Widmo upadku jest bliskie i unosi się za grubymi murami wielkich idei
Fotograf i reżyser Karol Pałka konstruuje tytułowy „Gmach”, by opowiedzieć o władzy i jej trwałości. „Gmach” daje schronienie, zapewnia bezpieczeństwo i spokój, a jednocześnie poczucie siły. To jednak poczucie złudne, a władza – wbrew przekonaniu tych, którzy ją dzierżą – nie została dana na długie dziesięciolecia, lecz tylko na chwilę.
Widmo upadku jest bowiem bliskie i unosi się tuż za zimnymi i grubymi murami wielkich idei.
„Gmach” jest wizualną podróżą do czasów, o których większość chciałaby już zapomnieć. Fotografie przedstawiają wybrane obiekty będące pozostałościami po komunistycznym reżimie, m.in. puste wnętrza schronów i budynku dyrekcji Huty im. Lenina, Hotelu Polana na Słowacji (zamkniętego rządowego ośrodka wypoczynkowego, który należał do Komunistycznej Partii Czechosłowacji) oraz Rosyjskiej Bazy Wojskowej w Niemczech Wschodnich.
„Człowiek bowiem, w przeciwieństwie do wszystkiego, co organiczne i nieorganiczne we wszechświecie, wyrasta ponad własne dzieło, wznosi się w górę po szczeblach swych koncepcji, góruje nad własnymi osiągnięciami. Oto, co można powiedzieć o człowieku: gdy zmieniają się i bankrutują teorie, gdy powstają i rozpadają się szkoły, systemy filozoficzne i ciemne zaułki myśli narodowej, religijnej, gospodarczej, wtedy człowiek dąży naprzód potykając się, cierpiąc, często błądząc. Zrobiwszy krok naprzód, może cofnąć się w tył, ale tylko o pół kroku – nigdy o cały.”
John Steinbeck „Grona Gniewu”
Karol Pałka (ur. 1991) – fotograf, reżyser filmów dokumentalnych, absolwent Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego oraz Szkoły Wajdy. Obecnie doktorant w Pracowni Fotografii na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Jego projekty fotograficzne nagradzane były m.in. Lensculture Emerging Awards, New East Photo Prize, Hasselblad Masters Awards, PDN Photo Annual, La Quatrieme Image i IPA Awards oraz publikowane w takich magazynach jak British Journal of Photography, The Calvert Journal, GUP Magazine, L’Œil de la Photographie.
Materiały i zdjęcia: Karol Pałka