5 polskich marek z nurtu mody odpowiedzialnej z okazji Fashion Revolution Week
Transparentność to ostatnio najbardziej chwytliwe słowo w modzie. I nie chodzi tu o tegoroczny trend na przezroczyste tkaniny, ale o przejrzystą historię produkowania i kosztu ubrań, które trafiają do sprzedaży. Dotyczy ona zarówno największych graczy, jak ZARA, H&M, czy polski LPP, jak i mniejszych brandów działających lokalnie w różnych zakątkach świata. Moda zajmuje niechlubne miejsce w czołówce dziedzin gospodarki, które w największym stopniu przyczyniają się do zanieczyszczenia środowiska. Tragedia w Rana Plaza ukazała też nowe, równie przerażające oblicze branży — wyzysk pracowników i brak zapewnienia podstawowych praw pracy. Jeśli z tych negatywnych aspektów można wyciągnąć coś dobrego, to jest to fakt, że w ostatnich latach coraz więcej mówi się o modzie odpowiedzialnej. Również w Polsce, gdzie powstają kolejne marki skupiające się na transparentności w produkcji ubrań i które nie boją się odpowiedzieć na pytanie: „Who made Your Clothes?”. Oto 5 polskich brandów, które reprezentują nurt mody odpowiedzialnej.
Ranking otwieramy chyba najbardziej znaną marką z zakresu mody odpowiedzialnej. Wearso od samego początku postanowiło być brandem, który udowodni, że szycie ubrań z ekologicznych materiałów jest nie tylko możliwe, ale i opłacalne. Marka istnieje na rynku od 2010 roku i regularnie wypuszcza kolejne kolekcje. Każda z nich wyprodukowana jest z organicznej bawełny, która najpierw została dokładnie „skontrolowana” przez założycielkę i projektantkę marki, Olę Waś. Ola jeździła na tureckie plantacje i sprawdzała zarówno sposób ich nawożenia, jak i wiek osób, które na niej pracowały. Ubrania Wearso to uniwersalny, ale niebanalny design i materiał, który jest nie tylko ekologiczny, ale też wytrzymały i ponadczasowy.
2. Mapaya
Martyna Wilde, założycielka marki, wychodzi z założenia, że „nie pracuje z fabrykami, których nie może odwiedzić”. Od tego rozpoczęła filozofię marki, która dzisiaj kojarzona jest z etnicznymi, ręcznie robionymi dzianinami, które w swobodny sposób przybierają różnorodne formy i fasony. Na stronie marki możecie zobaczyć wszystkie techniki, dzięki którym powstają te wyjątkowe i unikatowe ubrania. Za każdą techniką stoi konkretna osoba, która wykonuje produkt dzięki wiedzy przekazywanej z pokolenia na pokolenie.
3. KOKOworld
To brand, który powstał z pasji do podróży i z poczucia obowiązku tworzenia mody odpowiedzialnej. KOKOworld tworzy modę eklektyczną — etniczną mieszankę z najbardziej kolorowych zakamarków świata. Sukienki, bluzki, spodnie i akcesoria szyją po części w podkrakowskiej szwalni, a po części w dalekiej Afryce. W obu przypadkach przyświeca im idea transparentności, sprawiedliwego handlu i poszanowania praw pracownika. Niezależnie od jego pochodzenia.
4. Wisłaki
Ten nadwiślański brand łączy w sobie ekologiczny design, modę oraz miłość do zwierzaków. Zbyt piękne, żeby było prawdziwe? Niekoniecznie. Na koszulkach, bluzach i akcesoriach zobaczycie przegląd polskich zwierząt, które znajdują się pod ochroną. Z każdej sprzedanej rzeczy właściciele marki przekazują 5 zł na wsparcie zagrożonych gatunków. Jakby tego było mało, Wisłaki dbają o środowisko na każdym etapie produkcji — od wyboru tkaniny, przez farby, nadruki i opakowania. Dzięki wszystkim tym działaniom brand promuje nie tylko modę, ale też ekologię, ochronę środowiska i, co najważniejsze w kontekście tego rankingu, odpowiedzialne użytkowanie. Dla dobra swojego i innych.
5. Pat Guzik
Ranking zamykamy krakowską projektantką, bo Kraków od kilku lat szczyci się tygodniem mody mocno zorientowanym na modę odpowiedzialną. Pat wyrosła w przekonaniu, że moda odpowiedzialna to przyszłość branży, która przechodzi powolną, ale głęboką przemianę pod względem produkcyjnym. Ubrania Pat Guzik szyte są w Polsce, a w procesie produkcyjnym projektantka dąży do jak najmniejszego zużycia materiału i wyeliminowania nieużytecznych resztek odzieżowych. Pat angażuje się także w promowanie mody na mądre kupowanie i użytkowanie. Na jej oficjalnej stronie znajdziecie przewodnik po tym, jak mądrze korzystać z zakupionych ubrań. Niby takie oczywiste, a jednak nadal pozostaje w tym temacie wiele do zrobienia.
MW