X NÓW – nowe rzemiosło w witrynach na Krakowskim Kazimierzu i Podgórzu

Jesteście w Krakowie? Stowarzyszenie Nów. Nowe Rzemiosło przygotowało niezwykłą podróż po ulicach Krakowa śladami najlepszego polskiego rzemiosła. Koniecznie idźcie zobaczyć. Wystawa w witrynach trwa do końca listopada.
.get_the_title().

Stowarzyszenie Nów. Nowe Rzemiosło przygotowało czwartą edycję wydarzenia X NÓW. Po trzech warszawskich odsłonach – wystawa współczesnego rzemiosła zagościła w witrynach krakowskich lokali i potrwa do 30.11.2024. W witrynach zobaczycie prace świetnych artystów, projektantów i rzemieślników. Swoje prace pokazują Kalina Bańka-Kulka, Monika Dąbrowska-Picewicz, Katarzyna Harasym, Paweł Jasiewicz, Olga Milczyńska, P55 Mirrors, Marcin Skalski, studio tafla, Jakub Święcicki, Cyryl Zakrzewski, Magdalena Zarychta.

Wydarzenie ma miejsce w ramach festiwalu 'Sztuka do rzeczy – Design w Krakowie’. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem 'Adaptacje’oddającym artystyczne interwencje rzemieślniczek i rzemieślników z Nowiu, tymczasowo przekształcające witryny lokali usługowych w nieoczywiste przestrzenie wystawowe.

Obiekty można oglądać w witrynach krakowskich lokali na Kazimierzu i Podgórzu. Poszczególne ekspozycje wchodzą w dialog z aranżacją lokali, natomiast razem tworzą spójną trasę spacerów.

OBIEKTY WEDŁUG LOKALIZACJI NA MAPIE:

1. LOKATOR X NÓW, ul. Mostowa 1

Kalina Bańka-Kulka, Naczynia połączone, 2024 / technika i materiał: dmuchane szkło sodowe, ręcznie formowane, kolaż

To osobisty projekt opowiadający o wzajemnych relacjach czterech kobiet w łańcuchu pokoleniowym, o tworzeniu więzi, macierzyństwie, oddaniu, przemijaniu, poświęceniu. O roli mężczyzn w budowaniu tych relacji, o błędach przekazywanych z pokolenia na pokolenie, miłości w rodzinnej wspólnocie a może właśnie jej braku i tęsknocie za nią. Zadaje pytanie: czy mamy szansę wydostać się ze 'szklanych baniek’ jeśli od lat jesteśmy w nich uwięzione? IG: @kalinabankakulka

2. LUKTUNG, Rynek Podgórski 11

studio tafla, XF2, 2024 / technika i materiał: mozaika z ceramiki barwionej w masie, smalty, szkła i szkliwionej porcelany.

Mozaika jest inspirowana twórczością czołowego przedstawiciela op-artu – Wojciecha Fangora. Praca odwołuje się w szczególności do jego obrazów oraz mozaik zdobiących dworzec Warszawa Śródmieście. Mozaika stworzona przy użyciu materiałów takich jak: ceramika szlachetna barwiona w masie, porcelana szkliwiona i smalta.
IG: @studio_tafla

3. EMIGRANT COFFEE, ul. Kalwaryjska 1

P55 Mirrors, lustra Blue Cob, Magenta Lit, Yellow Cad z serii Color, 2023 / technika i materiał: podlew srebrny na szkle Optiwhite™, farba akrylowa, czarna płyta MDF. IG: @p55mirrors

4. FesitvALT, Józefińska 9

Katarzyna Harasym, Neokryształy, 2024 / technika i materiał: slumping, szkło kryształowe.

Neokryształy to upcyclingowy projekt. Limitowana seria naczyń, wazonów powstała po śmierci bliskiej osoby z rodziny autorki.Kryształowa waza była bardzo zniszczona, ale przez sentyment artystka nie chciała jej wyrzucać. Tak zaczęła przetapiać stare kryształowe naczynia, metodą slumpingu. Nadając im nowy kształt zostawia ślady szlifu i dodatkowo piaskuje je.Matowe szklane obiekty wyglądają jak duchy poprzednich kryształowych naczyń, „rozciągnięte przez czas”.Każdy wazon jest unikatem i ma inną historię. Przekształcone kryształy zyskują nowe życie.
IG: @harasymkaska

5. MASSOLIT BAKES, ul. Targowa 3

Olga Milczyńska, TUT, 2022 / technika i materiał: kamionka ręcznie formowana, szkliwiona.

