Unilever przeznaczył 94 mln dolarów na centrum badań nad roślinnymi produktami, by zacząć zmieniać światowy system żywnościowy
Globalna firma Unilever, do której należy ponad 400 marek na całym świecie, m.in. Knorr, Lipton, Domestos, Cif, Dove czy Timotei, ma już zaplecze badawczo-rozwojowe w Wielkiej Brytanii, Holandii, Chinach, Indiach i Stanach Zjednoczonych.
Ostatnio zainwestowała 94 miliony dolarów w nowe centrum innowacji żywności z siedzibą w The Hive na Wageningen University & Research (WUR) w Holandii.
Priorytetem działalności centrum jest współpraca z naukowcami, start-upami oraz ekspertami z branży żywieniowej w celu opracowania nowych produktów.
Naukowcy skupią się na promowaniu i ulepszaniu roślinnych odpowiedników mięsa oraz ekologicznych opakowań do żywności. Zadbają o wydajność upraw i pożywność produktów spożywczych.
– Jeśli chcemy wyżywić prawie 9 miliardów ludzi w sposób zrównoważony i pożywny, to potrzebujemy fundamentalnej transformacji systemu żywnościowego – powiedział dyrektor generalny Unilever, Alan Jope.
– Niedożywienie, otyłość, zmiany klimatu i marnotrawienie żywności to kwestie, które można rozwiązać tylko wtedy, gdy wszyscy będziemy współpracować, rozwijając technologię i wprowadzając innowacji. Posiadanie globalnego centrum badań i rozwoju w Wageningen pozwoli to zrobić – dodaje Jope.
Budynek, gdzie mieści się The Hive, jest neutralny energetycznie. Holenderski organ certyfikacji BREEAM przyznał mu najwyższą ocenę pod względem efektywności środowiskowej.
To jeden z najbardziej zrównoważonych, wielofunkcyjnych budynków na świecie, który na początku tego roku zdobył też dwie prestiżowe nagrody projektowe: Global Design Award for Commercial Projects i Global Public Award. To właśnie w nim będą prowadzone programy innowacji żywności dla marek należących do Unilever, m.in. The Vegetarian Butcher i Hellmann’s.
W ostatnich latach Unilever dodał do swojej oferty dużą liczbę nowych produktów roślinnych, w tym wegańskie smaki lodów Ben & Jerry’s i Magnum. W 2018 roku nabył holenderską firmę De Vegetarische Slager, którą zamierza rozwijać. Na tym jednak nie koniec, bo firma zapowiada także, że do 2025 roku ograniczy zużycie plastiku aż o połowę.
Tekst: Marta Mankiewicz
Zdjęcie główne: Unilever