Moda na zrównoważoną konsumpcję zmusza branżę fast food do innowacji. 5 najbardziej pomysłowych rozwiązań
W ciągu ostatniej dekady zmieniło się to, jak i co jemy. Jesteśmy o wiele bardziej świadomi tego, co ląduje na naszych talerzach – wiemy, skąd pochodzą produkty, z których przygotowane zostały spożywane przez nas potrawy, zdajemy sobie sprawę z wpływu, jaki nasza konsumpcja wywiera na środowisko naturalne, przykładamy większą wagę do zdrowotnych konsekwencji naszych żywieniowych wyborów.
Zdrowe, świadome odżywianie – nie tylko w odniesieniu do ludzkiego organizmu, ale i stanu środowiska naturalnego – jest współcześnie nieodłącznym elementem modnego stylu życia.
Stało się trendem, za którym przemysł żywieniowy musi podążać. Zwłaszcza branża fast food, w dużej mierze odpowiedzialna za nadmierną emisję dwutlenku węgla do atmosfery i inne palące problemy ekologiczne, znajduje się pod dużą presją przeprowadzenia innowacyjnych zmian. Wielu graczy na rynku żywieniowym – zarówno w skali globalnej, jak i lokalnej – szybko przystosowuje się do zmieniających się wymagań konsumentów. A ci, należący w głównej mierze do prośrodowiskowego, proekologicznego i prozdrowotnego pokolenia Millenialsów, są w stanie wydać więcej na jedzenie dobrej jakości, zdrowe i nieszkodliwe dla środowiska naturalnego.
Oto 5 najbardziej innowacyjnych i pomysłowych rozwiązań przyjętych przez branżę fast food w ramach trendu zrównoważonej konsumpcji.
1. Jadalne opakowania Made In Poland
Róża Janusz, absolwentka poznańskiej School of Form, stworzyła ekologiczne opakowania na żywność, które po wykorzystaniu można albo zjeść, albo wykorzystać jako kompost. Zostały wykonane z materiału powstałego w procesie fermentacji i nadają się do przechowywania suchych produktów, takich jak orzechy czy ziarna. Stanowią doskonałą alternatywę dla plastikowych opakowań i pomagają ograniczyć zanieczyszczenie środowiska.
2. Restauracje i bary serwujące dania z resztek jedzenia
Potrawy z resztek jedzenia i dania wykonane z produktów, których termin ważności zbliża się ku końcowi, to podstawa ruchu zero waste.
Kreatywni restauratorzy starają się ograniczyć marnotrawstwo żywności i wykorzystać składniki, które w innym wypadku zostałyby wyrzucone.
W trend ten wpisała się między innymi restauracja pop-up, działająca w trakcie tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Literatury Apostrof w Warszawie, który miał miejsce w maju.
3. Fast food przyszłości według IKEA
Laboratorium działające pod patronatem IKEA – SPACE10 – stworzyło koncept fast foodu przyszłości. Pięć klasycznych fast foodowych dań przeszło drastyczną metamorfozę, aby efektywnie wpisać się w trend zrównoważonej konsumpcji. Bezmięsny hot dog z parówką wykonaną z marchewek, buraków i mieszanki przypraw, burgery z warzyw i chrząszczy, klopsy z pasternaku, sałatka z hydroponicznych (uprawianych nie w glebie, ale w wodzie) warzyw czy lody z kopru – to kilka innowacyjnych propozycji na przyszłość od SPACE10.
4. Automat wydający świeże sałatki
Dla zapracowanych, zabieganych osób zdrowe odżywianie bywa abstrakcyjnym konceptem. W nieustannym pędzie chętniej zaspokajają one głód niezdrowymi przekąskami z automatów. A te są nie tylko szkodliwe dla zdrowia, ale i dla środowiska, zapakowane w plastik i wyprodukowane w warunkach dalekich od ekologicznego ideału. Fasmer’s Fridge to innowacyjny start-up z Chicago, który zrewolucjonizował rynek automatów do wydawania jedzenia, zastępując niezdrowe przekąski sałatkami i innymi świeżymi daniami. Dostępne są klasyczne opcje, takie jak sałatka cezar czy mix sałat i jarmużu, ale i te składające się z indywidualnie dobranych składników, które są codziennie uzupełniane, co gwarantuje ich niepodważalną świeżość.
5. Rewolucja w McDonald’s i innych globalnych koncernach fast food
McDonald’s ogłosił niedawno, że do 2025 roku wszystkie opakowania wykorzystywane na wynos będą wykonane w 100 proc. z materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu. Subway coraz silniej opiera się na produktach pochodzących od lokalnych dostawców, ograniczając negatywny wpływ na środowisko wynikający z transportu żywności. Nowe restauracje należące do koncernu Yum! Brands Inc. – KFC, Pizza Hut czy Taco Bell – zostały wybudowane w zgodzie z normami zrównoważonej architektury, z innowacyjnymi „zielonymi’”rozwiązaniami, takimi jak oświetlenie LED, odnawialne źródła energii, systemy oszczędności wody i ograniczania marnotrawstwa żywności. Chipotle, fast-food specjalizujący się w daniach kuchni meksykańskiej, nieustannie wzbogaca swoje menu opcjami wegetariańskimi i wegańskimi, zastępując mięso tofu czy kotletami z czarnej fasoli.