Lidl rezygnuje z soli i cukru
Lidl i Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej łączą siły w walce o dłuższe i zdrowsze życie Polaków. Aby ułatwić nam zmianę nawyków żywieniowych, Lidl zobowiązał się do końca 2025 roku zredukować o 20 proc. zawartość dodawanej soli i cukru w produktach marek własnych. Już teraz sieć wraz z NCEŻ rozpoczyna kampanię, której celem jest poszerzenie wiedzy Polaków na temat zdrowego i świadomego odżywiania.
Statystyki dotyczące odżywiania dzieci są bardzo niepokojące
90 proc. dzieci odżywia się nieprawidłowo i aż 1/3 z nich już ma nadwagę, cierpi na otyłość lub z powodu niedożywienia. Co gorsza – coraz więcej polskich dzieci wciąż tyje.
Według badań Światowej Organizacji Zdrowia, Polska zbliża się do niechlubnej europejskiej czołówki w kategorii częstości występowania nadwagi i otyłości.
Działania Lidla i Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej mają pomóc wskazać klientom, jak dokonywać zdrowych wyborów podczas zakupów i zachęcać do aktywności fizycznej. Już od dłuższego czasu Lidl skupia się na zdrowym i świadomym odżywianiu. Sieć sklepów nieustannie rozszerza ofertę o produkty BIO, bez laktozy czy glutenu, asortyment stworzony z myślą o weganach i wegetarianach, a na „Ryneczku Lidla” wciąż pojawiają się nowe owoce i warzywa – również te z certyfikowanych upraw ekologicznych.
Jakiś czas temu pisaliśmy o pierwszym promującym zmiany projekcie Lidla, czyli książce ze zdrowymi przepisami powstałej przy współpracy z Instytutem Żywności i Żywienia. Zawierała ona wiele informacji na temat zdrowego odżywiania, przygotowywania i przechowywania potraw. Teraz sieć poprzez kolejne projekty stara się edukować w kwestii zrównoważonej diety.
– Polskie dzieci tyją najszybciej w Europie, dlatego tak ważne jest, by Polacy zmieniali swoje nawyki żywieniowe. W codziennym, świadomym odżywianiu należy pamiętać o spożywaniu pięciu posiłków dziennie oraz jedzeniu co najmniej 0,5 kg warzyw i owoców w ciągu dnia. Ważne jest również ograniczenie spożywania soli i cukru, które mają negatywny wpływ na nasze zdrowie i sylwetkę. Mam nadzieję, że nasza współpraca z Lidl Polska sprawi, że Polacy z większą chęcią będą świadomie się odżywiać. Tak, by żyć dłużej i zachować zdrowie jak najdłużej – tłumaczy prof. dr hab. n. med. Mirosław Jarosz.
Od kilku lat Lidl pracuje nad składem produktów marek własnych, aby osiągnąć cel, jakim jest redukcja dodawanej do pożywienia soli i cukru.
W przypadku obniżania zawartości cukru główny nacisk kładą na artykuły spożywcze, które chętnie i w dużych ilościach są spożywane przez dzieci. Na liście znajdują się m.in. płatki śniadaniowe, jogurty, desery, lody, słodkie wypieki, kremy do smarowania, słodycze czy sosy (np. ketchup) i dania gotowe.
Z kolei redukcja soli koncentruje się na grupach artykułów spożywczych, które są spożywane regularnie i stanowią zwykle duży udział dziennego spożycia soli w Polsce. Jak się okazuje, znaczną ilość soli przyjmujemy… w chlebie i bułkach.
Obniżenie zawartości soli obejmie także wędliny, dania gotowe i pizze, sosy, zupy, snacki i przekąski, słone wypieki, a także chipsy.
– Wiemy, że mamy duży wpływ na to, co znajduje się w koszykach zakupowych wielu Polaków, dlatego naszym priorytetem jest dostarczanie najlepszych produktów. Czujemy odpowiedzialność, jaka na nas ciąży, dlatego razem z Narodowym Centrum Edukacji Żywieniowej rozpoczynamy kolejny etap współpracy, podczas którego będziemy zachęcać do redukcji soli i cukru w naszej diecie, a także do uprawiania aktywności fizycznej, która przecież znajduje się u podstaw najnowszej Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej – informuje Aleksandra Robaszkiewicz, Communications Manager Lidl Polska.
Lidl zależy na tym, aby każdy klient znał nową piramidę żywienia i stosował jej zasady w codziennym życiu, dlatego od poniedziałku, 5 sierpnia, w sklepach Lidl przy zakupach za m.in. 60 złotych, zawierających co najmniej jedno warzywo lub owoc, klienci otrzymają magnes z nową Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Zamieszczony w widocznym miejscu magnes ma zachęcić domowników do rozmów na temat stylu odżywiania, kupowanych produktów oraz nakłonić do wprowadzania zmian w codziennym jadłospisie.