Co dalej z wojną celną dotyczącą samochodów elektrycznych między Unią Europejską i Chinami. Skąd ona się wzięła?
Konflikt na tym polu między Unią Europejską i Chinami zaczął przybierać na sile wraz z dynamicznym wzrostem chińskiego sektora EV, który jest wspierany przez znaczne subsydia rządowe. Te polityki umożliwiły chińskim producentom, takim jak BYD, Nio i Xpeng, zaoferowanie konkurencyjnych cenowo samochodów na rynkach międzynarodowych. W odpowiedzi na rosnący udział rynkowy chińskich EV w Europie, które w 2023 roku wynosiły już 8 proc. rynku europejskiego, Unia Europejska podjęła kroki w celu zbadania, czy te subsydia nie naruszają zasad uczciwej konkurencji.
W październiku 2023 roku Komisja Europejska rozpoczęła formalne dochodzenie w sprawie subsydiowania przez rząd chiński pojazdów EV importowanych do UE.
Przewodnicząca Komisji Europejskiej, Ursula von der Leyen, ogłosiła tę inicjatywę jako część większego wysiłku mającego na celu ochronę europejskiego przemysłu przed nieuczciwą konkurencją.
Dochodzenie skupia się na sprawdzeniu, czy chińskie subsydia pozwalały producentom EV sprzedawać swoje produkty po cenach dumpingowych, co mogłoby zaszkodzić europejskim producentom. Wzrost napięć handlowych może prowadzić do nałożenia przez UE ceł lub innych barier handlowych na chińskie EV (także wstecznych), co z kolei może sprowokować odwetowe działania ze strony Chin – tego obawiają się przede wszystkim niemieccy producenci aut premium. Taka sytuacja mogłaby wpłynąć na ceny i dostępność EV w Europie, potencjalnie spowalniając adopcję tych technologii na dużą skalę.
Alternatywnym scenariuszem jest wznowienie negocjacji handlowych między UE a Chinami, które mogłyby prowadzić do porozumienia ograniczającego subsydia i ustanawiającego bardziej równą płaszczyznę konkurencji. Taki rozwój wydarzeń mógłby stabilizować rynek i przyczynić się do zdrowszej, bardziej zrównoważonej konkurencji globalnej. Dochodzenia mogą trwać wiele lat, utrzymując niepewność w branży i potencjalnie hamując inwestycje w nowe technologie i infrastrukturę związaną z EV w Europie.
Ponieważ Chiny są kluczowym graczem w łańcuchach dostaw komponentów EV, takich jak baterie litowo-jonowe, konflikt handlowy mógłby zakłócić te łańcuchy, wpływając na produkcję samochodów na całym świecie.
Niektórzy producenci, jak na przykład Volkswagen, podkreślają znaczenie inwestycji w badania i rozwój własnych technologii EV, aby nie polegać wyłącznie na importowanych produktach i zwiększać konkurencyjność europejskich samochodów na globalnym rynku.