Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

W Warszawie rusza kolejna świetna wystawa w sam raz na lato: 'Józef Hałas. Rytm Natury’

Prof. Hałas to klasyk polskiej sztuki współczesnej, którego pokochał świat. Jego prace od 2023 roku wiszą w Centrum Pompidou. Teraz możecie zobaczyć aż 34 jego prace w Warszawie na wyjątkowej wystawie 'Józef Hałas. Rytm Natury'.
.get_the_title().

Hałas malował obrazy olejne, tworzył gwasze, rysunki, mozaiki – które można zobaczyć na ulicach Wrocławia – i witraże. Najbardziej znane cykle jego obrazów to Figury, Góry, Wnętrza, Przeciwstawienia, Piony – Skosy. Prof. Hałas to klasyk polskiej sztuki współczesnej, którego pokochał świat.

Józef Hałas urodził się 7 stycznia 1927 w Nowym Sączu, a dzieciństwo spędzone w Beskidach stało się punktem wyjścia dla całej jego twórczości.

Początki świadomych poszukiwań artysty podczas studiów we wrocławskiej akademii przypadły na lata socrealizmu i narzuconej estetyki, cztery lata po obronie dyplomu, na kolejne dekady związał się z Alma Mater, gdzie dążył przede wszystkim do wykształcenia u studentów wysokiej świadomości artystycznej i podążania własną drogą twórczą.

Bezpłatna wystawa 'Józef Hałas. Rytm Natury’ jest dostępna dla odwiedzających od 26 lipca do 20 sierpnia przy ul. Pięknej 1A w Warszawie.

Wariacje kolorów i faktur sprawiają, że mimo powtarzalnych motywów, a także układów kompozycyjnych każda z prac artysty jest unikalna i inaczej oddziałuje. Obrazy działają kojąco. Dostarczają zmysłowej przyjemności i metafizycznego przeżycia.

Wpływ jaki wywarł na pokolenia swoich uczniów jest jednym z wielu powodów, aby bliżej przyjrzeć się jego postaci. Jednym z przykładów nietypowego podejścia pedagoga była zaaranżowana w 1970 r. interwencja malarska w przestrzeni, udokumentowana w postaci krótkiego filmu 'Malarstwo na śniegu’. Artysta zaprosił w niej studentów do wspólnego tworzenia na nietypowym płótnie – ośnieżonym placu przed uczelnią, na którym ustawieni w rzędach i kierowani przez pedagoga wysypywali niebieski i czerwony pigment.

Charakterystyczne kolory oraz pieczołowicie opracowana faktura obrazów oddziałują na zmysły, pozwalają zanurzyć się w świecie sztuki, a także zgłębić tajemnice natury, największej inspiracji artysty.

Zmarły w 2015 roku artysta z Nowego Sącza staje się coraz popularniejszy. Choć prace polskiego artysty znalazły się w kolekcji jednej z najważniejszych instytucji sztuki współczesnej na świecie – Centrum Pompidou, w Warszawie publiczność nie miała wielu okazji, aby oglądać dzieła wrocławskiego klasyka. Wystawa monograficzna w DESA Unicum umożliwia podziwianie prac z różnych okresów jego twórczości. Na ekspozycji, obok płócien znalazło się wiele prac na papierze, które dobrze oddają praktykę artysty, dążącego z rzemieślniczą cierpliwością i precyzją do uchwycenia istoty świata.

Prawdziwy rozgłos przyniosła artyście jednak obecność jego dzieł w Paryżu. W marcu minionego roku prace malarza pojawiły się na wystawie stałej Centrum Pompidou, a jesienią wydawnictwo SKIRA opublikowało anglojęzyczny album monograficzny, który wzbudził szerokie zainteresowanie zagranicznych kuratorów i kolekcjonerów.

Szczególnie ważnym motywem, który eksplorował w dziesiątkach płócien, była góra. Morze, które pierwszy raz ujrzał jeszcze w dzieciństwie przed wojną, było jego drugą miłością oraz źródłem inspiracji.

W swojej twórczości artysta starał się dotrzeć do samej istoty świata. Zjawiska obserwowane w naturze poddawał syntezie – nadawał im uniwersalny, abstrakcyjny, geometryczny charakter.

Wystawa w DESA Unicum prezentuje nie tylko przekrój podejmowanych tematów, ale również technik. To co wyróżnia podejście Hałasa, to mnogość prac na papierze, które malarz traktował nie jako szkice, ale autonomiczne wypowiedzi. Szczególnie ważna dla Hałasa technika gwaszu, stanowiła nieustanną próbę zrozumienia natury wymagającą dużej uważności. Artysta doklejał do płótna kawałki sznurka, tworzył perforacje w papierze oraz rytmiczne sekwencje za pomocą wypukłych elementów.

Wystawę 'Józef Hałas. Rytm natury’ można oglądać od 26 lipca do 20 sierpnia w siedzibie DESA Unicum przy ul. Pięknej 1A w Warszawie. Wstęp na wystawę jest bezpłatny.

Koordynatorki wystawy: Anna Szynkarczuk, Marta Przasnek

źródło: informacja prasowa

KULTURA I SZTUKA