Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Wiedeń nie chce być gorącą wyspą. Zrywa beton i pokrywa się zielenią

Podczas gdy w Polsce w wycina się drzewa na potęgę i układa kostkę, w Wiedniu robi się coś zupełnie odwrotnego. Miasto wraca do natury – burzy mury i zrywa beton, sadzi drzewa i stawia na transport rowerowy. Tak stolica Austrii przygotowuje się do zmian klimatycznych.
.get_the_title().

Klimat się zmienia i nie ma co z tym polemizować. Trzeba działać i to sprawnie, by skutki nie były jeszcze bardziej opłakane. Wiedeń daje przykład, jaką strategię wdrożyć, by miasta nadawały się do życia latem. Po konsultacjach z miejskimi klimatologami stworzono dwunastopunktowy program walki w wyspami ciepła i zainwestowano 8 mln euro w powrót do natury.

Źródło: wikipedia

Termin „wyspa ciepła” oznacza zjawisko podwyższonej temperatury w ośrodkach miejskich, gdzie zagęszczona jest architektura betonowa i asfaltowa. Dla przykładu, polscy naukowcy zbadali, że roczna średnia różnica temperatur między centrum Warszawy a peryferiami wynosi ok. 2°C, a amplitudy chwilowych różnic mogą wahać się nawet o 10°C. Problem jest więc mierzalny i odczuwalny, szczególnie w upalne dni.

Remedium na nieznośny skwar jest oddanie możliwie największej powierzchni terenów zurbanizowanych roślinom. Jednym z ciekawszych punktów strategii Wiednia jest utworzenie ogromnego zielonego terenu o nazwie Else Feldman Park.

Skąd władze miasta wygospodarowały na ten cel 3700 m²? Zerwały asfalt z Trunnerstraße. W miejsce ulicy pojawią się drzewa (głównie klony, lipy i kasztanowce), trawa, krzewy oraz place zabaw i ścianka wspinaczkowa. Zburzono także 50-metrowy mur wzdłuż ulicy, który do tej pory dzielił tamtejszy plac, co nie sprzyjało swobodnej cyrkulacji powietrza.

Zdjęcie: Frank Geissler

Jedna ulica chłodu nie czyni, ale plan jest naprawdę ambitny. Przede wszystkim już teraz w stolicy sadzona jest ogromna liczba dużych drzew. W samej dzielnicy Neubau ma być ich wsadzonych aż sto! Aby zmienić mikroklimat, przez miasto popłynie więcej wody – jako elementy konstrukcyjne i chłodzące – a na ulicach staną hydranty z wodą pitną (żegnajcie plastikowe butelki!). Fasady budynków się zazielenią, a te nowo powstające będą musiały spełniać zielone standardy.

Asfalt jest stopniowo zastępowany utwardzonymi nawierzchniami przepuszczającymi wilgoć do gleby, chodniki zwężane do minimum, a preferowanym środkiem komunikacji ma być rower – jednym z punktów programu jest stworzenie większej liczby dużych parkingów dla jednośladów.

Przy tej okazji warto wspomnieć, że kupując w Wiedniu rower transportowy, czyli taki do przewozu dzieci i bagażu, można się ubiegać o zwrot nawet połowy kosztów.

Źródło: fb/Fahrrad-Wien

Cóż, nie ma się co dziwić, że stolica Austrii daje przykład innym miastom. Według raportu amerykańskiego Mercera, oceniającego 221 najważniejszych metropolii, Wiedeń jest miastem o najwyższej jakości życia na świecie pod kątem sytuacji ekonomicznej, stanu środowiska naturalnego, wskaźnika przestępczości, dostępu do oświaty i kultury oraz jakości służby zdrowia. Zdaje się, że wdrażając zieloną strategię, jeszcze na długo utrzyma się na pierwszym miejscu tego rankingu i będzie wyznaczał kierunek zmian na lepsze.

Tekst: Marta Pokorska-Jurek

Zmiany Klimatu