Zamiast iść na studia, biegał z aparatem w ręku po Nowym Jorku. 17-letni Kubrick był niezłym fotografem
Zanim zdobył sławę jako reżyser 'Lśnienia’, 'Odysei kosmicznej’, 'Mechanicznej pomarańczy’, 'Oczu szeroko zamkniętych’ czy 'Lolity’, Stanley Kubrick był nastolatkiem, który potrzebował pracy. Podczas gdy większość rówieśników mogła liczyć na prace w lokalnej lodziarni lub opiekować się dzieckiem, Kubrick miał nieco bardziej efektowny start: w wieku 17 lat zaczął robić zdjęcia dla magazynu informacyjnego 'Look’.
Te mało znane fotografie kilka lat temu zaprezentowane zostały w Museum of the City w Nowym Jorku. Taschen opublikował je także w albumie, który zawiera około 300 zdjęć, które Kubrick zabrał od 1945 do 1950 roku, kiedy fotografował do magazynu.
Kubrick zdecydował się pracować w 'Look’, a nie iść na studia jak koledzy z ogólniaka. Decyzja ta pozwoliła mu na rozwój i wyrażenie jego artystycznego spojrzenia – zdjęcia powstawały głównie w Nowym Jorku, jego rodzinnym mieście.
– Kiedy miałem 21 lat, miałem cztery lata na to, aby zobaczyć, jak wszystko działa na świecie – powiedział kiedyś Kubrick o pracy w 'Look’ – Myślę, że gdybym poszedł na studia, nigdy nie zostałbym reżyserem.
Pierwszym wielkim zadaniem Kubricka był reportaż. Przyszły reżyser jeździł nowojorskim metrem przez dwa tygodnie, robiąc z ukrycia zdjęcia nieznajomym, przypadkowym ludziom – było to trudne, biorąc pod uwagę rozmiar aparatów w tamtym czasie.
Dwadzieścia dziewięć zdjęć zostało opublikowanych w 1947 roku wraz z historią o metrze.
Jedno ze zdjęć przedstawia dwoje kochanków przytulonych do siebie, śpiących, gdy metro mknie przez tunel.
Wiele obrazów traktuje się jak listy miłosne do samego miasta: Kubrick uchwycił na zdjęciach czytelników gazetowych zestawionych z młodą parą siedzącą na ławce w parku, dwie wspaniałe kobiety przechadzające się ulicą, mężczyznę wychylającego się z okna swojego biura.
Wszystkie dostarczają niezachwianego spojrzenia na subtelne niuanse ludzkiego życia widzianego oczami Kubricka – z pięknym światłem i kompozycją.
’Przeglądając wczesną karierę Kubricka w „Look”, można uznać to doświadczenie za początek jego słynnej kariery artystycznej i filmowej – czas, kiedy doskonalił swoje umiejętności zarówno jako gawędziarza, jak i twórcy obrazu, choć przez inną soczewkę’ – napisali kuratorzy nowojorskiej wystawy, Donald Albrecta i Sean Corcoran, we wstępie do książki.