Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Powrót geniusza i tekstylna rewolucja – wystawy, które warto zobaczyć w ten weekend

Dwie wyjątkowe ekspozycje: 'Rzeźba i Formy Przestrzenne' oraz 'Polska Szkoła Tkaniny'. A wśród nich prawdziwa sensacja – rzeźba Stanisława Szukalskiego, odnaleziona po latach i wystawiona publicznie dokładnie 100 lat po tym, jak zdobyła Grand Prix w Paryżu.
.get_the_title().

W DESA Unicum czuć wiosnę… sztuki! Tegoroczny kwiecień to prawdziwa uczta dla miłośników form pozamalarskich. W przestrzeni przy ul. Pięknej 1A w Warszawie zobaczymy dwie wyjątkowe ekspozycje: 'Rzeźba i Formy Przestrzenne’ oraz 'Polska Szkoła Tkaniny’. A wśród nich prawdziwa sensacja – rzeźba Stanisława Szukalskiego, odnaleziona po latach i wystawiona publicznie dokładnie 100 lat po tym, jak zdobyła Grand Prix w Paryżu.

Szukalski wraca na salony 

Wyobraź sobie: rok 1925, Paryż, wielka światowa wystawa sztuki dekoracyjnej. Młody, niepokorny artysta z Polski – Stanisław Szukalski – zdobywa najwyższe wyróżnienie. Dziś, dokładnie wiek później, jego praca znów pojawia się na wystawie, tym razem w Warszawie. Rzeźba 'Echo’, uważana za zaginioną, trafia do przestrzeni DESA Unicum, a wkrótce także na aukcję.

Szukalski to postać z legendy – geniusz i outsider, który z uporem tworzył według własnych zasad. Rzeźbił z rozmachem, kochał dramatyzm formy, a jego dzieła porównywano do prac Michała Anioła. Dziś należą do rzadkości – wiele z nich przepadło w zawierusze wojny. Tym bardziej warto zobaczyć 'Echo’ na żywo.

Mi?dzynarodowa Wystawa Sztuki Dekoracyjnej w Pary?u. Fragment ekspozycji polskiej – g?ówna sala na antresoli Grand Palais, widoczne rze?by Stanis?awa Szukalskiego „Krak” z 1924 r. i „Echo” z 1923 r.; Photo REP (Pary? ; studio fotograficzne ; fl. 1925); 1925 (1925-00-00 – 1925-00-00); Pobrano z systemu MUZA Muzeum Narodowego w Warszawie; fotograficzne / odbitka fotograficzna; wyroby z w?ókien / papier / papier fotograficzny / papier bromo?elatynowy; wys. 21,7 cm, szer. 16,9 cm; DI 127865 MNW; Wszystkie prawa zastrze?one.

Rzeźba, która mówi więcej niż obraz

Wystawa 'Rzeźba i Formy Przestrzenne’ to jednak nie tylko Szukalski. Znajdziemy tu również m.in. Olgę Niewską, pierwszą damę polskiej rzeźby międzywojnia, której 'Narciarz’ tchnie sportowym duchem, oraz nazwisko, które zawsze przyciąga spojrzenia – Salvador Dali. Jego rzeźbiarskie dzieła, w tym 'Dulcinea’ i 'The Anthropomorphic Cabinet’, to surrealizm w najczystszej postaci – bajkowe, niepokojące, fascynujące.

Oczywiście, nie mogło zabraknąć także prac Magdaleny Abakanowicz, której monumentalne figury z otwartymi ramionami witają zwiedzających tuż przy wejściu. Jej dzieła są pomostem między obiema wystawami – rzeźbą i tkaniną – i opowiadają o nas samych: samotnych, odważnych, szukających siebie.

Polska Szkoła Tkaniny – sztuka, która wyszła z domowych krosien

Druga część ekspozycji to dowód na to, że tkanina potrafi opowiadać historie równie mocno jak marmur czy brąz. Polska Szkoła Tkaniny, która zdobyła międzynarodowe uznanie już w latach 60., powraca dziś w wielkim stylu. Do 15 kwietnia w DESA Unicum można zobaczyć niemal 50 prac – od pierwszych pionierów tej formy, takich jak Jolanta Owidzka czy Wojciech Sadley, po współczesne głosy jak Monika Drożyńska – hafciarka-rewolucjonistka, której społecznie zaangażowane prace ostatnio trafiły… do sądu.

Drożyńska, świeżo upieczona laureatka Paszportu Polityki 2024, udowadnia, że igła i nitka to potężne narzędzia komentarza społecznego. Jej hafty to miks literatury, emocji i ostrych haseł. Na wystawie zobaczymy również tekstylne dzieła Abakanowicz, jak np. trójwymiarową rzeźbotkaninę 'Second Sister’ z organicznych materiałów.


Kiedy i gdzie?

DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
’Rzeźba i Formy Przestrzenne’ – do 10 kwietnia
’Polska Szkoła Tkaniny’ – od 2 do 15 kwietnia
Wstęp bezpłatny

A jeśli chcesz jeszcze głębiej zanurzyć się w historie tych niezwykłych dzieł, zarezerwuj czas na oprowadzanie kuratorskie – 7 kwietnia o godz. 17:30. Szczegóły znajdziesz tutaj: link do wydarzenia.

SPOŁECZEŃSTWO