Japońska koncepcja pauzy tematem jubileuszowej edycji konkursu Mazda Design 2019

Zgłoszenia projektów do jednej z trzech kategorii nadsyłać można do 16 kwietnia. Do wygrania łącznie 35 tys. zł.
.get_the_title().

W tym roku już po raz 10. odbywa się konkurs projektowy Mazda Design, w którym pula nagród wynosi 35 tys. złotych. W tym roku poznamy także już trzeciego laureata pozakonkursowej nagrody Mazda Design Award – przyznawanej polskiemu twórcy najlepszego projektu, który został zrealizowany w ubiegłych latach – której wartość wynosi 50 tys. złotych.

Zeszłoroczna edycja, zorganizowana pod hasłem reVISION, skupiała się na powiązaniach pomiędzy nowoczesnym designem a tradycyjnymi technikami rzemieślniczymi. Nagrodę główną GRAND PRIX i kwotę 15 tys. złotych otrzymał Błażej Krzepina za projekt “Zmysł Dotyku”. Pisaliśmy o tym tutaj.

Źródło: materiały własne
Źródło: Exspace

Motywem przewodnim tegorocznej, jubileuszowej edycji jest japońskie słowo “MA” kryjące w sobie wiele pokrewnych znaczeń – “pauza”, “odstęp”, “przestrzeń pomiędzy” czy “oddech”. Jest elementem na stałe wpisanym w nazwę marki Mazda, ale i konceptem, który oddaje jej charakter.

“MA” to esencja japońskiej estetyki, pustka pełna możliwości.

Filozofia jest widoczna w japońskim designie, sztuce i stylu życia, opiera się na przekonaniu, że w bałaganie nawet najbardziej wartościowe rzeczy tracą na znaczeniu – tam, gdzie jest wszystkiego pełno, nic się nie wyróżnia. “MA” jest symbolem czasu i przestrzeni, które możemy przeznaczyć na refleksję; ciszą, dzięki której słowa nabierają znaczenia; przerwą, w której jesteśmy w stanie kreatywnie działać, projektując otaczającą nas przestrzeń życiową.

Japońska tradycja i filozofia mają ogromny wpływ na estetykę samochodów Mazda. W duchu “MA” powstał projekt najnowszego modelu Mazda3, w którym usunięto zbędne, rozpraszające elementy, zastępując je pięknymi, ale prostymi kształtami i formami.

Źródło: materiały prasowe
Źródło: materiały prasowe

Estetyka i styl, w zgodzie z którymi projektowane są samochody Mazda, powinny stanowić inspirację dla wszystkich uczestników tegorocznej edycji konkursu.

Tak jak i w poprzednich edycjach konkursu Mazda Design, tak i w tej studenci i absolwenci szkół artystycznych, projektowych i technicznych mogą nadsyłać swoje zgłoszenia w trzech kategoriach:

Źródło: materiały prasowe

1. CZŁOWIEK – KOMFORT MINIMALIZMU

Zadanie w kategorii CZŁOWIEK polega na zaprojektowaniu dowolnego przedmiotu, który zwiększy komfort życia codziennego, poprzez zminimalizowanie nadmiaru bodźców napływających z otoczenia.

Uczestnik powinien potraktować „brak” jako pozytywną wartość oraz punkt wyjścia do projektowania – ważne jednak, żeby proponowany przedmiot dawał poczucie przyjemności człowiekowi poprzez „ograniczenie”. Zaprojektowany obiekt powinien znajdować zastosowanie współcześnie, cechować się minimalizmem i pięknem w znaczeniu kultywowanym przez estetykę Mazdy (“mniej daje więcej”) i przyjemnością użytkowania.

2. PRZESTRZEŃ – ŚWIATŁO JAKO TWORZYWO

Zadanie w kategorii PRZESTRZEŃ polega na zaprojektowaniu obiektu, mebla, elementu wyposażenia lub dekoracji wnętrz, który swoje piękno i funkcje ujawniać będzie w relacjach przestrzennych ze światłem.

Uczestnik powinien potraktować światło jako tworzywo i przyznać mu kluczową rolę w tworzeniu jakości i wartości estetycznej obiektu. Inspiracją mogą być w tym karoserie najnowszych modeli Mazdy, którym światło nadaje piękno i dynamikę.

3. ZNAK – LOGO NA NOWE STULECIE

Zadanie w kategorii ZNAK polega na zaprojektowaniu nowej (alternatywnej do obecnej) wersji logo – sygnetu i logotypu – Mazdy, które będzie stanowić symbol wejścia marki w nową erę projektowania samochodów.

Projekt powinien odwoływać się do kluczowych wartości marki, takich jak: sztuka designu, japoński kunszt, przyjemność prowadzenia, minimalizm, harmonia, a także wykorzystanie innowacyjnych technologii. Znak powinien pokazywać sposób, w jaki autor wyobraża sobie markę w przyszłości, a koncepcja logotypu powinna brać pod uwagę wartości i estetykę wyznaczone przez nową Mazdę 3. Nowe logo powstanie z okazji 100-lecia istnienia marki, które obchodzone będzie w 2020 roku.

Źródło: materiały prasowe

Nadesłane zgłoszenia oceni jury w składzie:
Jo Stenuit – Dyrektor Designu Mazda Motor Europe;
Tomek Rygalik – jeden z najbardziej znanych polskich designerów;
Anna Grużewska – redaktor naczelna magazynu Czas na Wnętrze;
Edgar Bąk – grafik wielokrotnie nagradzany za identyfikację wizualną;
Marcin Rusak i Alicja Patanowska – projektanci, laureaci nagrody Mazda Design Award 2017 i 2018.

W każdej z kategorii zostanie wręczona pierwsza nagroda w wysokości 10 tys. złotych, a najlepszy z trzech zwycięskich projektów otrzyma także tytuł GRAND PRIX i dodatkowe 5 tys. złotych.

Prace można zgłaszać do 16 kwietnia 2019 r. na stronie www.mazdadesign.pl. Ogłoszenie wyników nastąpi 17 maja 2019 na specjalnej pokonkursowej wystawie zorganizowanej podczas Łódź Design Festival, którego Mazda jest partnerem.

Źródło: materiały prasowe

Tekst: AO

DESIGN