Chcesz wygrać 20 tys. zł w konkursie Mazda Design Experience? Postaw na recykling i przekonaj się, co znaczy hasło „reKREACJA”
Mazda Design Experience 2020/21 odbywa się pod hasłem „reKREACJA”. To wieloznaczne hasło: z jednej strony oznacza tworzenie od nowa z materiału wcześniej już użytego, ale także nadanie jakiemuś obiektowi nowej jakości estetycznej i użytkowej, szukanie dla niego nowej formy. „reKREACJA” to również proces redesignu. Polega na kreatywności, zabawie formą i innowacyjności wizualnej. To stosowanie materiałów postrzeganych jako mniej szlachetne do tworzenia nowych, funkcjonalnych i ciekawych estetycznie obiektów. Ale to także tworzenie na nowo nas samych, poprawianie formy naszego ciała i umysłu oraz aktywności, które podejmujemy dla relaksu, rozrywki lub rozwoju własnej osobowości.
Konkurs Mazda Design zawsze starał się podejmować istotne współczesne problemy i odpowiadać na ważne wyzwania. Tak jest i tym razem.
Zgłoszenia do konkursu Mazda Design Experience 2020/21 (w formie portfolio dotychczasowych prac) można przysyłać do 31 października 2020 roku. Zadanie, które zostanie postawione przed uczestnikami zakwalifikowanymi do kolejnego etapu będzie polegało na zaprojektowaniu oraz wykonaniu prototypu nowego przedmiotu o wysokiej wartości estetycznej i użytkowej z wykorzystaniem materiału pochodzącego z recyklingu. Autor najlepszego projektu otrzyma nagrodę w wysokości 20 tys. zł.
Jak to jest z tym recyklingiem, a szerzej z odpowiedzialną produkcją? Już od kilku lat głośno się o nim mówi. Światowe marki coraz częściej szukają sposób na recykling i upcykling swoich produktów oraz wiele deklarują – Inditex (właściciel m.in. marki Zara), Chanel czy Kering (Gucci, Balenciaga, Saint Laurent) obiecują do 2030 roku wyeliminować plastik jednorazowego użytku.
Innowacje w recyklingu materiałów i projektowanie sprzętów tak, aby były jak najbardziej energooszczędne, są więc kluczowe dla naszej przyszłości.
Z kolei klienci stają się świadomi, że ich decyzje zakupowe mają znaczenie. Oczekują ekologicznego podejścia i ograniczenia przez marki wykorzystania surowców mających negatywny wpływ na środowisko. Cieszy nas to, że obecnie w wielu branżach staje się to powszechną praktyką – na przykład coraz więcej kolekcji modowych jest opartych właśnie na recyklingu. Mówimy tu o wielkich domach mody, takich jak Prada, która zaczyna produkować torebki z nylonu pochodzącego z recyklingu, ale i o mniejszych firmach, np. polskiej marce Argentum Yacht Tuning, która szyje torby i torebki z używanych żagli.
Recycling i upcycling nie dotyczą tylko świata mody. Apple zobowiązuje się do całkowitej neutralności węglowej do 2030 roku oraz wykorzystywania energii odnawialnej i materiałów pochodzących z recyklingu w całym łańcuchu dostaw.
To trend, który dotyczy niemal każdej sfery naszego życia. Najlepsi polscy architekci, którzy wyznaczają dzisiaj kierunek projektowania, sięgają po materiały z odzysku: cegłę rozbiórką (np. Dom ze starej stodoły pracowni Wrzeszcz Architekci) czy drewno z rozbiórki starych domów i dają drugie życie popadających w ruinę budynkom.
Świetnymi przykładami upcyklingowanych przedmiotów są również meble. Na przykład polski projektant Marcin Rusak, laureat nagrody Mazda Design Award 2017 tworzy kolekcje mebli oraz rzeźb „Flora” i „White Perma” oparte na specyficznego rodzaju recyklingu odpadów kwiatowych i roślinnych produkowanych przez giełdy kwiatów. To design nie tylko użytkowy, ale i niezwykle piękny. Zaś projektantka Milena Tyczyńska pod marką Milej. twórczo przetwarza zużyte felgi samochodowe. Powstają z nich unikatowe meble – stołki, pufy i hokery. Na inny, oryginalny pomysł wykorzystania odpadów wpadła nowozelandzka projektantka Sophie Rowley. Zaprojektowała stoliki, które wygląda jak marmurowe, ale zrobiono je… ze zrecyklingowanych dżinsów.
Jednym ze znaczeń słowa „reKREACJA” jest dbanie o siebie, o naszą formę fizyczną i psychiczną. A z tym związane są wybory, jakich dokonujemy na co dzień, które pozwalają nam czuć się dobrze.
