Harley-Davidson wkracza do Formuły E

To powrót do sportowych korzeni amerykańskiej marki, ale w zupełnie innym wydaniu. Motocykle Harley-Davidson ponad 100 lat temu były znane z tego, że doskonale sprawdzały się w wyścigach na owalnych torach. Wraz z przemianą wizerunku marki duch motosportu zapadł w głęboki sen. Czas na zmiany, jednak nie chodzi już tylko o motocykle.
.get_the_title().

Harley-Davidson wraca do sportowych rozgrywek. Nie jest to jednak powrót do udziału w wyścigach, a zapowiedź długoletniej współpracy technicznej i sponsorskiej z zespołem Formuły E – Envision Virgin Racing. Amerykańska marka motocykli zgodziła się na trzyletni mecenat wyścigów elektrycznych bolidów. Skąd pomysł, by producent jednośladów przesiadał się na cztery koła?

W całej współpracy chodzi przede wszystkim o nadążanie za gwałtownie rozwijającymi się technologiami w segmencie pojazdów elektrycznych.

Harley-Davidson chce tym samym dać do zrozumienia, że przestaje się skupiać na tzw. „ciężkich legendach amerykańskich szos”. Plany na najbliższe 3 lata uwzględniają poszerzenie gamy modeli o zróżnicowanych jednostkach spalinowych, a także wdrożenie nowej serii motocykli elektrycznych. W ramach nowej strategii firma zamierza stać się światowym liderem w produkcji motocykli EV.

Bezpośredni kontakt z jednym z przodujących zespołów Formuły E umożliwi amerykańskiej firmie zdobycie nowych doświadczeń w zakresie technologii pojazdów elektrycznych i wykorzystanie ich przy budowie motocykli.

Kiedy rewolucja jednej z najbardziej ikonicznych marek na świecie stanie się faktem?

Tak się składa, że Harley-Davidson zaprezentował już swój pierwszy elektryczny model motocykla.

Nosi nazwę Livewire i był tworzony przez ostatnie 5 lat. Model wejdzie do sprzedaży już w sierpniu. O HD Livewire wiemy jeszcze zbyt mało. Według zapowiedzi motor będzie oferował kierowcy całkiem nowe doznania z jazdy. Jak przystało na “elektryka” na pewno oferuje dostęp do wysokiego momentu obrotowego, a tym samym niesamowitego przyspieszenia za jednym ruchem przepustnicy, bez zmiany biegów i bez użycia sprzęgła.

Motocykl będzie zasilany silnikiem elektrycznym z magnesami trwałymi, który umieszczono nisko, by obniżyć środek ciężkości pojazdu. Motor jest wyposażony w nowoczesne, regulowane zawieszenie Showa. Konstrukcja adaptuje się do panujących warunków na drodze. HD oferuje także zestaw hamulców Brembo typu Monoblock o średnicy 300 mm. Z pierwszych informacji wynika również, że motocykl na wyposażeniu posiada akumulator typu RESS, złożony z ogniw litowo-jonowych, zamkniętych w aluminiowej obudowie. Maksymalny zasięg pojazdu nie jest jeszcze znany.

Envision Virgin Racing jest jednym z założycielskich zespołów w Formule E. Brytyjski zespół ma już na swoim koncie wiele sukcesów. Uczestnicząc w mistrzostwach uzyskał ponad 700 punktów, zwyciężył aż 9 razy, a 24 razy stawał na podium. Obecnie zajmuje drugą lokatę w klasyfikacji generalnej konstruktorów.

Kolejny wyścig Formuły E rozegrany będzie 11 maja w Monako już z logotypami HD na bolidach Robina Frijns i Sama Bird, należących do teamu Envision Virgin Racing.

Tekst: PM