“Covid Clubs”. Zdjęcia pustych klubów w trakcie pandemii
Paweł Starzec w swoich pracach skupia się na analizie przestrzeni w kontekście społecznym i historycznym. Fotograf zajmuje się wizualnością w bardzo szerokim, socjologicznym zakresie. Człowiek orkiestra – wykładowca akademicki, twórca programów warsztatowych, współtwórca wydawnictwa Azimuth Press, doktorant Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz student Instytutu Fotografii Twórczej Uniwersytetu Śląskiego w Opawie. Jest także muzykiem w składzie Mazut oraz solowym projekcie Industry Standard.
Idea fotografowania pustych ulic w trakcie pandemii okazała się zbyt oczywista, a ulice nie tak bezludne.
Początkowo artysta planował łapać kadry ludzi z psami, którzy spacerowali w poczuciu legalnej przepustki. Paweł zaprzestał na jednym zdjęciu i poszedł dalej. Doszedł w końcu do wniosku, że będzie to opowieść nieco alternatywna, w której puste przestrzenie opowiedzą całą historię – nie tylko miejsc, ale ludzi z nimi związanych.
Cykl niewątpliwie jest ukłonem w stronę nocnego życia. Przez wzgląd na pasję autora do muzyki elektronicznej fotografowany motyw jest mu bliski.
Zdjęcia te zwracają uwagę nie tylko na estetyczne przestrzenie z klimatycznym światłem, ale przede wszystkim na problemy pracowników. To branża, w której szczególnie trudno o stabilność finansową.
Decydujący moment w sfotografowanych klubach trwa w bezruchu. Jest cicho, refleksyjnie i sentymentalnie.
Miejsca, które kiedyś tętniły życiem, sprawiają wrażenie oczekujących na odpowiedni moment, światło, energię i swoje tempo. Ludzie odpowiedzialni za te lokale czuli się pominięci w planowaniu strategicznym i pozostawieni bez żadnej informacji o przewidywanym czasie zamknięcia. Zdjęcia oddają w pełni tryb “stand-by” oraz imprezowy nastrój 2020 roku.
Tekst: Katarzyna Korbuszewska