5 debiutów reżyserskich na 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, które trzeba zapamiętać
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych to doskonała i niepowtarzalna okazja, aby zapoznać się z najnowszymi polskimi produkcjami, w tym licznymi premierami. W Konkursie Głównym pojawi się aż szesnaście fabularnych filmów pełnometrażowych. Będą one rywalizować między innymi o główne nagrody festiwalu, czyli Złote i Srebrne Lwy. Na tegorocznej edycji FPFF w Konkursie Głównym na ekranach zobaczymy dwa pełnometrażowe debiuty reżyserskie: „Juliusza” Aleksandra Pietrzaka i „Dziurę w głowie” Piotra Subbotko.
1. „Juliusz” reż. Aleksander Pietrzak
„Juliusz” jest debiutanckim projektem Aleksandra Pietrzaka, absolwenta Warszawskiej Szkoły Filmowej. Ten młody, 25-letni reżyser ma już na swoim koncie doskonale przyjętą przez widzów i krytyków krótkometrażówkę „Ja i mój tata”.
Zapamiętajcie to nazwisko, bo Pietrzak na pewno jeszcze nieźle namiesza w polskim kinie.
Nominowany „Juliusz” to historia opowiadająca o skomplikowanej relacji między ojcem a synem. W tej świeżej i pełnej humoru komedii tytułowego bohatera zagrał charyzmatyczny Wojciech Mecwaldowski. Co więcej, przy scenariuszu współpracowali popularni stand-uperzy Abelard Giza i Kacper Ruciński.
2. „Dziura w głowie” reż. Piotr Subbotko
„Dziura w głowie”, pełnometrażowy debiut reżysera Piotra Subbotko, również opowiada o trudnych relacjach rodzinnych.
W rolę główną w tym obrazie wcielił się Bartłomiej Topa.
Subbotko jest także scenarzystą, który ukończył wiedzę o teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie oraz Mistrzowską Szkołę Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. W 2010 roku nakręcił krótkometrażowy dramat „Glasgow”.
3. „53 wojny” reż. Ewa Bukowska
W Konkursie Inne Spojrzenie znalazło się osiem filmów, w tym sześć debiutów.
Wśród nich krótkometrażowy film fabularny „Powrót” Ewy Bukowskiej, absolwentki PWST w Krakowie. Bukowska znana jest również jako aktorka telewizyjna i reklamowa. W Gdyni zobaczymy „53 wojny” wedle jej debiutanckiego scenariusza, który powstał na podstawie autobiograficznej książki Grażyny Jagielskiej.
4. „Moja polska dziewczyna” reż. Ewa Banaszkiewicz, Mateusz Dymek
„Moja polska dziewczyna” to historia bogatej Amerykanki Katie, która postanawia nakręcić dokument o polskiej aktorce mieszkającej w Londynie. Ten obraz jest debiutem Ewy Banaszkiewicz i Mateusza Dymka. Ich znajomość zaczęła się w PWSFTviT w Łodzi, a ich filmy studenckie były pokazywane na festiwalach w Cannes, Telluride i Karlowych Warach oraz Krakowie i Gdyni. Debiutujący reżyserzy to także założyciele firmy producenckiej Warsaw Pact Films, która wyprodukowała krótkometrażowy film „Beasts”, pokazywany na Londyńskim Festiwalu Filmowym i Clermont Ferrand.
5. „Nina” reż. Olga Chajdas
„Nina” to historia o nieoczekiwanej miłoścei i skomplikowanych wyborach. Debiut filmowy młodej reżyserki Olgi Chajdas. Tytułowa Nina jest nauczycielką, która nie może mieć dzieci i w związku z tym postanawia poszukać surogatki.
Chajda debiutowała już jako reżyserka spektaklem Tuvii Tenenboma „Ostatni Żyd w Europie” w Teatrze Na Woli. Zrealizowała także film krótkometrażowy „3xMiłość” oraz „Kobieta budzi się rano”. Olga Chajda ma również na swoim koncie współpracę z Agnieszką Holland przy filmie „W ciemności”, gdzie pracowała jako II reżyserka.
Tekst: MK
Źródło zdjęcia głównego: Radio Gdańsk