To oni wygrali 25 tys. zł w konkursie Mazda Design 2018. Zobacz ich projekty
Dziewiąta edycja konkursu projektowego Mazda Design była próbą reinterpretacji nowoczesnego designu w duchu tradycyjnych metod produkcji i technik rzemieślniczych. Inspiracją byli tu sami projektanci Mazdy, którzy w swojej pracy często nawiązują do historii japońskiego rzemiosła. Dodatkowo estetycznym punktem odniesienia dla uczestników był koncepcyjny model Mazda VISION COUPE, uznany przez jury 33. edycji Festival Automobile International za najpiękniejszy samochód koncepcyjny świata.
Zwycięzców wyłoniło jury, w którego składzie znaleźli się: Maja Ganszyniec, Anna Grużewska, Maciej Jakub Zawadzki, Edgar Bąk, Luca Zollino – lead designer w europejskim centrum designu Mazdy oraz Marcin Rusak – zeszłoroczny laureat Mazda Design Award.
Zdaniem jurorów najlepszym projektem został „Zmysł dotyku” autorstwa Błażeja Krzepiny, zgłoszony w kategorii ZNAK.
Pracy przyznano tytuł GRAND PRIX, a jej autorowi nagrodę w wysokości 15 tys. złotych.
„Zmysł dotyku” to projekt znaku – propozycja „certyfikatu”, który powstał z myślą o oznaczaniu i promocji przedmiotów o charakterze autorskim, wykonanych ręcznie lub w znacznym stopniu ręcznie. Znak o prostej, choć dynamicznej strukturze zdecydowanie, ale niedosłownie nawiązuje do odcisku palca, który jest unikalnym symbolem identyfikującym każdego człowieka. Skomplikowana struktura linii papilarnych została uproszczona do geometrycznego kształtu, którego siła tkwi w idealnej proporcji jego elementów, przestrzenności oraz ukrytej energii.
– Punktem wyjścia w mojej pracy była dosłowność linii papilarnych, organiczne, niepowtarzalne kształty, unikalne dla każdego z nas – opisywał genezę projektu Błażej Krzepina. – Chciałem doprowadzić je do jak najprostszej, geometrycznej formy, żeby pokazać tę dosłowność i jednocześnie podkreślić dynamikę i ruch poprzez złudzenie optyczne. Powodem dla którego postanowiłem bardziej zgeometryzować znak było pokazanie momentu ruchu, w którym twórca odciska, w dosłownym tego słowa znaczeniu, swój ślad na przedmiocie, nad którym pracuje. – dodaje zwycięzca. W ten sposób nagrodzony znak odwołuje się zarówno do tradycyjnych, rękodzielniczych technik, jak również do nowoczesnych technologii – poprzez swoją oszczędną, idealnie regularną formę.
W kategorii Przestrzeń pierwszą nagrodę w wysokości 10 tys. złotych otrzymała Agnieszka Konopka za pracę pod tytułem „FRAME”, czyli projekt wizjonerskiego garażu dla koncepcyjnego modelu Mazda VISION COUPE.
20-metrowa bryła została pomyślana jako „rama” dla dzieła, które znajduje się wewnątrz, czyli nowego konceptu Mazdy. Imponujący, ale jednocześnie w jakimś sensie minimalistyczny obiekt w kształcie „łuku triumfalnego” cechuje się zarówno monumentalnością, jak i przejrzystością konstrukcji, dzięki czemu skutecznie eksponuje piękno samochodu, zwracając uwagę na misternie wyprofilowane nadwozie i grę świateł na karoserii. W jednym projekcie autorce udało się pogodzić wielkość architektonicznej wizji, dynamikę przyrody oraz prostotę, która stanowi dążenie projektantów Mazdy.
Zadanie polegało na stworzeniu garażu i praca, którą na koniec wybraliśmy, jest unikalna tak samo jak ta forma, która miałaby stanąć w tym garażu. Bo to nie jest zwykły garaż, tylko garaż dla Mazdy VISION COUPE, czyli samochodu koncepcyjnego, który istnieje tylko w jednym egzemplarzu. Otrzymaliśmy odpowiedź, która jest symboliczna. Bo ten samochód postanowiono obramować, a samą ramę przeskalować tak, żeby jak najbardziej podkreślić unikalność tego obiektu. Dodatkowo podobnie jak w VISION COUPE światło w tej pracy odgrywa dużą rolę, podkreśla refleksy, odbicia, głębię formy czyli to, co jest najciekawsze w tym samochodzie. – uzasadniał wybór jurorów Maciej Jakub Zawadzki.
Z kolei w kategorii Człowiek, za wrażliwość społeczną oraz próbę rozwiązania kwestii przywrócenia mobilności osobom starszym i niepełnosprawnym, wyróżnienie zostało przyznane Fryderykowi Zysce za projekt „Mazda re-Motion”.
To propozycja nowoczesnego środka transportu, którego zadaniem byłoby zapewnienie niezależności oraz komfortu osobom, które z różnych przyczyn nie są w stanie przemieszczać się w wygodny i zadowalający sposób. Zdaniem jury „Mazda re-Motion” to interesująca reinterpretacja tradycyjnego wózka inwalidzkiego – który zamiast być dla użytkownika tylko koniecznością, stałby się indywidualnym wyborem, w tym również estetycznym. Wewnętrzna dynamika, prostota, a także idea przywracania możliwości ruchu to elementy wpisane w filozofię projektowania Mazdy.
Zwycięzcy odebrali nagrody z rąk Szymona Sołtysika – dyrektora działu public relations Mazda Motor Poland, podczas uroczystej gali, która odbyła się na zakończenie Łódź Design Festival 2018.
– W tym roku udało nam się zebrać trzykrotnie więcej zgłoszeń niż w 2017 roku. To oczywiście świadczy o tym, że konkurs staje się coraz bardziej popularny, również w środowisku profesjonalistów, którzy na co dzień zajmują się projektowaniem, ale także o tym, że w tym roku trafiliśmy z zadaniami konkursowymi do bardzo różnych grup osób. Z jednej strony do grafików, z drugiej do architektów, ale także do inżynierów i projektantów urządzeń i rozwiązań, które mogą w przyszłości zapewnić nam mobilność. Więc cieszy nas to bardzo, bo okazuje się, że konkurs z roku na rok przybiera na sile, co w dziewiątym roku jego istnienia wydaje się niemożliwe, a jednak się udało.
Mazda kolejny raz była jednym z głównych partnerów międzynarodowego Łódź Design Festival. W tym roku w ramach partnerstwa marka zaprezentowała wystawę zwycięskich projektów w konkursie Mazda Design oraz ekspozycję innowacyjnego projektu architektonicznego Macieja Jakuba Zawadzkiego – „Water Dumper Towers”. Mazda zaprosiła również na festiwal specjalnych gości: projektanta Mazdy – Bahrama Partawa oraz Marcina Rusaka, którzy poprowadzili wykłady prezentujące różne sposoby łączenia rzemieślniczej tradycji i nowoczesnych form projektowania. Poza partnerstwem merytorycznym marka była zaangażowana również logistycznie, oddając wybrane modele samochodów do dyspozycji gości festiwalu.