Wazony TUT powstają przez zestawianie ze sobą mniejszych i większych form cylindrycznych. W ten sposób rodzą się zabawne, biomorficzne kształty. Autorka bawi się formą, czasem dodając do prostych choć nieregularnych form typowe dla wazonów wykończenia. Nieprzypadkowe są też kolory. Ciemną glinę pokrywają złamana biel i błękit połączenie jakże charakterystyczne w historii ceramiki. Wazony są formowane ręcznie z ciemnej gliny kamionkowej. Można w nich długotrwale trzymać kwiaty a także myć w zmywarce.
IG: @olga.milczynska

6. ORSI, ul. Solna 1

Cyryl Zakrzewski, Nexus Lamp, 2024 / technika i materiał: sklejka brzozowa, technika własna.

Kolekcja Nexus to seria organicznych obiektów, które zacierają granicę między rzeźbą a formą użytkową. Każdy mebel powstaje z wielu warstw sklejki lub litego drewna, które są sklejane, a następnie ręcznie rzeźbione i polerowane, aż do uzyskania płynnej, gładkiej formy. Nazwa 'Nexus’ oznaczająca w łacinie 'sieć’ ma w kontekście całej kolekcji wiele znaczeń. Najbardziej widoczne jest odniesienie do sieci korzeni drzew i grzybów. Drugie, głębsze znaczenie to przypomnienie o nierozerwalnym połączeniu człowieka z naturą.
IG: @cyrylz_design

7. BINOKLE, ul. Nadwiślańska 11

Paweł Jasiewicz, Kulopenisy No.5, No.6, No.7, 2022 / technika i materiał: toczone i opalane drewno bukowe. IG: @pawel_jasiewicz

Magdalena Zarychta (zdjęcie poniżej) OD(Ś)CISKI I, II,III, 2020 / technika i materiał: szkło kształtowane na gorąco, wdmuchiwane do przed-formy, potem kształtowane ręcznie i odciskane w płaskorzeźbie.

Tak jak w kamieniach odciskają się ślady przeszłości, gdy powstają skamieliny, tak i szkło Magdaleny Zarychty naznaczone zostaje organicznym stemplem. Wykorzystuje do tego celu różne botaniczne znaleziska, ale także własne płaskorzeźby i reliefy. Eksploruje możliwości różnych faktur, sprawiając, że to one same stają się kluczowym elementem rzeźbiarskiej kompozycji. Autorka tworzy krótkie cykle unikatowych form, dmuchanych i formowanych ręcznie.
IG: @magdalenazarychta.artist

8. Wasalaa, ul. Nadwiślańska 11

Monika Dąbrowska-Picewicz, Misy z cyklu Momenty, 2022 / technika i materiał: kamionka lepiona ręcznie metodą wałeczków, szkliwiona.

Cykl rzeźbiarskich mis Momenty to prace zainspirowane kształtami kamieni i strukturami podpatrzonymi w naturze. Autorkę fascynują owalne kształty kamieni, zbiera je nad zaprzyjaźnioną rzeką i przywozi z różnych ciekawych miejsc. Ukształtowane przez wodę tworzą swoje własne historie, a po latach wywołują wspomnienia związane z konkretnym miejscem, krajobrazem i nastrojem. Ich kształty to czasami gotowe rzeźby. Owalne bryły stają się pretekstem do zaistnienia koloru i faktury, a śladowo zaznaczona funkcja wprowadza element codzienności.
IG: @monika.dabrowska.picewicz

9. RZECZY SAME, ul. Nadwiślańska 11

Marcin Skalski, Świecznik, 2024 / technika i materiał: kute na gorąco żelazo, ebonizowany dąb, polerowana blacha mosiężna. IG: @stonesforge

Jakub Święcicki, Poduszki z serii Monostriped landscape, 2024 / technika i materiał: faux chenille quilt, szycie maszynowe, bawełna, len, puch i pierze. IG: @_kuba_swiecicki

Organizator: Nów. Nowe Rzemiosło @now.nowerzemioslo
Kurator: Jakub Przyborowski @jakub_przyborowski
Oprawa graficzna: Jakub Święcicki @_kuba_swiecicki
Zdjęcia: Michał Massa Mąsior @massaphotographer
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa

SPOŁECZEŃSTWO