Food for Soul, czyli projekt Massimo Bottury na wspólnotowe kuchnie wykorzystujące niechciane jedzenie
Marnotrawienie żywności oraz brak bezpieczeństwa żywnościowego, czyli głód i ogromna liczba osób niedożywionych, to dwie twarze tego samego problemu. Komu z nas nie zdarza się wyrzucić do śmieci niedojedzonego obiadu, przeterminowanego sera czy nieświeżych owoców? Nie do końca potrafimy gospodarować jedzeniem, nie wiemy, w jaki sposób możemy wykorzystać te na pozór brzydkie warzywa, czy jak właściwie przechowywać pożywienie.
Właśnie dlatego marka Grundig zaangażowała się w program Food for Soul stworzony przez szefa kuchni Massimo Botturę. Organizacja non-profit założona została w 2016 roku.
Jej celem jest zachęcenie organizacji publicznych, prywatnych i non-profit do tworzenia i utrzymywania kuchni społecznościowych na całym świecie.
Angażując do tego profesjonalistów z różnych dziedzin – szefów kuchni, artystów, projektantów i dostawców żywności – Food for Soul stara się stworzyć przestrzeń promującą alternatywne podejście do budowania świadomej konsumpcji w społeczeństwie.
Projekty organizacji są przepełnione sztuką, wzornictwem i pięknem, aby zaangażować gości w całościowe podejście do pożywienia – karmienie ciała i duszy.
Food for Soul nie jest projektem charytatywnym, a programem kulturalnym.
Jego głównym celem jest odbieranie z restauracji i sklepów jedzenia, które całkowicie nadaje się do spożycia, ale nie wygląda już atrakcyjnie dla konsumenta – w końcu chyba większość z nas wybiera te najbardziej czerwone pomidory, najjędrniejsze ogórki i nieobtłuczone jabłka.
Każdy projekt jest inny i jest kształtowany na potrzeby lokalnej społeczności tak, aby był długoterminowy i samowystarczalny. Każdy z nich ma również na celu stworzenie inspirującej i żywej przestrzeni wspólnotowej, która otwarta będzie dla wszystkich.
W dzieciństwie Massimo Bottura patrzył, jak jego matka i babcia przygotowują rodzinne posiłki. – Jako Włoch dorastałem z myślą, że dzielenie się żywnością przy stole jest czymś bardzo ważnym – mówi, podkreślając, że potęga pożywienia była czymś wpajanym mu od najmłodszych lat.
Wkrótce po utworzeniu Food for Soul, firma Grundig skontaktowała się z Botturą, aby zostać oficjalnym partnerem organizacji. Jak mówi Massimo Bottura, Grundig wyznaje wartości, w które sam wierzy. Jego filozofią, a nawet jak sam przyznaje – obsesją, jest jakość. Technologia pomaga mu pokazać to, co niewidzialne i skupić się na potrzebach ludzi.
Dzielenie tej samej pasji, wspólne poglądy na temat szanowania żywności, dostrzegania problemu głodu sprawiły, że współpraca między Botturą a Grundigiem nawiązała się naturalnie, a Massimo został ambasadorem marki. Jest również zaangażowany w program Respect Food stworzony przez markę Grundig, którego celem jest zainspirowanie wszystkich do walki z marnowaniem żywności i instruowanie, jak radzić sobie z odpadami w kuchni.
Grundig przez lata inwestował pieniądze w rozwój najbardziej energooszczędnych i wydajnych urządzeń na rynku. Obecnie aktywnie koncentruje się na walce z marnowaniem żywności, opracowując w swoich lodówkach innowacyjne technologie, które przedłużają żywotność jedzenia. Inna z ich inicjatywy, czyli #respectfood ma podnieść świadomość problemu, zapewniając sprytne, smaczne przepisy, które wykorzystują powszechnie marnowaną żywność.
Tworząc kuchnie społecznościowe, zamieniają żywność, która w przeciwnym razie byłaby wyrzucana, w pyszne posiłki dla potrzebujących. Dzięki tej współpracy w 2016 roku udało się zaoszczędzić 25 ton żywności, uruchomiono 4 kuchnie wspólnotowe, a w ramach projektu zaserwowano 48,3 tys. potraw.
Bottura wierzy, że program Food for Soul może stać się światowym ruchem, który walczy z marnotrawstwem żywności, a jednocześnie nakarmi głodnych.