Facewatch 61: 10 polskich ilustratorów, którzy zmieniają oblicze polskiego plakatu
1. Marcelina Amelia
Głównymi źródłami inspiracji tej pochodzącej z Częstochowy artystki są sny, wspomnienia z dzieciństwa czy samotne, wieczorne spacery.
Amelia w swoich pracach często podejmuje temat dorastania i rodzącej się seksualności.
Jej prace były publikowane między innymi w Digital Arts, Vogue, Celeste, Ribbed oraz Baku. Na co dzień Marcelina mieszka i pracuje w Londynie. Z jej twórczością można się spotkać na licznych wystawach w Polsce i zagranicą, była obecna na znaczących londyńskich wydarzeniach artystycznych – D&AD, London Design Festival, London Illustration Fair czy New Designers. Oprócz projektowania plakatów i ilustracji Marcelina zajmuje się sitodrukiem, malarstwem i wydawaniem zinów.
2. Maks Bereski
Nie bez przyczyny nazywany jest kontynuatorem Polskiej Szkoły Plakatu. Uzależniony od filmów, łączy w sobie pasję do projektowania z miłością do kina. Mistrzowsko operuje symbolem i alegorią.
Jego prace są dowodem na to, że można jeszcze stworzyć ciekawy, nieschematyczny i, co ważne, efektowny plakat filmowy.
Projektuje zarówno do klasyki kina, jak i najnowszych premier kinowych. Współpracował już z Netflixem przy okazji premiery filmu „Mudbound” (2017). W swojej twórczości łączy techniki cyfrowe z odręcznymi rysunkami i malunkami. Mnogość rozwiązań, które stosuje prezentuje na swojej stronie plakiat.com, gdzie możecie obejrzeć także jego plakaty.
3. Paulina Derecka
Zilustrować książkę dla dzieci? Zaprojektować kalendarz Moleskine? A może grafikę dla aplikacji literackiego przewodnika po stolicy? Ta projektantka i ilustratorka z Warszawy kolejnymi projektami dowodzi swojej wszechstronności, przy czym zachowuje wypracowany i wyjątkowy styl.
Miękka kreska, ciepłe kolory, motywy roślinne – to jej znaki rozpoznawcze.
Jej realizacje można było zobaczyć w Zachęcie, podczas Wawa Design Festiwal czy na międzynarodowej wystawie ilustracji Pictoric. Współpracuje z polskimi magazynami, takimi jak Maleman, Art&Business, Usta, Kikimora, Zwykłe Życie, Newsweek, Gaga oraz Futu. Na co dzień stanowi połowę studia kreatywnego Paprotnik.
4. Aleksandra Morawiak
Grafika to nie tylko wektory i rastry. Aleksandra Morawiak specjalizuje się w technice kolażu. W swoich pracach zajmuje się najczęściej człowiekiem oraz jego relacją samym sobą i przestrzenią, która go otacza.
Jej grafiki cechuje swego rodzaju delikatność w doborze kształtów i kolorów.
Wybraną przez siebie technikę uważa za idealne narzędzie do kreacji nowych światów i eksploracji interesujących ją tematów: psychologii, literatury i kinematografii. Znana głównie czytelnikom magazynów Kukbuk, Zwierciadło czy Pani. Swoje prace pokazywała na wystawach w Berlinie, Kopenhadze i we Wrocławiu.
5. Jan Kallwejt
Kallwejt, który w branży jest już od 15 lat, specjalizuje się w tworzeniu złożonych, pełnych detali ilustracji. Charakterystyczną cechą jego prac jest prosty kształt, który dominuje i stanowi bazę kompozycji.
Jego inspiracje to popkultura i prymitywizm.
W swojej twórczości daje wyraz fascynacji powtarzalnością i powielaniem motywów, nie stroni też od absurdu i humoru. Jego prace regularnie pojawiają się w polskich i zagranicznych magazynach czy kampaniach reklamowych. Jako grafik i ilustrator prezentował swoje artystyczne projekty na wielu wystawach grupowych i indywidualnych oraz współpracował z takimi markami jak Honda, Sony czy Nike.
