Największa polska firma odzieżowa wprowadza kolejne eko-rozwiązania i udowadnia, że chcieć to móc
LPP to największa firma odzieżowa w Polsce, która ma w swoim portfolio takie marki jak Reserved, Mohito czy Cropp, a na koncie kampanie z Cindy Crawford czy Kate Moss. Założyciele podkreślają, że firma pozostanie w rodzinie, zachowa swój charakter i mimo rozmachu nigdy nie będzie korporacją. Rzeczywistość jest dziś taka, że jeśli wszyscy nie będziemy myśleli o zmianach i to szybkich, tu i teraz, to nie czeka nas nic dobrego. Musimy myśleć o przyszłych pokoleniach, starać się zmniejszać swój ślad na ziemi. Fast fashion nie zatrzymamy, ale możemy kupować rozważniej, szanować planetę, wybierać ubrania z materiałów ekologicznych. Polska firma jest świadoma wpływu, jaki globalny przemysł odzieżowy wywiera na środowisko. Dlatego coraz więcej uwagi poświęca trosce o zasoby naturalne na wszystkich etapach swojej działalności, udowadniając, że zrównoważony rozwój można wpisać w DNA marki.
– Zmiany jakie wprowadziliśmy, dotyczą każdego etapu: od wyboru surowców, z których powstaje odzież marek LPP, sposobu produkcji, poprzez sieć sprzedaży, aż po nasze biura i zaplecze logistyczne – mówi Ania Miazga, odpowiedzialna za budowanie oraz wdrażanie tych procesów w firmie.
– Wiele osób pomyślałoby, że już samo wyprodukowanie koszulki z bawełny organicznej jest eko. Ale jeśli producent „zaleje” ją silnym nadrukiem, wyśle do Europy samolotem i zapakuje w 3 foliopaki, to jej negatywny ślad środowiskowy będzie ogromny – dodaje Ania Miazga.
Postanowiliśmy sprawdzić, jak działa strategia zrównoważonego rozwoju LPP i co właściwie oznacza. – Zmierzamy w dobrym kierunku – mówi Ania Miazga. – Nie oznacza to, że wszystkie procesy w firmie są idealne, ale wiemy, że trzeba patrzeć szeroko i „zarażać” wrażliwością pracowników. W kwietniu 2019 roku wydamy nowy raport, w którym pokażemy nasze postępy – tłumaczy Ania Miazga.
Etap 1: Projektowanie
Projektanci LPP coraz częściej wykorzystują materiały przyjazne środowisku, takie jak bawełna organiczna czy TencelTM lyocell, co można sprawdzić w sklepach. Wszystkie marki zrezygnowały też z naturalnych futer. Reserved ma już całkiem szeroką ekologiczną linię z bawełny organicznej i przyjaznych materiałów ECO AWARE. Marka wprowadza także rozszerzone informacje na metkach o składzie produktu i jego pochodzeniu, żeby uwrażliwić klientów, podnieść ich świadomość – i przede wszystkim dać im wybór. W końcu to my klienci decydujemy co produkują marki – właśnie poprzez swoje wybory.
Etap 2: Biuro
Darmowe rowery dla pracowników LPP są obecnie dostępne w trzech biurach na terenie Gdańska. Pracownicy korzystają z papieru produkowanego z drzewa eukaliptusowego w ramach programów wsparcia dla rolników. Zużyte kartony oddawane są do papierni, by zyskać drugie życie. W biurze funkcjonuje elektroniczny obieg faktur. Prowadzony jest także recykling – zbierane są surowce wtórne, takie jak makulatura, nakrętki, baterie, tonery.
Etap 3: Produkcja
Po tragedii w Bangladeszu, która położyła się cieniem na branży odzieżowej, wiele się zmieniło. Przykładem jest LPP, które wprowadziło m.in. Kodeks Postępowania dla swoich dostawców, który nakłada na nich zobowiązania m.in. co do dbałości o środowisko naturalne. LPP to też jedyna firma odzieżowa z Polski w międzynarodowym porozumieniu ACCORD. 100% fabryk w Bangladeszu, które szyją dla gdańskiej firmy, podlega audytom ACCORD i SGS. Stałe kontrole fabryk przyczyniają się również do poprawy warunków pracy. W zeszłym roku LPP przeprowadziło 1118 audytów na 1000 dostawców. Fabryki są kontrolowane także pod kątem oczyszczania ścieków. W produkcji stosowane są tkaniny bez wykorzystania szkodliwej chemii. To wszystko motywuje producentów do zmian.
Etap 4: Logistyka
85% transportu wykorzystywanego w imporcie to transport morski i kolejowy emitujący mniej gazów cieplarnianych oraz CO2. W Centrum Dystrybucyjnym LPP wprowadzono obieg bezdokumentowy. Wykorzystywane są kartony z certyfikatem FSC. Intensywność oświetlenia wewnątrz Centrum Dystrybucyjnego uzależniona jest od intensywności światła dziennego.
Etap 5: Wysyłka online przyjazna środowisku
100% opakowań wykorzystywanych w wysyłce online marek Reserved i Mohito jest wykonanych z makulatury z certyfikatem RESY i FSC z całkowitą eliminacją folii zewnętrznej. Kartony mają dwie ścieżki zamknięcia, dzięki czemu mogą być powtórnie wykorzystane w procesie zwrotu.
Etap 6: Sprzedaż
W nowych salonach wprowadzane jest nowoczesne, energooszczędne oświetlenie typu LED. Wdrażane są rozwiązania pozwalające na obniżenie zużycia prądu przez systemy klimatyzacyjne. W sprzedaży wykorzystywane są papierowe torby z recyklingu oraz foliówki z przetworzonego plastiku.
Etap 7: Recykling
W zeszłym roku LPP przekazało 80 tys. sztuk odzieży organizacjom społecznym, domom dziecka i organizacjom pomocowym. Dodatkowo w ubiegłym roku rozpoczęto pilotażowy program zbiórki odzieży w Reserved. W 20 salonach stoją kontenery, do których klienci mogą oddać używane ubrania czy buty. Za pośrednictwem LPP i Towarzystwa Pomocy im. Św. Brata Alberta tekstylia trafiają do potrzebujących.