5 aktualnych trendów, które znajdziemy w teledysku „Freestyler” Bomfunk MC’s
Do końca nie wiadomo, czym się dzisiaj zajmują, choć niektórzy z nich na przestrzeni ostatnich lat zaczęli udzielać się w różnych projektach muzycznych. Pochodzą z Finlandii i na przełomie wieków szturmem podbili listy przebojów nie tylko w swoim kraju, ale i na świecie. Ich trzeci singiel był najpopularniejszym w 2000 roku w Europie, a debiutancki album „In Stereo” sprzedał się w liczbie ponad 600 tys. kopii. Ich znaczenie dla rozwoju muzyki okazało się znikome, ale największy przebój tej grupy wciąż pełni rolę tła w filmach i rozgłośniach nawiązujących do muzyki sprzed dwóch dekad. Bomfunk MC’s – bo to o tym zespole mowa – został założony dokładnie 20 lat temu.
Ich „Freestyler” z 1999 roku (to ten utwór okazał się kluczowy dla ich kariery) może symbolizować koniec epoki eurodance’u – w kompozycji Finów słychać wpływy hip-hopu, breakbeatu i uk garage, czyli podgatunków, które w Europie dopiero miały zyskać szerszą popularność. Co ciekawe, jeden z członków Bomfunk MC’s Jaakko „JS16” Salovaara jest także współodpowiedzialny za inny „produkt eksportowy Finlandii”, czyli wydane dokładnie w tym samym miesiącu co „Freestyler” słynne „Sandstorm”, które stworzył wspólnie z pochodzącym z Turku Darude.
Jedno z prawideł głosi, że popkultura zatacza koło co 20 lat.
Z tej okazji postanowiliśmy przyjrzeć się teledyskowi do trzeciego singla Bomfunk MC’s, na którym wychowało się wielu Millenialsów. Okazuje się, że wiele trendów, z których czerpał tamten obraz, to inspiracje ważne także dla współczesnych twórców kultury i mody.
1. Oversize’owe, puchowe kurtki
Już w pierwszych ujęciach teledysku widzimy gościa odbijającego się od ławki na stacji metra – rzut oka na jego stylówę przywodzi na myśl okrycie wierzchnie, które zdominowało ulice ubiegłej zimy. Mowa oczywiście o puchowej kurtce w dużym rozmiarze, która zdecydowanie przebiła się mainstreamu (czego dowodem są nawet kolekcje sieci typu fast fashion) i jest jednym z elementów łączących trendy sprzed 20 lat z obecną modą.
2. Dresoseksualny styl
O tym, że dres jest w natarciu, piszemy już od 2015 roku, i rzeczywiście – prognozy te się sprawdziły. Trzy paski na spodniach ma w klipie do „Freestylera” co drugi napotkany przez protagonistę „przechodzień”, zresztą on sam wozi się w luźnej, sportowej kurtce kangurce. Wielu trendsetterów w zasadzie mogłoby czerpać stąd inspiracje.
3. Geometria miasta
Klip do „Freestylera” to istny hołd złożony metropolii (został nakręcony na stacji metra Hakaniemi w Helsinkach) – możemy w nim wręcz dostrzec geometrię, którą tworzy infrastruktura. Podobne kadry dominują dzisiaj nie tylko w streetwearowych lookbookach, ale przede wszystkim na instagramowych kontach z techwearową modą.
4. Estetyka błędu
Zglitchowane obrazy, efekt przewijanej taśmy, wrażenie pojawiających się „bugów” – to patenty dominujące we współczesnej grafice i wideo. Znajdziemy je także w klipie do słynnego utworu Bomfunk MC’s – ówcześnie były to rozwiązania bardzo nowoczesne, dzisiaj uciekanie się do nich jest raczej przejawem nie tyle nostalgii, co kontrolowanym „buntem” estetycznym.
5. Orange
Niewątpliwe ważną rolę dla stylistyki najważniejszego teledysku Bomfunk MC’s odegrały kolory. W obrazie dominuje szary, na którego tle wyraźnie wybija się pomarańcz. Pamiętacie, jak pisaliśmy jakiś czas temu, że „safety orange” podbija wybiegi? No to jesteśmy w domu.