LPP rozszerza zbiórkę używanej odzieży na Czechy, Słowację i Wielką Brytanię

Od ubiegłego roku niepotrzebne ubrania można oddawać we wszystkich sklepach należących do LPP, które są na terenie Polski. Teraz możliwe to będzie także poza granicami naszego kraju.
.get_the_title().

Co można zrobić z używanymi ubraniami, których nie będzie się już nosić? Sprzedać, oddać komuś, pozbyć się ich? Jedno jest pewne: nie należy wyrzucać ich do śmietnika. Warto natomiast przekazać je tym, którzy zrobią z nich użytek.

Spółka odzieżowa LPP od 2018 roku prowadzi zbiórkę odzieży dowolnych marek – na początku działała ona tylko w wybranych sklepach Reserved, ale od ubiegłego roku ubrania można przekazać w sklepie dowolnej marki należącej do LPP.

Spółka współpracuje z Towarzystwem Pomocy im. Św. Brata Alberta, dzięki czemu rzeczy w dobrym stanie trafiają do osób w kryzysie bezdomności, a te w gorszym są segregowane w celu finalnego przetworzenia. Dotychczas inicjatywa działała tylko w sklepach na terenie Polski, ale to się właśnie zmienia. W lutym akcja wystartowała w sklepach LPP w Czechach, na Słowacji i w Wielkiej Brytanii, a wkrótce pojawi się także w innych krajach, w których znajdują się sklepy LPP.

Selektywna zbiórka tekstyliów będzie obowiązkowa na terenie Unii Europejskiej już od 1 stycznia 2025 roku. Teraz na terenie UE zbiera się mniej więcej 2 mln ton odzieży i wyrobów włókienniczych rocznie – to ledwie 38 proc. ubrań, które są wprowadzane na rynek. A przecież tekstylia można ponownie wykorzystywać, na przykład w taki sposób, w jaki robi to LPP.

Na mocy wchodzącej w życie w przyszłym roku dyrektywy producenci odzieży będą odpowiedzialni za zarządzanie odpadami odzieżowymi, czyli za to, co się dzieje z ubraniami, gdy już zostaną sprzedane. Takie prawo działa już we Francji.

Biorąc pod uwagę toczący się proces wdrażania dyrektywy na rynkach, gdzie prowadzimy działalność, chcieliśmy dostosować zasady działania naszych zbiórek do lokalnych przepisów – wyjaśnia Dorota Jankowska-Tomków, dyrektor działu zakupów i ESG w LPP. – Dlatego, pomimo wcześniejszych zapowiedzi o uruchomieniu ich w naszej sieci zagranicznej jeszcze w 2023 roku, zdecydowaliśmy się poczekać na to, jak poszczególne kraje odniosą się do przyszłych regulacji. Widzimy jednak, że również na szczeblu państwowym jest to proces wymagający i wciąż potrzebna jest oddolna inicjatywa ze strony biznesu. Jako odpowiedzialny producent wystartowaliśmy zatem z własnymi zbiórkami za granicą, na początek w trzech krajach, ale stopniowo będziemy rozszerzać zasięg akcji na kolejne rynki.

Aby rozpocząć zbiórkę odzieży poza Polską, LPP potrzebowało odpowiednich partenerów. W Czechach współpracuje więc z Ubraniami do Oddania, na Słowacji z Ekocharita, a w Wielkiej Brytanii z Yellow Octopus Group. – Potrzebowaliśmy partnerów, którzy mają doświadczenie w kompleksowym zarządzaniu selektywną zbiórką tekstyliów i pomogą nam rozwijać spektrum naszych działań w obszarze mody cyrkularnej – wyjaśnia Ewa Janczukowicz-Cichosz, ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju w LPP.

Zebrane rzeczy, wśród których mogą się znaleźć ubrania, buty i akcesoria dowolnych marek, jest sortowana i przekazywana dalej – te w dobrym stanie trafiają do drugiego obiegu, a część zysku z ich sprzedaży przeznaczana jest na cele charytatywne.

W obliczu obecnych wyzwań klimatycznych rola biznesu nie kończy się na dostarczaniu klientom odzieży. Ważne jest, by producenci wzięli odpowiedzialność za wyprodukowane tekstylia. Zależy nam, aby wspierać branżę w tych działaniach, dlatego cieszy nas, że jej największy przedstawiciel w Polsce wybrał właśnie nas jako jednego z partnerów procesu. Dziś pomagamy spółce w Czechach, ale w planach mamy rozszerzenie naszej współpracy także na inne rynki – mówi Przemysław Kwiatkowski, Manager ds. Partnerstwa w Ubrania Do Oddania.

Zdjęcia: materiały prasowe

TU I TERAZ