Bezprzewodowe ładowanie hybryd BMW – łatwiejsze niż tankowanie
GroundPad to indukcyjna stacja ładowania umożliwiająca przesyłanie energii z sieci elektrycznej, którą można zamontować na przykład w garażu, lub przed domem – jest przystosowana do pracy w każdych warunkach pogodowych. Urządzenie łączy się z samochodem przez wi-fi i wspiera kierowcę już podczas parkowania. Na monitorze pokładowym pojawia się widok auta i jego otoczenia z góry, z kolorowymi liniami pomocniczymi.
Najechanie na płytę indukcyjną nie spowoduje jej uszkodzenia, a komunikat graficzny powiadomi kierującego, że osiągnięta została odpowiednia pozycja do rozpoczęcia procesu ładowania.
Istotną zaletą technologii indukcyjnej jest komfort użytkowania. Po zaparkowaniu samochodu ładowanie rozpoczyna się samoczynnie, a kierowca nie musi podejmować żadnych dodatkowych czynności. Płyta GroundPad generuje pole magnetyczne, które obejmuje odległość ośmiu centymetrów. W CarPadzie, czyli komponencie instalowanym pod spodem auta, indukowany jest prąd ładujący akumulator wysokonapięciowy. Po całkowitym naładowaniu system wyłącza się automatycznie.
Technologia opracowana przez BMW sprawi, że ładowanie akumulatorów w zelektryfikowanych pojazdach będzie ułatwione – wygodniejsze nawet od tankowania aut z silnikami spalinowymi.
Moc ładowania wynosi 3,2 kW, co pozwala na całkowite naładowanie akumulatorów wysokonapięciowych w BMW 530e iPerformance w ciągu około trzech i pół godziny. Stopień sprawności całego systemu wynosi około 85% i jest zbliżony do poziomu ładowania przewodowego, który osiąga 92% wydajności energetycznej. Podczas ładowania promieniowanie elektromagnetyczne ogranicza się do płyty podłogowej. GroundPad jest stale monitorowany – gdy system wykryje ciało obce, wówczas ładowanie jest natychmiast przerywane.
Opcjonalne ładowanie bezprzewodowe jest obecnie oferowane w leasingu jako wyposażenie dodatkowe BMW serii 5 iPerformance. Z udogodnienia skorzystają najpierw klienci z Niemiec, a następnie z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Japonii i Chin.
Tekst: KK
Zdjęcia: BMW