Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Food for Soul, czyli projekt Massimo Bottury na wspólnotowe kuchnie wykorzystujące niechciane jedzenie

Czy wiesz, że aż 870 milionów ludzi na świecie cierpi z powodu głodu, a dwa miliardy jest niedożywionych? To co dziewiąty człowiek na świecie. W dwa lata przybyło ich więcej, niż liczy populacja Polski.
.get_the_title().

Marnotrawienie żywności oraz brak bezpieczeństwa żywnościowego, czyli głód i ogromna liczba osób niedożywionych, to dwie twarze tego samego problemu. Komu z nas nie zdarza się wyrzucić do śmieci niedojedzonego obiadu, przeterminowanego sera czy nieświeżych owoców? Nie do końca potrafimy gospodarować jedzeniem, nie wiemy, w jaki sposób możemy wykorzystać te na pozór brzydkie warzywa, czy jak właściwie przechowywać pożywienie.

Właśnie dlatego marka Grundig zaangażowała się w program Food for Soul stworzony przez szefa kuchni Massimo Botturę. Organizacja non-profit założona została w 2016 roku.

Jej celem jest zachęcenie organizacji publicznych, prywatnych i non-profit do tworzenia i utrzymywania kuchni społecznościowych na całym świecie.

Angażując do tego profesjonalistów z różnych dziedzin – szefów kuchni, artystów, projektantów i dostawców żywności – Food for Soul stara się stworzyć przestrzeń promującą alternatywne podejście do budowania świadomej konsumpcji w społeczeństwie.

Projekty organizacji są przepełnione sztuką, wzornictwem i pięknem, aby zaangażować gości w całościowe podejście do pożywienia – karmienie ciała i duszy.

Food for Soul nie jest projektem charytatywnym, a programem kulturalnym.

Jego głównym celem jest odbieranie z restauracji i sklepów jedzenia, które całkowicie nadaje się do spożycia, ale nie wygląda już atrakcyjnie dla konsumenta – w końcu chyba większość z nas wybiera te najbardziej czerwone pomidory, najjędrniejsze ogórki i nieobtłuczone jabłka.

Każdy projekt jest inny i jest kształtowany na potrzeby lokalnej społeczności tak, aby był długoterminowy i samowystarczalny. Każdy z nich ma również na celu stworzenie inspirującej i żywej przestrzeni wspólnotowej, która otwarta będzie dla wszystkich.

W dzieciństwie Massimo Bottura patrzył, jak jego matka i babcia przygotowują rodzinne posiłki. – Jako Włoch dorastałem z myślą, że dzielenie się żywnością przy stole jest czymś bardzo ważnym – mówi, podkreślając, że potęga pożywienia była czymś wpajanym mu od najmłodszych lat.

Wkrótce po utworzeniu Food for Soul, firma Grundig skontaktowała się z Botturą, aby zostać oficjalnym partnerem organizacji. Jak mówi Massimo Bottura, Grundig wyznaje wartości, w które sam wierzy. Jego filozofią, a nawet jak sam przyznaje – obsesją, jest jakość. Technologia pomaga mu pokazać to, co niewidzialne i skupić się na potrzebach ludzi.

Dzielenie tej samej pasji, wspólne poglądy na temat szanowania żywności, dostrzegania problemu głodu sprawiły, że współpraca między Botturą a Grundigiem nawiązała się naturalnie, a Massimo został ambasadorem marki. Jest również zaangażowany w program Respect Food stworzony przez markę Grundig, którego celem jest zainspirowanie wszystkich do walki z marnowaniem żywności i instruowanie, jak radzić sobie z odpadami w kuchni.

Grundig przez lata inwestował pieniądze w rozwój najbardziej energooszczędnych i wydajnych urządzeń na rynku. Obecnie aktywnie koncentruje się na walce z marnowaniem żywności, opracowując w swoich lodówkach innowacyjne technologie, które przedłużają żywotność jedzenia. Inna z ich inicjatywy, czyli #respectfood ma podnieść świadomość problemu, zapewniając sprytne, smaczne przepisy, które wykorzystują powszechnie marnowaną żywność.

Tworząc kuchnie społecznościowe, zamieniają żywność, która w przeciwnym razie byłaby wyrzucana, w pyszne posiłki dla potrzebujących. Dzięki tej współpracy w 2016 roku udało się zaoszczędzić 25 ton żywności, uruchomiono 4 kuchnie wspólnotowe, a w ramach projektu zaserwowano 48,3 tys. potraw.

Bottura wierzy, że program Food for Soul może stać się światowym ruchem, który walczy z marnotrawstwem żywności, a jednocześnie nakarmi głodnych.

FOODIE