Innym skutecznym sposobem na ograniczenie liczby osób dojeżdżających do pracy samochodem okazało się wprowadzenie opłat za parkowanie w miejscu pracy. Na przykład duże centrum medyczne w holenderskim portowym mieście Rotterdam zredukowało liczbę osób dojeżdżających do pracy samochodem do 20-25 proc. dzięki programowi, który pobierał od pracowników opłaty za parkowanie poza biurem, jednocześnie oferując im możliwość finansowych dodatków za korzystanie z transportu publicznego. Stwierdzono, że program był około trzy razy skuteczniejszy niż ten, który wprowadzony został w brytyjskim Nottingham. Tam nałożono opłatę parkingową w miejscu pracy na wszystkich największych pracodawców w mieście, którzy posiadają więcej niż dziesięć miejsc parkingowych. Zebrane dochody zostały przeznaczone na wsparcie sieci transportu publicznego w Midlands, w tym na rozbudowę linii tramwajowej.
Z kolei brytyjskie miasto Norwich zmniejszyło w podobny sposób liczbę osób dojeżdżających do pracy samochodami o prawie 20 proc.
Rzym – jedno z najbardziej zatłoczonych miast w Europie – ograniczył wjazd samochodem do centrum miasta w określonych porach dnia. Zakazem nie są objęci mieszkańcy oraz ci, którzy uiszczają roczną opłatę. W ten sposób ruch samochodowy we włoskiej stolicy spadł o 20 proc. w godzinach, w których obowiązują ograniczenia, i o nawet 10 proc. w przedziale czasowym, gdy nie ma ograniczeń. Wpływy z kar za naruszenie tego przepisu są wykorzystywane do finansowania systemu transportu publicznego w Rzymie.
Podsumowując, programy dotyczące zmiany sposobu podróżowania pracowników są wprowadzane w miastach w całej Europie. W dużym badaniu, opublikowanym w 2010 roku i oceniającym 20 miast w Wielkiej Brytanii, stwierdzono, że średnio 18 proc. osób dojeżdżających do pracy przesiadło się z samochodu na inny środek transportu w wyniku połączeniu kilku elementów: firmowych autobusów, które dowoziły pracowników do strategicznych miejsc przesiadkowych do komunikacji miejskiej, zniżek na transport publiczny i ulepszonej infrastruktury rowerowej, a także zmniejszenia liczby miejsc parkingowych.