Lublin zadba o kreatywnych! Ruszają programy wspierające branżę twórczą i kulturalną
Lublin to największe miasto wschodniej Polski, prężnie działający ośrodek akademicki, w którym uczy się 63 tys. studentów oraz prawdziwe centrum wielokulturowości. Studenci Lublina pochodzą z niemal 100 krajów. To również miejsce imponujące mariażem unoszącego się nad nim ducha historii – od architektury, kultury i sztuki po istotne dziejowo wydarzenia – z nowoczesnością. Dynamiczny rozwój biznesu, w tym często związanego z technologicznymi trendami.
W całym tym bogactwie niezwykle istotną rolę odgrywa sektor kreatywny (na koniec 2017 roku zarejestrowanych było tu 3364 takich podmiotów), czyli zahaczające często o aspekt artystyczny branże związane z innowacyjnością.
Możemy do nich zaliczyć m.in. rynek gier komputerowych, tworzenia filmów, mody czy projektowania. Ten rodzaj przemysłu, w którym drzemie dziś gigantyczny potencjał, zmaga się niestety z wiecznym niedofinansowaniem i jakże częstą koniecznością wieloletniej pracy utalentowanych ludzi bardziej dla idei niż realnych zysków. Na szczęście na horyzoncie pojawiła się nadzieja na poprawę sytuacji, gdyż władze Lublina, gdzie roczny wzrost wartości sektora wynosi aż 8 proc., przystąpiły do międzynarodowego projektu RCIA (Regional Creative Industry Alliance). Oto planowane w najbliższym czasie działania, dzięki którym wszyscy przedstawiciele CCI (Cultural and Creative Industries) mogą z optymizmem patrzeć w przyszłość.
Oto 5 działań, które w najbliższych latach powinny tchnąć nowego ducha w sektor kreatywny w Lublinie.
1. Voucher dla kreatywności
Małe i średnie firmy mogłyby czerpać ogromne wizerunkowe, a także praktyczne korzyści ze współpracy z podmiotami z branży kreatywnej. Problem w tym, że często we wzajemnej komunikacji występuje jakaś dziwna blokada i bariera.
Voucher dla kreatywności to specjalny grant o wysokości od 500 do 1 tys. euro, który zostanie przyznany przedsiębiorstwom, by te mogły wykorzystać go na zamówienie przydatnej im usługi właśnie w którejś z firm z branży twórczej i kulturalnej.
Środki pochodzą bezpośrednio z Unii Europejskiej i poprzez pośrednictwo miasta trafią do firm, które pozytywnie przejdą proces naboru wniosków. Czas trwania projektu to styczeń 2020 – czerwiec 2021.
2. Projekt Match, czyli wybór studentów z kierunków i wydziałów artystycznych do współpracy z przedsiębiorstwami
Wielu utalentowanych studentów kierunków artystycznych mogłoby wnieść nowe spojrzenie w działanie firm prosperujących w innych branżach. Stąd właśnie projekt Match #3, inspirowany udanym włoskim eksperymentem Match #1, dzięki któremu m.in. takie marki jak Betonform, Jokodomus czy Lichtstudio przy wsparciu studentów wzbogaciły się aż o 16 pomysłów na prototypy, które mogą teraz rozwijać.
Analogiczne dopasowanie będzie mieć miejsce w Lublinie, a chętni z kierunków artystycznych, którzy spełnią wymogi, będą mieli możliwość współpracy z zainteresowanymi takim kreatywnym wsparciem przedsiębiorstwami.
Czas trwania projektu: marzec 2020 – grudzień 2021.
3. Rada przemysłów kreatywnych, czyli komitet doradczy
Interesy osób prowadzących działalność w branżach CCI, czyli w branży kulturalnej i branży twórczej nie są niestety w odpowiedni sposób chronione, trudno też czasem liczyć na jakieś merytoryczne wsparcie, nie mówiąc już o wstawiennictwie „z góry”. Remedium na tę patową sytuację ma w Lublinie być specjalny komitet doradczy wyłoniony spośród chętnych zaangażowanych w ten sektor.
Będą oni mieli możliwość konsultacji z władzami miejskimi, zgłaszania im problemów, z którymi zderzają się firmy, ale też rozmawiania o tematach trudnych.
Według planu w ciągu roku ma dochodzić do od dwóch do czterech spotkań. Czas trwania: styczeń 2020 – grudzień 2021.
4. Baza firm sektora kreatywnego, czyli strona internetowa o przemyśle kreatywnym w regionie
W sieciowym nadmiarze informacji bardzo łatwo przeoczyć te, które są wartościowe. Podobnie ma się sprawa z różnymi typami działalności i usług.
By pomysłowe biznesy miały lepszą szansę dotarcia do jak największej grupy ewentualnych klientów lub po prostu osób zainteresowanych czy inwestorów, czwartym już projektem, który w najbliższym czasie będzie w toku w Lublinie ma być przygotowanie portalu grupującego kluczowe wiadomości o lokalnych podmiotach z branży twórczej i kulturalnej.
W mieście i okolicach jest ich aż ok. 4,5 tys. Przekierowanie do serwisu ma być widoczne między innymi na stronie Urzędu Miasta Lublin. Budowa bazy danych – od ich zbierania, przez właściwą prezentację, po uzyskiwanie zgód – potrwa rok, by następnie jej widoczność i łatwy dostęp stale przyczyniały się do wzrostu konkurencyjności sektora.
5. Klimat sprzyjający jednoczeniu sił przez przedstawicieli branży kreatywnej
Wszystkie powyższe kroki powinny wywołać rezonans w postaci znacznie większego docenienia osób zaangażowanych w dowolną działalność podchodząca pod CCI.
Jest to więc świetny czas, by różni reprezentanci branży zjednoczyli siły i postarali się, by oprócz tego odgórnego wsparcia nawiązać też współpracę oddolnie.
Nie było chyba w mieście lepszego czasu, by zawalczyć o lepsze jutro w sektorze kreatywnym – bardziej przyjazne artystycznym, a często nie aż tak dochodowym, źródłom aktywności. Trzymamy kciuki, by ludzie twórczy poczuli w Lublinie, że ich wyobraźnia i pomysły mogą w pełni rozkwitnąć oraz że naprawdę jest na to popyt!
Tekst: WM