Zdrowie naszego ciała i umysłu jest bardzo istotne, dlatego równie ważne, co sama aktywność są warunki, w których ją podejmujemy i otoczenie, na które wywieramy wpływ każdego dnia. Coraz więcej osób chce trenować w butach, które pochodzą ze recyklingowego plastiku – taką kolekcję butów Crivit Ocean Bound Plastic, w całości wykonaną z przetworzonych butelek PET stworzył Lidl – lub łatwo się recyklingowi poddają – Adidas opracował innowacyjny model sportowych butów do biegania Futurecraft Loop, który daje możliwość ponownego wykorzystania materiału (premiera zaplanowana jest na wiosnę 2021 roku).
Staramy się zmieniać codzienne nawyki. Coraz popularniejszy staje się green buying, czyli zakup produktów wytworzonych np. z materiałów pochodzących z recyklingu. Wie o tym m.in. PepsiCo i wprowadza do obiegu butelki Lipton Ice Tea wykonane z rPET, czyli plastiku pochodzącego w całości z recyklingu, czy Herlitz, który wprowadza na rynek zeszyty wykonane w 100 proc. z papieru z recyklingu.
Każdy kolejny krok, który podejmujemy, jest ważny w budowaniu bardziej zrównoważonej przyszłości i walce o czystszą planetę. Dotyczy to również motoryzacji – co dla wielu może być niespodzianką.
Mazda, japoński producent samochodów, zajmuje się recyklingiem tworzyw sztucznych już niemal od trzech dekad. To również pierwszy producent w branży, który dokonał odzysku zderzaków z samochodów wycofanych z użytku. Od 1992 roku firma poddała recyklingowi blisko 1,28 mln zderzaków wyłącznie z samochodów pochodzących z japońskiego rynku. Dzięki wieloletniej pracy nad technologią zderzaki pochodzące z modeli, które zakończyły już swoje życie, służą do produkcji nowych zderzaków dla samochodów, które dopiero wchodzą na rynek. Obecnie tworzywa pochodzące z recyklingu są powszechnie stosowane we wszystkich samochodach Mazdy.
To ekologiczne podejście oraz wieloletnie doświadczenie zaowocowały pierwszym elektrycznym modelem premium w portfolio marki. Mazdę MX-30, poza przyjaznymi dla środowiska materiałami i technologią, wyróżnia zastosowanie tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. – W procesie projektowania, szczególnie w zespole pracującym nad doborem barw i materiałów, nieustannie poszukujemy nowych trendów i technologii. Co więcej, stosowaliśmy już wcześniej ekologiczne materiały i rozwiązania w procesie produkcji, ale dopiero MX-30 jest idealnym modelem, który pozwala w pełni zademonstrować nasze dokonania w tym zakresie – mówi Jo Stenuit, Dyrektor Designu Mazdy w Europie.
Obicie górnej części boków drzwi MX-30 wykonano z tkaniny pochodzącej z przetworzonych butelek PET. Miły w dotyku materiał powstał dzięki opracowaniu nowatorskiej metody łączenia włókien tekstylnych i plastikowych. Mazda wdrożyła również nowoczesną technologię produkcji bioplastiku (materiału pochodzenia roślinnego), który gwarantuje wysoką jakość wykończenia i co ważniejsze, nie zwiększa emisji dwutlenku węgla. Kolejnym przykładem niespotykanego w branży motoryzacyjnej rozwiązania są wstawki z naturalnego korka, który pochodzi z odpadów przy produkcji korków do butelek, a sam surowiec to odnawialna kora pozyskiwana bez konieczności ścinania drzew.
Konstruując samochody, Mazda stara się maksymalnie ograniczyć negatywny wpływ na środowisko.
W nowej, elektrycznej Maździe MX-30 pojawia się tapicerka imitująca skórę, która jest produkowana przy użyciu wody, a nie rozpuszczalników organicznych. Ten materiał stanowi dowód na to, że sztuczna skóra może być eleganckim i bardziej ekologicznym substytutem tej prawdziwej. Wnętrze Mazdy MX-30, dzięki umiejętnemu zastosowaniu aż 20% materiałów pochodzących z recyklingu, jest minimalistyczne i bardzo estetyczne.
Pierwsza elektryczna Mazda doskonale wpisuje się w 30-letnią tradycję stosowania przez markę tworzyw sztucznych z recyklingu. Sam samochód jest świetnie zaprojektowanym obiektem, o czym świadczy przyznana mu nagroda Red Dot Product Design 2020.
Mazda w wyjątkowy sposób potrafi łączyć rozwiązania przyjazne dla środowiska, recykling tworzyw sztucznych i design na wysokim poziomie. Mamy nadzieję, że postępowanie japońskiego producenta wyznacza kierunek w motoryzacji. A my kupując piękny samochód, możemy mieć świadomość, że postępujemy w zgodzie z naszymi przekonaniami.
Przybliżyliśmy wam hasło „reKREACJA” – teraz liczymy na waszą kreatywność związaną z recyklingiem. Wszystkie szczegóły dotyczące zasad przyjmowania zgłoszeń oraz regulamin konkursu Mazda Design Experience 2020/21 znajdziecie na stronie www.mazdadesign.pl oraz na profilu Mazda Design na Facebooku. Powodzenia!