6. Grzegorz Myćka
Jak sam mówi, lubi robić plakaty. I to widać.
Jak mało kto potrafi uchwycić istotę rzeczy i poszerzyć perspektywę – a wszystko to za pomocą prostych środków wyrazu.
Inspiruje się popkulturą i street artem. Jest laureatem międzynarodowych i krajowych konkursów z zakresu plakatu, ilustracji i filmu animowanego oraz uczestnikiem wielu międzynarodowych wystaw, m. in. Taiwan International Graphic Design Award, Biennale del Cartel w Bolivii, Trnava Poster Triennale, Międzynarodowe Triennale Grafiki w Falun, Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach, Międzynarodowe Biennale Plakatu Teatralnego w Rzeszowie. Wraz z grupą artystyczno-projektową BiG POSTER prowadzi warsztaty z tworzenia plakatu. Trzeba nadmienić, że są one oblegane.
7. Beata Śliwińska
Kolaże tej dziewczyny są ostre jak brzytwa. Cechuje je manipulowanie formą i kształtem, splatanie znaczeń, uwydatnianie kontrastów, gra dekonstrukcją. Śliwińska współpracowała już z takimi tytułami jak KMAG, Usta, Fathers, Zwykłe Życie, Solar, Charaktery, LABEL Magazine czy włoskim Vouge. Lista ciągle się wydłuża. Śliwińska ma też na swoim koncie projekty okładek płyt muzycznych, ilustracje, reklamy komercyjne, plakaty oraz identyfikacje wizualne.
Obok tego prowadzi projekt graficzny, dotyczący roli kolorów w życiu – PAINTONE, czyli humorystyczną, popkulturową odpowiedź na PANTONE COLOR.
8. Anna Światłowska
Znana warszawiakom mistrzyni typografii.
Jej minimalistyczne, geometryczne formy znaleźć można nie tylko na plakatach.
Wykształcona w Madrycie i Nowym Jorku projektantka graficzna od pięciu lat związana jest z Muzeum Warszawy, dla którego stworzyła identyfikację wizualną – projekt wyróżniony I miejscem w kategorii Grafiki Użytkowej w konkursie Instytutu Wzornictwa Przemysłowego „Dobry Wzór”. Nic zresztą dziwnego – wystarczy spojrzeć na zestaw fiszek “Odbudowa Starego Miasta w Warszawie”. Ponadto Światłowska jest współzałożycielką warszawskiej Pracowni Sitodruku SITO – jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o tej technice druku, wpadajcie do SITA na wystawę albo warsztaty.
9. Magda Pilaczyńska
Jeśli kogoś kręci estetyka lat 60., to prace Magdy Pilaczyńskiej są stworzone właśnie dla niego. Artystka korzysta z techniki kolażu i przełamuje klasyczną ilustrację elementami zdjęć, wzorów i faktur innych materiałów.
Oprócz ilustracji, plakatów, okładek książek czy płyt, Pilaczyńska tworzy także autorską porcelanę.
Stworzyła dwie kolekcje dla marki Kristoff Fine Porcelain, które zostały nagrodzone tytułem must have na festiwalu Łódź Design Festival w 2013 roku. Aktualnie zajmuje się wytwarzaniem porcelany w ramach własnej marki Look At Me.
10. Zupagrafika
Gratka dla fanów architektury. Zupagrafika to polsko-hiszpański duet zafascynowany Polską Szkołą Plakatu, typografią i architekturą powojennego modernizmu. Plakaty Zupagrafiki charakteryzuje minimalizm oraz dbałość o klarowną i spójną treść projektu.
Wielokrotnie nagradzane plakaty i interaktywne publikacje z papieru skupiają swoją uwagę na brutalizmie i modernizmie państw Europy Środkowej i Wschodniej.
Prace studia zostały nagrodzone m.in. na Graphic Design Festival Breda 2015 (Pierwsza nagroda w konkursie Poster Project), 24. Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie (Wystawa Główna), STGU (Wyróżnienie PROJEKT ROKU 2013) czy Italian Poster Biennial 2015 (Wystawa Główna).
Tekst: DCH