Podstawówka przyszłości
Pracownia Sigma Projekt z Milicza zaprojektowała nowoczesną, funkcjonalną, wygodną i urzekająco piękną szkołę w dawnym budynku fabryki bombek choinkowych w podwrocławskim Miliczu. Wrocławska pracownia architektoniczna PORT wykonał projekt aranżacji wnętrz.
Fundacja KOM, która nadzorowała prace, chciała, aby transformacja fabryki w placówkę edukacyjną przebiegała interdyscyplinarnie i objęła między innymi współpracę z dziećmi. Przyszli uczniowie szkoły podczas spotkań i warsztatów projektowali wnętrza szkoły, opowiadając i rysując.
Wysokiej jakości wzornictwo szkoły pełni naturalną funkcję edukacji estetycznej, która niezbędna jest w wielu zawodach, takich jak architekt, projektant czy grafik.
W projekcie przyłożono wagę do miejsc, w których zawiązuje się szkolna społeczność. Miejscem, gdzie zawiązują się przyjaźnie ma być stołówka, która przypomina kantynę, w której można nie tylko zjeść, ale także porozmawiać, przygotować własny posiłek czy odrobić pracę domową.
Innowacyjnym pomysłem był podział szkoły na dwie strefy: ciszy i hałasu.
Strefą głośną jest antresola, która łączy się z salą gimnastyczną za pomocą otworów wydzielonych metalową siatką. Strefą ciszy jest biblioteka-mediateka, czyli wielofunkcyjna przestrzeń, otwarta na korytarz i wykorzystywana w czasie przerw jako miejsce odpoczynku.
Wnętrza szkoły nawiązują do dawnej przestrzeni fabrycznej. W salach zainstalowano system rur z funkcją siedzisk. Szklane skrzydła drzwiowe doświetlają korytarze, nawiązując jednocześnie stylistyką do szkła przemysłowego.
Jak każdy świetny projekt, szkoła w Miliczu nie jest tylko ładna. Za koncepcją nowoczesnej placówki stoi fundacja KOM i ludzie, których misją jest stworzenie szkoły zrywającej z tradycyjnym systemem nauczania. Za cel obrano sobie uwalnianie naturalnej ciekawości i kreatywności jaka drzemie w każdym dziecku. Nadrzędną ideą Szkoły Podstawowej imienia Astrid Lindgren jest rozwijanie nieograniczonej dziecięcej wyobraźni. „Każde dziecko ma bowiem w sobie wielką naturalną ciekawość otaczającego je świata oraz umiejętność szukania i odnajdywania oryginalnych, niestandardowych, nowatorskich rozwiązań” – czytamy w statucie szkoły. – „Kultura edukacyjna naszej szkoły oparta jest nie na przymusie, ale na pasjach i zainteresowaniach uczniów. Nie chcemy, by nasi uczniowie z odkrywców zmienili się w wykonawców poleceń, nie chcemy, by żyli w przeświadczeniu, że na każde pytanie jest tylko jedna dobra odpowiedź, nie chcemy, by nauka kojarzyła im się tylko ze żmudną i trudną pracą.”
Motto szkoły brzmi: „Wyobraźnia potęgą wiedzy”, nauka staje się fascynującą przygodą i nieustannym wyzwaniem.
Uczniowie mogą w niej rozwijać swój potencjał i odkrywać własne uzdolnienia, środowisko rywalizacji zamienić na środowisko współpracy. „Ucząc, pamiętamy, że współczesny świat premiuje tych, którzy potrafią być sobą, umieją myśleć i podejmować własne, nawet czasem niepopularne decyzje” – pisze szkoła.
Na stronie szkoły na Facebooku można podejrzeć, jak na co dzień wygląda realizacja projektu pracowni PORT, kiedy korzystają z niej uczniowie. Chyba nie tylko my mamy ochotę odmłodzić się o parę lat i pójść do takiej podstawówki.
Tekst: Dorota Linke
Fot. pracownia PORT