Rajd Maroka to finałowa edycja MŚ W2RC i próba generalna przed zbliżającym się Rajdem Dakar
Rajd Maroka to ostatnia, piąta runda sezonu 2025 Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych W2RC, dla wielu uczestników stanowiąca swego rodzaju próbę generalną przed nadchodzącym Rajdem Dakar, który wystartuje już 3 stycznia 2026 roku – więcej pisaliśmy o nim tutaj. Marokański przystanek oferuje niemalże wszystko – od szutrowych dróg, przez kamieniste odcinki i piaszczyste wydmy, po ogromną pustynię pełną nawigacyjnych pułapek.
Podczas sześciu dni rywalizacji, uczestnicy będą mieli do pokonania blisko 1500 km odcinków specjalnych.

Konrad Dąbrowski przystępuje do nadchodzącej rundy jako czwarty zawodnik klasyfikacji generalnej klasy Rally 2 i lider wśród Juniorów. W tym roku 24-latek finiszował na drugiej pozycji w Rally2 w Abu Dhabi Desert Challenge, a poprzedni przystanek – w Portugalii – ukończył na szóstej lokacie w Rally 2 i trzeciej wśród Juniorów. – Bardzo cieszę się na Rajd Maroka, jako że spędziłem tutaj sporo dni treningowych. Bardzo dobrze czuję się w tym terenie i cieszę się, że wracamy na otwartą pustynię. To zawsze był trudny rajd, najbardziej zbliżony warunkami do Rajdu Dakar, więc to zawsze swego rodzaju próba generalna przed styczniem. Czuję, że jestem przygotowany, dobrze czuję się na motocyklu i mam nadzieję, że znajdę odzwierciedlenie tego w wynikach i będę walczył o czołowe pozycje – mówił Dąbrowski.
Konrad Dąbrowski to czołowy polski motocyklista występujący w Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych W2RC, których najbardziej znaną edycją jest Rajd Dakar.
W ciągu kilku ostatnich sezonów wyrósł na najbardziej regularnego i jednego z najszybciej rozwijających się motocyklistów młodego pokolenia na świecie. Zadebiutował w 2021 roku i już wtedy dojechał do mety, co więcej, jako 19-latek został najmłodszym w historii motocyklistą z finiszem Dakaru kończąc rajd na 28. miejscu w klasyfikacji generalnej. To był pierwszy, solidny kamień milowy: bez większych fajerwerków, ale z dojrzałą jazdą i bez błędów. Rok później, w 2022, zanotował wyraźny progres: zakończył Dakar na 27. pozycji w „generalce”, a w swojej klasie Rally2 był siódmy i stanął na juniorskim podium (3. miejsce). Ten wynik – już nie tylko „dojechanie”, ale przemyślane tempo i czysta nawigacja – potwierdziły, że młody zawodnik Duust Rally Team konsekwentnie pnie się w górę stawki. Sezon 2023 okazał się pechowy – tuż przed startem w Arabii Saudyjskiej konieczna była rezygnacja z udziału z powodów zdrowotnych (zapalenie wyrostka). Dąbrowski wrócił jednak mocniejszy. W 2024 roku zaliczył najbardziej równego Dakara w karierze: mimo problemów po drodze ukończył rajd na 24. miejscu w klasyfikacji motocykli, a w klasyfikacji juniorów był najlepszy – de facto „wygrał” młodzieżową rywalizację. Ten rezultat potwierdzały także dobre, punktowe dni na odcinkach, kiedy wchodził do czołowej piętnastki.

To był sezon, w którym zaczęła się materializować jego pozycja w międzynarodowej stawce – również poza Dakarem, bo w całorocznym cyklu W2RC wywalczył brąz w Rally2 i tytuł mistrza juniorów. Największy skok przyszedł jednak w 2025 roku. Dąbrowski dowiózł najlepszy w karierze wynik na Dakarze: 16. miejsce w klasyfikacji generalnej motocykli, 7. pozycję w klasie Rally2 i 2. miejsce wśród juniorów. To już ściganie w tempie „ustawiającym” go w bezpośrednim sąsiedztwie fabrycznych zawodników, z pojedynczymi etapami rozgrywanymi na poziomie ścisłej czołówki Rally2. Obecnie zajmuje 4. miejsce w klasyfikacji generalnej Rally2 W2RC 2025.
Za sukcesami Dąbrowskiego stoi odpowiedzialna struktura zespołowa Duust Rally Team, którą kieruje legenda polskiego motorsportu Marek Dąbrowski, ojciec Konrada.
Oprócz Dąbrowskiego do Rajdu Maroka szykuje się też Hurtimo White Reds Racing Team, debiutanci na arenie międzynarodowej w kategorii samochodów ciężarowych T5.1 Trzyosobową załogę teamu stanowią: Darek Łysek, Jacek Czachor Darek Rodewald. Darek Łysek to pomysłodawca projektu i zarazem kierowca, który aktywnie reprezentuje Polskę w rajdach w kategorii T5. Czachor wielokrotnie startował w Rajdzie Dakar, dwukrotnie zdobywał mistrzostwo świata FIM w motocyklowych rajdach Cross Country, a teraz wcieli się w rolę pilota. Z kolei Rodewald, jako mechanik pokładowy i konstruktor pojazdów, ma na koncie trzy zwycięstwa w Rajdzie Dakar i dwa triumfy w Africa Eco Race. Trio White Reds Racing Teamu w Maroku wystartuje w najnowszej generacji rajdowej ciężarówce zaprojektowanej przez czeską firmę MM Technology – MMT EVO 4. Podczas Rajdu Dakar 2025 modele te zajęły pierwsze, drugie i czwarte miejsce w klasyfikacji ciężarówek.

Rallye du Maroc 2025 rozpocznie się już w niedzielę 12 października od krótkiego prologu w Fezie. Metę zaplanowano na piątek 17 października w Arfudzie.