5 czarnych dodatków polskich marek, które ożywią nudne białe wnętrze
Białe wnętrze nie zawsze było tak popularne w naszym kraju, tak jak np. w Skandynawii. To się jednak zmieniło. Polacy nagle pokochali biel, która stała się dominującym kolorem zarówno w naszych kuchniach, jak i salonach czy sypialniach. Sporo w tym zakresie zrobiły magazyny wnętrzarskie a także Instagram, gdzie od lat jesteśmy bombardowani zdjęciami minimalistycznych, białych wnętrz. Na pewno przyczynił się do tego także wzrost świadomości konsumentów, którzy zrozumieli, że neutralna biel jest bardzo praktyczna i świetnie sprawdza się jako tło dla różnych bardziej wyrazistych dodatków.
Znudzeni wszechobecną bielą projektanci zaczynają jednak eksperymentować z czernią, co widać także w katalogach krajowych marek produkujących meble i elementy wyposażenia wnętrz. Dzięki czarnym dodatkom udaje się nie tylko ożywić wnętrze, ale także skupić uwagę użytkowników na określonych punktach i podzielić przestrzeń na strefy. Zresztą najlepiej zobaczcie sami, jak robią to polskie marki.
1. Ceramika Åoomi Design Studio
Prostota, funkcjonalność, estetyka i ponadczasowość – te 4 słowa najlepiej opisują studio Åoomi, w którym projekty tworzą dwie przyjaciółki: Patrycja Szymura i Sara Makuch. Głównym rezultatem pracy tego zespołu jest ceramika, choć dziewczyny projektują też papierowe akcesoria biurowe i grafiki. Ich kolekcje inspiruje skandynawski minimalizm i struktura kamieni oraz minerałów. Jedynym zdobieniem wykorzystywanym przez studio jest delikatne nakrapianie i nieregularne zanurzanie w kolorze, w tym także w czerni.
2. Ręcznie tkane dywany doubleMEtric od naturalnie_dywany
Kto dzisiaj robi ręcznie tkane dywany? Młoda polska marka naturalnie_dywany, której założycielką jest Dominika Zientek. Każdy jej dywan jest unikatowy i niepowtarzalny. Dla projektantki ważne jest łączenie nowoczesnych technik z rękodziełem i stosowanie naturalnych materiałów (wszystkie jej dywany wykonane są w 100 proc. z polskiej wełny). Fanom czarnych akcentów zapewne spodoba się kolekcja doubleMEtric, a szczególnie dwa geometryczne dywany utrzymane w czerni i bieli.
3. Wieszak na ubrania noo.ma
Noo.ma to młoda marka, która powstała, aby zmieniać pogląd na temat designu w Polsce. Twórcy firmy wierzą bowiem, że przestrzeń, którą się otaczamy ma na nas olbrzymi wpływ i kształtuje sposób w jaki postrzegamy świat. Dlatego postanowili tworzyć piękne, funkcjonalne i ponadczasowe przedmioty, które będą nam towarzyszyć każdego dnia. Meble i akcesoria marki są inspirowane skandynawskim minimalizmem oraz polskim wzornictwem lat 60 ubiegłego wieku. Materiały wykorzystane w produktach noo.ma to drewno, welur, wełna, mosiądz i stal. Subtelne czarne akcenty można znaleźć w większości produktów marki, ale nam najbardziej przypadł do gustu wieszak/drabinka Tows, który jest sam w sobie jest czarnym akcentem ożywiającym przestrzeń.
4. Akcesoria TRE Product
TRE Product to polska marka, która – jak mówi jej pomysłodawca, Tomek Rygalik – powstała jako sprzeciw wobec nadprodukcji i nadmiernej konsumpcji wywołanej przez pogoń za sezonowymi trendami. Dlatego akcesoria wnętrzarskie firmy są proste, przemyślane i wykonane ze szlachetnych materiałów, co sprawia, że stają się ponadczasowe i mogą być przekazywane z pokolenia na pokolenie. W portfolio marki można też znaleźć m.in. ceramiczne solniczki w kształcie stożków, w których sól nie absorbuje wilgoci, marmurowe patery do serwowania jedzenia czy małe drewniane lustra stołowe. Wszystkie wymienione wyżej akcesoria dostępne są także w czarnych wersjach.
5. Stoliki Modai z kolekcji mebli minimalistycznych Black Red White
Trend wprowadzania czarnych akcentów we wnętrzach inspiruje także największe polskie marki. Świetnym przykładem jest chociażby stolik Modai z kolekcji mebli minimalistycznych Black Red White. Mebel sprawia wrażenie niezwykle lekkiego dzięki zastosowaniu ażurowej konstrukcji i transparentnego blatu z hartowanego szkła (jest też dostępna wersja z pełnym blatem). Wspomniana wyżej minimalistyczna konstrukcja stolika została wykonana z litego drewna, które ociepli każde nowoczesne wnętrze, a w czerni doda mu charakteru.
Przed rozpoczęciem pracy nad kolekcją mebli minimalistycznych, Black Red White zorganizowało szeroko zakrojone badania preferencji polskich konsumentów.
Firma przeprowadziła zarówno badania ilościowe, jak i jakościowe obejmujące ponad 100 wizyt w polskich domach oraz – co istotne – w salonach meblowych, dzięki czemu sprawdzono, czego szukają klienci, co oglądają i o czym rozmawiają ze sprzedawcami. Zebrany w ten sposób materiał pozwolił BRW precyzyjnie określić potrzeby konsumentów i zaprojektować konkretne rozwiązania, które je zaspokajają. Aż 47 proc. osób biorących udział w badaniach marki stwierdziło bowiem, że najlepiej czułoby się w mieszkaniu urządzonym w czystym stylu minimalistycznym.
Meble z czterech kolekcji minimalistycznych – Moko, Modai, Mitoda i Muro – zdecydowanie wyróżniają się w ofercie Black Red White i mogą przyciągnąć do salonów firmy zupełnie nowych klientów. Nie chodzi jednak o fanów zimnego, technologicznego designu, który bardziej kojarzy się z laboratorium niż z domem. Stylistyka nowej kolekcji wpisuje się w nurt minimalizmu, ale w ciepłym, subtelnym i „udomowionym” wydaniu.
Proste formy mebli o wyważonych proporcjach oraz spokojnej, stonowanej kolorystyce nadają wnętrzom lekkości i ułatwiają realizowanie własnych pomysłów aranżacyjnych poprzez dobieranie różnych dodatków.
Projektanci zadbali też o detale, np. kolor we wnętrzach zamykanych szafek czy widoczne elementy drewna, które tworzą naturalną atmosferę. Stylistyka to jednak nie wszystko, bo kolekcja jest pełna pomysłowych i praktycznych rozwiązań funkcjonalnych.