Większe rozmiary, większy komfort – druga generacja Audi Q3
Muskularny przód podkreśla duża, ośmiokątna osłona chłodnicy z pionowymi żebrami, którą Audi nazywa Singleframe, a także boczne wloty powietrza w zderzaku. Reflektory z efektem świetlnym są wąskie i zbiegają się ku środkowi. Symetryczną grafikę elementów świetlnych odnajdziemy też w tylnych lampach. Linie konturowe czynią samochód jeszcze szerszym wizualnie. Audi oferuje możliwość indywidualizacji swojego samochodu. Przykładowo elementy dodatkowe w dolnej partii karoserii, podkreślające terenowy wygląd SUV-a, można polakierować w kontrastowym kolorze. W pakiecie zewnętrznym S line zderzaki, listwy progowe i dyfuzor dodają charakteru.
Debiutujące właśnie Q3 ma wyraźnie bardziej sportowy charakter niż jego poprzednik.
Nowe Audi Q3, bazujące na modułowej płycie podłogowej koncernu Volkswagen przeznaczonej dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie, znacznie urosło i w ten sposób plasuje się w wyższym segmencie kompaktowych SUV-ów. W odniesieniu do poprzedniej generacji długość nadwozia wzrosła aż o dziesięć centymetrów.
Wnętrze zawiera wiele elementów przywodzących na myśl modele wyższych klas marki Audi. Tablicę rozdzielczą podzielono na dwa poziomy: jej górna część obejmuje nawiewy, a dolna – dużą ośmiokątną powierzchnię o wyglądzie czarnego panelu. Powierzchnię tę okala szeroka, chromowana listwa, a cały motyw stylistyczny jest wyraźnym nawiązaniem do osłony chłodnicy Singleframe. Centralny element nowej koncepcji obsługi, wyświetlacz dotykowy MMI touch, otoczono z kolei czarnym, błyszczącym obramowaniem. Razem ze znajdującym się poniżej panelem obsługi klimatyzacji jest on pochylony ku kierowcy.
Audi zrezygnowało tu z zegarów analogowych. Już ze standardowym wyposażeniem dostępna jest cyfrowa tablica rozdzielcza, którą kierowca obsługuje przy pomocy wielofunkcyjnej kierownicy.
Wyjątkowym rozwiązaniem jest standardowa możliwość bardzo elastycznego podziału przestrzeni wnętrza. Tylną kanapę można przesuwać o 15 cm do przodu i do tyłu. Jej oparcie, podzielone na trzy części w stosunku 40:20:40, ma możliwość pochylenia w siedmiu stopniach. W zależności od ustawienia kanapy zmienia się pojemność dużego bagażnika, do którego łatwy dostęp umożliwia elektrycznie uruchamiana pokrywa. W połączeniu z komfortowym kluczykiem można ją otwierać i zamykać również ruchem stopy. Również liczne schowki czynią Q3 pojazdem bardzo wszechstronnym.
Nowe rozwiązanie to adaptacyjny asystent jazdy, dostępny opcjonalnie w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów S tronic. Łączy on funkcje adaptacyjnego asystenta prędkości, asystenta jazdy w korkach i asystenta toru jazdy.
Audi Q3 posiada w standardzie system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front. Przy pomocy radaru rozpoznaje on krytyczne sytuacje z udziałem pieszych, rowerzystów i innych pojazdów, a następnie ostrzega kierowcę sygnałem wizualnym, akustycznym oraz haptycznym. W razie potrzeby inicjuje pełne hamowanie.
Na początek Audi będzie dostarczać nowe Q3 z czterema silnikami do wyboru: trzema jednostkami TFSI i jedną jednostką TDI. Zakres ich mocy sięga od 150 do 230 KM. Wszystkie cztery to silniki czterocylindrowe z wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem. Bazowa jednostka napędowa to silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra. Wykorzystuje on wydajny system odłączania dwóch cylindrów przy niskim obciążeniu. Większa, dwulitrowa jednostka ma dwa warianty mocy – 190 i 230 koni. Obydwa współpracują z siedmiostopniową skrzynią S tronic i stałym napędem na cztery koła quattro. Silniki wysokoprężne będą charakteryzować się pojemnością 2 litrów. Początkowo dostępny będzie wariant 150-konny, a następnie do oferty wejdzie też 190-konny.
Nowe Audi Q3 zjeżdża z taśmy w węgierskich zakładach Audi w Győr. Nowy model pojawi się w salonach jesienią.
Tekst: Krystian Kaleta
Zdjęcia: Audi