Wystawa polskiego designu podbija Mediolan. 'Romantyczny Brutalizm’ to podróż w głąb polskiego rzemiosła i designu

Podczas Tygodnia Designu w Mediolanie polski design rozgościł się w samym sercu miasta, w klimatycznym apartamencie przy Viale di Porta Vercellina 11, z wystawą, której trudno się oprzeć — 'Romantyczny brutalizm. Podróż w głąb polskiego rzemiosła i designu’. Fundacja Visteria założona przez Katarzynę Jordan w ten spektakularny sposób debiutuje na Milan Design Week 2025.
To sentymentalna wyprawa – z jednej strony wyrafinowana nostalgia, z drugiej – pełnokrwisty design, który nie boi się eksperymentu. Od ciepłych odcieni ludowości, przez abstrakcyjne formy organiczne, po soczysty brutalizm – wszystko w lekkim, zmysłowym ujęciu. Trochę jak spacer po polskim interiorze, ale z espresso w ręce i mediolańskim słońcem na policzkach.
Wystawę współtworzy aż 23 współczesnych artystów i artystek, wśród nich m.in. Marcin Rusak, Jan Jan Ankiersztajn, UAU Project, czy Splot Kilim. A żeby było jeszcze ciekawiej – ich prace zostały zestawione z projektami ikon polskiego wzornictwa XX wieku: Magdaleny Abakanowicz, Zbigniewa Horbowego czy Olgierda Szlekysa. Mix stylów i epok, który tworzy spójną, choć nieoczywistą opowieść o tym, czym jest dziś polskie rzemiosło.
Za koncept odpowiada ceniona kuratorka Federica Sala, a całość opakowała we wnętrzarską bajkę Zuza Paradowska z Paradowski Studio – powstały aranżacje, które same w sobie są dziełami sztuki. Każdy z dziesięciu pokoi wystawy jest jak osobna scena teatralna, pełna światła, form i emocji.
Wpadnijcie między 6 a 13 kwietnia 2025 – zwiedzajcie, fotografujcie, zakochujcie się. Bo ta wystawa jest nie tylko o designie. To trochę jak miłosny list do polskiego rzemiosła – pisanego w Mediolanie, ale z polskim sercem. A po włoskiej premierze – widzimy się w Warszawie!
Obok tkanin Abakanowicz i kilimów Zofii Stryjeńskiej pojawiają się stół z kamienia i metalu autorstwa Formsophy, świetlna instalacja 3D od Derivé, a także koronki i lateksowe kwiaty Katarzyny Kucharskiej. Porcelana, która łamie zasady, szkło, które błyszczy nieoczywiście, i rośliny zamknięte w żywicy — jak zatrzymane w czasie emocje w obiektach Marcina Rusaka.
Wystawa nie jest historyczną kroniką, ale dynamiczną opowieścią o tym, czym polski dizajn jest dzisiaj. Z jednej strony to tradycje — rękodzieło, drewno, tkanina. Z drugiej — eksperymenty z materiałem, nowe technologie i autorskie formy, które nie próbują nikogo naśladować.
Jak podkreśla Katarzyna Jordan, założycielka Fundacji Visteria: 'To nie antologia. To manifest nowej energii’.
Po premierze w Mediolanie, wystawa przenosi się do Warszawy — do jednej z najpiękniejszych modernistycznych willi przedwojennej stolicy. Willa Gawrońskich przy Alejach Ujazdowskich 23, która dzięki Fundacji Visteria stanie się centrum dla dizajnu i sztuki, otwiera się dla publiczności już 26 kwietnia. Będzie można zobaczyć zarówno 'Romantyczny brutalizm’, jak i kolejne wystawy planowane na 2025 rok. A w dalszej perspektywie — szykuje się tu kameralne muzeum z międzynarodową duszą.
Wystawa 'Romantyczny brutalizm. Podróż w głąb polskiego rzemiosła i designu’
Adres: Viale di Porta Vercellina 11, Mediolan
- Czas trwania: 6-13 kwietnia 2025
- Kuratorka: Federica Sala
- Projekt wystawy: Zuza Paradowska / Paradowski Studio
- Artyści współcześni: Jan Ankiersztajn, Anna Bera, Marek Bimer, Zofia Chylak, Monika Dąbrowska-Picewicz, Derive, Formsophy, Maciej Gąsienica-Giewont, The Good Living &Co, Kasia Harasym, Hasik Design, Marcin Kuberna, Kasia Kucharska, Mikołaj Moskal, Aleksander Oniszh, Agnieszka Owsiany, Monika Patuszyńska, Jakub Przyborowski, Marcin Rusak, Filomena Smoła, Splot Kilim, UAU Project, UNISM, Aleksandra Zawistowska
- Artyści historyczni: Magdalena Abakanowicz, Krystyna Wojtyna Drouet, Zbigniew Horbowy, Jerzy Słuczan Orkusz, Jolanta Owidzka, Antoni Rząsa, Olgierd Szlekys, Henryk Albin Tomaszewski, Lubomir Tomaszewski, Władysław Wincze, Władysław Wołkowski, Irena Żmudzińska
- Organizator: Visteria Foundation
Wystawa została zorganizowana przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza.
źródło: informacja prasowa