświadomie wzmacniamy przekaz, że dziewczynki powinny być bardziej perfekcyjne niż chłopcy. Zmiana naszego podejścia i używanie bardziej inkluzywnego języka będzie wpłynąć na to, jak dziewczynki postrzegają swoje umiejętności. Dziewczynki mogą wszystko – musimy tylko stworzyć im warunki, aby to odkryły – dodaje Belta-Iwacz.
Według samych dziewcząt, osiem na dziesięć z nich twierdzi, że mniej bałyby się próbować nowych rzeczy, gdyby błędy były częściej traktowane jako okazje do nauki. 85% z nich czułoby się również pewniej, pokazując swoje prace i bardziej ceniłyby postęp niż perfekcję. Osiem na dziesięć dziewcząt wierzy, że ich pewność siebie wzrosłaby, gdyby dorośli skupiali się bardziej na procesie twórczym, a nie na ostatecznym rezultacie – 87% przyznaje, że dzięki temu mniej martwiłyby się o popełnianiem błędów.
Co więcej, dziewczęta przyznają, że motywują je komplementy związane z rozwojem, takie jak 'kreatywna’, 'odważna’ i 'inspirująca’.