Indie usuwają z podręczników układ okresowy pierwiastków i ewolucję

Ma to sprawić, że przeciążeni nauką uczniowie staną się bardziej kreatywni.
.get_the_title().

Wraz z początkiem nowego roku szkolnego z podstawy programowej dla młodych mieszkańców Indii wypadło wiele tematów. Zmiany w programie dotyczą zarówno przedmiotów ścisłych, jak i humanistycznych. Zniknął układ okresowy pierwiastków, trygonometria, magnetyzm i ewolucja. Uczniowie w nie przeczytają już w podręcznikach o odnawialnych źródłach energii ani o zagadnieniach związanych z demokracją, różnorodnością, rewolucją przemysłową, partiami politycznymi. Nie będzie się mówić o ekologii i zanieczyszczeniu powietrza.

Zmiany w programie nauczania dotkną aż 134 mln indyjskich uczniów w wieku od 11 do 18 lat.

Indyjska Krajowa Rada ds. Badań Edukacyjnych i Szkolenia uzasadnia zmiany tym, że indyjscy uczniowie są przepracowani i przeładowani informacjami. Zamiast wymagać od nich uczenia się ogromnych ilości informacji na pamięć, powinno się rozwijać ich kreatywność i stawiać na możliwość empirycznego zdobywania wiedzy. Niby święta racja, tylko czy aby na pewno przyczyni się do tego usuwanie z programu nauczania ewolucji czy pierwiastków?

fot. Noah Seelam/AFP/Getty

Informacja o tym, że z podstawy programowej w Indiach ma wypaść teoria Darwina pojawiła się już w kwietniu, wywołując ogromny opór środowisk naukowych. Apel o przywrócenie tych treści podpisało 4,5 tys. nauczycieli, naukowców i popularyzatorów nauki. – Każdy, kto próbuje uczyć biologii bez zajmowania się ewolucją, nie uczy biologii w jej obecnym rozumieniu. To podstawa biologii – podkreśla Jonathan Osborne, naukowiec zajmujący się edukacją naukową na Uniwersytecie Stanforda w Kalifornii. Specjaliści wskazują też na fatalną decyzję o usunięciu zagadnień związanych z zanieczyszczeniem powietrza czy odnawialnymi źródłami energii – to bardzo aktualne tematy i wyzwania, o których powinno się nauczać w szkole.

Nie sądzą też, by decyzja Krajowej Rady ds. Badań Edukacyjnych i Szkolenia miała szanse przynieść oczekiwany skutek.

Ideą stojącą za tą zmianą było zachęcenie uczniów do zadawania pytań. Jednak usuwanie fundamentalnych teorii naukowych prędzej stłumi ciekawość, niż ją pobudzi – komentuje Anindita Bhadra, biolożka ewolucyjna z Indyjskiego Instytutu Edukacji Naukowej i Badań w Kalkucie.

Tekst: NS

TU I TERAZ