Przebodźcowanie – współczesny problem nas wszystkich. Answear w kampanii 'Zadbaj o to, co jest w środku – Wewnętrzny Spokój’

Answear już po raz trzeci rusza z akcją 'Zadbaj o to, co jest w środku', czyli inicjatywą skupiającą się na kwestiach naszego dobrostanu psychicznego. Najnowsza edycja projektu, w której ekspertkami są Marta Niedźwiecka i Joanna Wojsiat, koncentruje się na tym, jak możemy sobie pomóc w dobie pośpiechu i nadmiaru bodźców.

Przebodźcowanie to stan psychofizycznego przeciążenia spowodowany nadmierną ilością bodźców, który wpływa negatywnie na zdrowie i może przyczyniać się do chronicznego stresu.

Przewlekły stres, który prowadzi do wydzielania dużej ilości kortyzolu, może mieć trwały i negatywny wpływ na pamięć i zdolności uczenia się.

Kortyzol, hormon stresu, ma liczne efekty na mózg, zwłaszcza na hipokamp – obszar mózgu kluczowy dla procesów pamięci i uczenia się. Kortyzol może prowadzić do zmniejszenia objętości hipokampa poprzez działanie neurotoksyczne na neurony. Długotrwała ekspozycja na wysoki poziom kortyzolu może powodować zmniejszenie liczby dendrytów i synaps w hipokampie, co z kolei osłabia zdolność tworzenia nowych wspomnień i procesów uczenia się.

 

 

Wielowarstwowość życia sprawia, że przebodźcowanie staje się naszym codziennym towarzyszem, ponieważ kultura pośpiechu i nieustannego dążenia do sukcesu tylko potęguje ten stan – podkreśla Bogna Gąsiorowska

Kultura sukcesu a zdrowie psychiczne

Choć przebodźcowanie nie jest zjawiskiem nowym, w erze cyfrowej zyskało na intensywności. Problem nadmiaru bodźców nie ogranicza się jedynie do nowych technologii i mediów społecznościowych – współczesne życie w miastach, z jego hałasem, szybkim tempem i ciągłymi wymaganiami, również przyczynia się do tego zjawiska: – Przebodźcowanie pojawia się często także w wyniku próby pogodzenia wielu ról i zadań życiowych – wskazuje Bogna Gąsiorowska była prezeska Polskiego Instytutu Mindfulness, który po raz kolejny jest partnerem merytorycznym akcji. – Wielowarstwowość życia sprawia, że przebodźcowanie staje się naszym codziennym towarzyszem, ponieważ kultura pośpiechu i nieustannego dążenia do sukcesu tylko potęguje ten stan – podkreśla. 

Dlatego Answear we współpracy ze specjalistami od zdrowia psychicznego, stara się znaleźć odpowiedzi na pytania jak sobie radzić sobie z przebodźcowaniem i zapobiegać jego negatywnym konsekwencjom. Realizuje projekt zarówno w Polsce, jak i w pozostałych 11 krajach, na których działa.

Szacuje się, że współcześnie przyswajamy dziennie ponad 100 tysięcy słów i jesteśmy narażeni na aż dwieście razy większą ilość bodźców niż jeszcze 20 lat temu

Zadbaj o to, co jest w środku

W przygotowanym na potrzeby akcji podcaście Marta Niedźwiecka, psycholożka i autorka psychologicznego podcastu oraz książki „O zmierzchu” oraz Joanna Wojsiat (do niedawna Podgórska), dokor nauk biologicznych i autorka podcastu „Wojsiat ogólnie”, skupiają się na psychologicznych oraz kulturowych aspektach związanych z przebodźcowanim i chronicznym zmęczeniem. Szacuje się, że współcześnie przyswajamy dziennie ponad 100 tysięcy słów i jesteśmy narażeni na aż dwieście razy większą liczbę bodźców niż jeszcze 20 lat temu. Marta Niedźwiecka mówi w podcaście: Dokuczliwość przebodźcowania będzie się nasilała z czasem. Jest to zjawisko związane z naszymi cyklami życiowymi, a cywilizacja zmierza w takim kierunku, że nie będzie wobec nas łagodniejsza.

O tym jak to wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie i radzić sobie z negatywnymi skutkami dla zdrowia i psychiki,  ekspertki odpowiadają w dwóch odcinkach podcastu zamieszczonych na platformie Spotify.

W ramach kampanii „Zadbaj o to co jest w środku – Wewnętrzny spokój” powstał również film, który stworzyła reżyserka młodego pokolenia, Natasha Ivanova. Za tę kreację zdobyła nagrodę w kategorii Beyond Film w 10, jubileuszowej edycji konkursu Papaya New Directors.

 

Akcja „Zadbaj o to, co jest w środku już na stałe wpisała się w strategię CSR marki Answear. Pierwsza edycja zorganizowana wspólnie z fundacją Można Zwariować miała miejsce w lutym 2023 roku i została zainicjowana z okazji Światowego Dnia Depresji. Edycja druga zatytułowana Zadbaj o to, co jest w środku – Siła Uważności skupiała się na pojęciu mindfulness, czyli byciu tu i teraz, a ambasadorkami projektu były między innymi Marta Dyks i Orina Krajewska.

Ograniczenie nadmiernej ilości bodźców może okazać się kluczem do dobrostanu psychicznego oraz odnalezienia wewnętrznego spokoju. Aby dowiedzieć się więcej na temat samej akcji oraz mechanizmów pomocnych w walce z przebodźcowaniem, wejdź na stronę www.zadbaj.answear.com

 

ZDROWIE