Chcesz wygrać 15 tys. zł w konkursie Mazda Design? Sprawdź, czym jest filozofia projektowania KODO

Przyglądamy się filozofii projektowania KODO, którą powinni się inspirować uczestnicy konkursu Mazda Design 2018.
.get_the_title().

Mazda Design 2018 to kolejna odsłona znanego konkursu, w ramach którego już od 9 lat nagradzane są najciekawsze koncepcje młodych projektantów. Tegoroczna edycja organizowana jest pod hasłem reVISION, które ma symbolizować rewizję sposobu myślenia o współczesnym designie, czyli potrzebę poszukiwania nowych znaczeń, czerpania z odczytywanej na nowo tradycji oraz łączenia historycznych i nowatorskich metod tworzenia. Konkurs, o którym szerzej pisaliśmy tutaj, skierowany jest do studentów i absolwentów szkół artystycznych oraz projektowych i technicznych. Mogą oni zgłaszać koncepcje w 3 kategoriach: Człowiek, Przestrzeń oraz Znak. W każdej z nich zostanie wręczona pierwsza nagroda w wysokości 10 tys. zł, a najlepszy z trzech zwycięskich projektów otrzyma także tytuł GRAND PRIX i dodatkowe 5 tys. zł.

Przez ostatnie tygodnie przyglądaliśmy się bliżej trzem konkursowym kategoriom – „Człowiek”, „Przestrzeń” i „Znak” – i prezentowaliśmy garść wpisujących się w nie inspiracji. Teraz przyglądamy się filozofii projektowania KODO, którą powinni inspirować się uczestnicy Mazda Design 2018.

To filozofia określana jako Dusza Ruchu, która wyznacza charakter samochodom Mazdy, a przez to stawia na wyjątkowej pozycji całą markę.

Celem KODO jest uchwycenie energii i symboliki ruchu oraz wtłoczenie tej witalnej siły w metalowe nadwozie samochodu. Filozofia Mazdy to dowód na to, że design potrafi ożywić przedmioty i nadać im przejmującą osobowość, którą utożsamiamy z ludźmi i zwierzętami.

KODO celebruje energię ruchu w możliwie najpiękniejszy, subtelny sposób. Wywodzi się w końcu z japońskiej kultury, która od zawsze unikała ostentacji, a ceniła wysublimowanie. Zrównoważony design nie potrzebuje wielu elementów ani ostrych krawędzi – bardziej ceni płynne, wynikające z siebie linie oraz napięte płaszczyzny, które prowadzą z obserwatorem grę światłocieni.

Filozofię KODO można zaobserwować w obecnych modelach produkcyjnych Mazdy. Jeszcze bardziej imponującą, pełniejszą formę przybrała ona przy ostatnio zaprezentowanym modelu koncepcyjnym VISION COUPE. To czterodrzwiowe coupe to prawdziwe ucieleśnienie elegancji japońskiej marki: tu część efektywności może być poświęcona w imię idealnych proporcji, a współczesne trendy nie mają takiego znaczenia jak zawarta tutaj reguła złotego podziału.

Zgłoszenia nadsyłane na konkurs Mazda Design 2018 oceni jury w składzie:

  • Kevin Rice – dyrektor europejskiego centrum designu Mazdy,
  • Maja Ganszyniec – jedna z najbardziej uznanych polskich projektantek,
  • Anna Grużewska – redaktor naczelna magazynu „Czas na Wnętrze”,
  • Maciej Jakub Zawadzki – zwycięzca międzynarodowych konkursów architektonicznych,
  • Edgar Bąk – grafik wielokrotnie nagradzany za identyfikację wizualną.

Prace można zgłaszać do 1 maja 2018 roku na stronie www.mazdadesign.pl. Ogłoszenie wyników nastąpi 19 maja 2018 r. na specjalnej pokonkursowej wystawie podczas Łódź Design Festival.

DESIGN