Wystartowała nowa edycja konkursu dla młodych projektantów – Mazda Design Experience 2020/21
Od tego roku konkurs organizowany jest w cyklu dwuletnim. Termin przysyłania zgłoszeń mija 31 października 2020 roku, a ogłoszenie zwycięzcy nastąpi w grudniu 2021 roku. Autor najlepszego projektu otrzyma nagrodę w wysokości 20 tys. zł. Obecna edycja różni się nieco od poprzednich. Konkurs organizowany będzie teraz w cyklu dwuletnim i podzielony na etapy.
Celem zmiany jest lepsze poznanie uczestników, głębsza integracja z wybranymi projektantami oraz znacznie większe możliwości prezentacji ich prac i wymiany doświadczeń.
Stąd także dodanie do nazwy określenia „Experience”, które nawiązuje bezpośrednio do zdobywania przez uczestników umiejętności i przekazywania im doświadczenia przez wybitnych mentorów współpracujących z japońską marką.
Konkurs zawsze starał się podejmować problemy istotne w danym momencie i odpowiadać na ważne współczesne wyzwania. Nie inaczej jest także tym razem, chociaż hasło tegorocznej edycji nie jest jednoznaczne. reKREACJA może oznaczać tworzenie od nowa z materiału wcześniej już użytego oraz nadanie jakiemuś obiektowi nowej jakości estetycznej i użytkowej, szukanie dla niego nowej formy. Ale reKREACJA to również tworzenie na nowo nas samych, poprawianie formy naszego ciała i umysłu.
Główną konkursową inspiracją jest pierwszy w pełni elektryczny model Mazdy – Mazda MX-30. Jego wnętrze zostało opracowane z wykorzystaniem tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu (przetworzonych butelek PET) oraz bioplastiku, a następnie ozdobione wstawkami z naturalnego korka. Akumulator zasilający Mazdę MX-30 został zaprojektowany tak, aby zaspokoić podstawowe potrzeby użytkownika przy minimalnym obciążeniu środowiska.
Kto w tym roku może wziąć udział w rywalizacji? Mazda szuka najciekawszych, najbardziej kreatywnych i innowacyjnych młodych designerów. Do udziału zaproszeni są studenci i absolwenci kierunków projektowych, artystycznych i technicznych, którzy w dniu 31 października 2020 roku nie będą mieli ukończonych 30 lat.
Zadanie uczestników konkursu Mazda Design Experience 2020/21 będzie polegać na zaprojektowaniu i wykonaniu prototypu nowego przedmiotu, o wysokiej wartości estetycznej i użytkowej z wykorzystaniem materiału pochodzącego z recyklingu. Zanim jednak uczestnicy podejmą się tego wyzwania, będą musieli pozytywnie przejść Pierwszy Etap Konkursu.
Warunkiem wstępnym jest przesłanie zgłoszenia zawierającego portfolio dotychczas stworzonych projektów.
– W pierwszym etapie szukamy jak największej liczby osób myślących nieszablonowo, młodych projektantów z innowacyjnymi, ale i odpowiadającymi nam estetycznie pomysłami – mówi Szymon Sołtysik, PR Manager Mazda Motor Poland. – Z nich wybierzemy grupę najlepszych, którzy w kolejnych etapach konkursu będą doskonalić swój projekt pod okiem mentorów i osiągać w swojej pracy mistrzostwo. Chcemy z nimi pracować w dłuższym okresie i pomóc promować ich projekty.
Nadesłane zgłoszenia, a docelowo gotowe prace, oceni jury w składzie: Jo Stenuit – dyrektor designu Mazda Motor Europe, Tomek Rygalik – jeden z najbardziej znanych polskich designerów, Anna Grużewska – redaktor naczelna magazynu „Czas na Wnętrze”, Alicja Patanowska i Agnieszka Bar – laureatki nagrody Mazda Design Award w 2018 i 2019 roku. Ostatecznie jury wybierze 5 osób, które wezmą udział w Drugim Etapie Konkursu i przygotują oryginalne projekty oraz prototypy.
Portfolia można przesyłać do 31 października 2020 roku wyłącznie za pomocą specjalnego formularza znajdującego się na stronie mazdadesign.pl. Ogłoszenie wyników Pierwszego Etapu nastąpi w grudniu 2020 roku.
Wszystkie szczegóły dotyczące zasad przyjmowania zgłoszeń oraz regulamin konkursu Mazda Design Experience 2020/21 znajdują się na stronie www.mazdadesign.pl oraz na profilu Mazda Design na Facebooku.