Zadbaj o to, co jest w środku. Mindfulness z Answear
Warto praktykować mindfulness, to naprawdę działa.
Mindfulness – co to takiego?
Termin mindfulness w ostatnich latach zrobił gigantyczną karierę. Ale o co z tym właściwie chodzi? Krótko mówiąc: o uważność. Współczesny świat często sprawia, że jesteśmy zabiegani, zestresowani i zapracowani, pędzimy z miejsca na miejsce i nie mamy nawet czasu na to, by na chwilę się zatrzymać i docenić punkt, w którym się znaleźliśmy, rozpościerający się przed nami krajobraz czy nawet rozsmakować się w kęsie ciasta, które zamówiliśmy do szybkiej kawy na mieście. Przydałoby się nam więc trochę więcej uważności, którą może nam dać właśnie mindfulness.
Istnieją dowody na to, że to działa. W 2019 roku na łamach Scientific Report opublikowano badania, z których wynika, że naukowcy zaobserwowali zmiany w mózgu badanych zaledwie po 40-dniowym treningu uważności. Osoby biorące udział w badaniu nie miały wcześniej specjalnego doświadczenia z medytacją. Systematyczne praktykowanie mindfulness może okazać się świetną receptą na pośpiech współczesnego świata i pomóc w walce ze stresem, który ma negatywny wpływ na cały organizm. Pomoże się rozprawić z lękiem, napięciem, niepokojem. Poprawi jakość snu, zmniejszy ból, polepszy naszą koncentrację, a nawet poprawi funkcjonowanie układu odpornościowego.
Uważność można ćwiczyć nawet przy całkiem prozaicznych codziennych czynnościach, jak mycie zębów, sprzątanie czy nawet jedzenie.
Jak trenować uważność?
W mindfulness chodzi o świadome i intencjonalne zarządzanie swoją uwagą – o bycie tu i teraz, skupienie się na swoich myślach, uczuciach i doznaniach, bez oceniania. A to można robić na wiele sposobów. Do praktyki mindfulness zaliczane jest skanowanie ciała, praktyka siedząca czy uważny ruch, który jest inspirowany jogą. Uważność można jednak też ćwiczyć przy całkiem prozaicznych codziennych czynnościach, jak mycie zębów, sprzątanie czy nawet jedzenie.
Może w tym też pomóc marka Answear, która wraz z Polskim Instytutem Mindfulness stworzyła platformę, dzięki której poznacie siłę uważności. To element kolejnej odsłony akcji pod tytułem 'Zadbaj o to, co jest w środku’. Ze strony dowiecie się nie tylko, czym jest mindfulness, ale także poznacie proste sposoby na rozpoczęcie jego praktyki. Poznacie odpowiedź na pytanie, czym jest bodyscan albo medytacja życzliwości i jak się za to zabrać.
– W obecnych czasach coraz bardziej zwiększa się liczba osób borykająca się z problemami na tle psychicznym. W Polskim Instytucie Mindfulness, który certyfikuje nauczycieli MBSR – kursu redukcji stresu, uczymy, że uważność to nie tylko świecka praktyka medytacyjna, ale skuteczna metoda zarządzania stresem, pozwalająca dbać o umysł i ciało oraz swoje potrzeby. To holistyczne podejście do dobrostanu, które poprawia samoświadomość i jakość naszego życia – mówi Bogna Gąsiorowska, była wiceprezeska Polskiego Instytutu Mindfulness.
Na stworzonej przez Answear platformie znajdziecie także biblioteczkę z polecanymi książkami i medytacjami w nurcie mindfulness oraz 'Praktyki uważności’, czyli krótkie filmy wprowadzające krok po kroku w temat mindfulness. Małgorzata Ohme, psycholożka, prezenterka telewizyjna i współzałożycielka platformy zdrowia psychicznego Mindgram, nagrała dwa krótkie wykłady o uważności, w których podzieliła się własną historią i rolą mindfulness w jej życiu oraz przygotowała angażujące ćwiczenie dla rodziców, aby zachęcić ich do kultywowania uważności w relacji z dzieckiem. Z kolei w filmie promującym akcję wystąpiły Bogna Gąsiorowska z Polskiego Instytutu Mindfulness, a także Orina Krajewska i Marta Dyks, które opowiedziały o swoich doświadczeniach z praktyką uważności i jej wpływie na ich życie.
Answear po raz kolejny podkreśla wagę zdrowia psychicznego.
Zadbaj o to, co jest w środku – Siła Uważności
Na początku roku z okazji, Światowego Dnia Depresji, marka Answear wraz z Fundacją Można Zwariować zrealizowała projekt, którego celem było zwrócenie uwagi na dobrostan psychiczny. Przez trzy dni lutego do paczek trafiających do konsumentów dołączano 'Formularze zwrotu o pomoc’, stworzone przy współpracy z Fundacją, które kierowały na specjalną platformę, gdzie znalazły się się filmy edukacyjne z rozmowami ze specjalistami na tematy dotyczące zdrowia psychicznego.
Także przy okazji 'Zadbaj o to, co jest w środku – Siła Uważności’ do klientów Answear trafią specjalne przesyłki, w których znajdzie się ilustracja tematyczna i karta ćwiczeń z pierwszymi krokami do uważności. Za oprawę graficzną tego projektu odpowiedzialna jest ilustratorka Mary Zaleska.
– Nasz dobrostan psychiczny wpływa na to, jak myślimy, czujemy i działamy – jest integralną częścią naszego stanu zdrowia. Pomaga nam też określić, jak radzimy sobie ze stresem, jak odnosimy się do innych i w jaki sposób dokonujemy wyborów. Zdrowie psychiczne jest ważne na każdym etapie życia – i chcemy, żeby właśnie o tym był projekt 'Zadbaj o to, co jest w środku’, zarówno ta, jak i każda kolejna jego edycja – mówi Anna Szwec, Marketing Coordinator w answear.com.
Ilustracje: Mary Zaleska