Naturalne, botaniczne smaki i zapachy – tego możemy się spodziewać w tym roku

Wzrost zainteresowania zdrowym odżywianiem, a także botanicznymi smakami i zapachami zrodził w tym roku nowy trend. Przyjrzyjmy mu się bliżej.
.get_the_title().

Wiele osób szuka składników i smaków, które będą pozytywnie działać na ich zdrowie fizyczne i psychiczne.

Składniki, które nadają smak i mają ajurwedyjskie korzyści zdrowotne, takie jak kurkuma, liście herbaty, imbir czy kminek, staną się wkrótce bardziej rozpowszechnione w podstawowych produktach spożywczych i napojach.

Agneta Hoffmann, lider zespołu marketingowego w Bell Flavours & Fragrances, twierdzi, że wiele tego smaków można wykorzystać do redukcji cukru oraz soli w żywności, dzięki czemu potrawa ma korzystniejszy wpływ na zdrowie. – Stwarza to możliwości dla zrównoważonego rozwoju żywności i zaspokaja potrzeby konsumentów w zakresie bardziej naturalnych produktów i krótkich etykiet – wyjaśnia Hoffmann.

źródło: unsplash

W przemyśle spożywczym największy potencjał mają nuty ziołowe tradycyjnie związane z takimi naparami jak matcha lub yerba mate.

Smak yerby mate można doskonale wykorzystać w czekoladach, napojach lub wypiekach.

Tradycyjny południowoamerykański napój wytwarzany z ostrokrzewu paragwajskiego dostarcza energii, przeciwutleniaczy oraz innych składników odżywczych, które mogą mieć pozytywny wpływ na układ odpornościowy i koncentrację umysłu. Z kolei matcha, o której szerzej pisaliśmy tutaj, urozmaica smak, a czasem nadaje zupełnie nowy aromat znanym produktom.

źródło: unsplash

Regine Lueghausen, wiceprezes ds. globalnego marketingu w firmie Symrise, również podkreśla rosnące zainteresowanie substancjami botanicznymi. – Hibiskus i imbir także są wyróżniającymi się składnikami – mówi. Oba stanowią integralną część wielu lokalnych tradycji. Hibiskus ma ugruntowaną pozycję na rynkach Afryki Północnej i Azji Południowo-Wschodniej i może spodobać się wielbicielom żywności etnicznej. Natomiast imbir uważany jest za naturalny środek oczyszczający.

Ekstrakty botaniczne (ziołowe, herbaciane, kwiatowe) znajdą także zastosowanie w napojach bezalkoholowych, umożliwiając stworzenie unikalnych smaków, a także obniżając poziomu cukru.

Nie zabraknie również produktów o smaku konopi. Z miesiąca na miesiąc pojawia się ich coraz więcej na sklepowych półkach. – Obecna popularność konopi możne być związana z rosnącym zainteresowaniem dietą roślinną – mówi Agneta Hoffmann. Ziołowe i kwiatowe nuty konopi nadają charakterystyczny profil smakowy. Stosowane są w napojach bezalkoholowych i alkoholowych, wypiekach i wyrobach cukierniczych, lodach, a nawet sosach i marynatach. – Smaki konopi i jej ekstrakty będą widoczne w coraz większej gamie produktów wprowadzanych na rynek w tym roku – dodaje Hoffmann.

źródło: unsplash

Po produkty o naturalnych, botanicznych smakach sięgają zazwyczaj młodsi konsumenci, millenialsi i pokolenie Z, którzy chcą zdrowszej żywności wytwarzanej z wysokiej jakości liści i roślin, bez sztucznych aromatów.

Coraz częściej czytają etykiety produktów i chcą wiedzieć, jak i gdzie są pozyskiwane składniki z kupowanych produktów spożywczych i napojów. – Producenci nadal opracowują bardziej naturalne receptury, a marki zdają sobie sprawę, że konsumenci są skłonni zapłacić więcej, jeśli wiedzą, że smaki są ekologiczne i pochodzą z ekologicznych źródeł – mówi Anu Fisher, analityk marketingowy w Flavorchem Corporation.

Tekst: Marta Mankiewicz

FOODIE