O co chodziło Dudzie z samolotami? Chyba wiemy

Prezydent Duda przyzwyczaił nas do tego, że ścieżki jego myśli są nieodgadnione. Tym razem chyba jednak wiemy, o co chodziło prezydentowi.
.get_the_title().

Kilka dni temu na spotkaniu z mieszkańcami Konina prezydent Andrzej Duda argumentował potrzebę budowy w Polsce lotnisk małych i dużych tym, że już niedługo wielu Polaków będzie posiadało prywatne odrzutowce, bo tak jego zdaniem kreślą się krzywe dobrobytu i mobilności w kraju. I jak to zwykle bywa w przypadku tych spontanicznych natchnień rozemocjonowanej głowy państwa, od razu zaczęła się szydera, że Duda znowu coś palnął, odleciał i ogólnie kolejny #facepalm.

Tym razem jednak, choć nie przychodzi nam to łatwo, pokusimy się o wyjaśnienie ścieżki skojarzeń prezydenta. Najprawdopodobniej idea private jeta dla zwykłej polskiej rodziny Kowalskich przyszła panu Dudzie z obecnych reklam Vision Jet w internecie. Od dawna wiadomo, że prezydent chętnie korzysta z social mediów.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Bryce Angell (@bryceangell)

To pierwszy raz, kiedy reklama prywatnego odrzutowca wygląda jak reklama… auta rodzinnego.

Ojciec, głowa 7-osobowej rodziny opowiada, dlaczego Vision Jet w pełni spełnia oczekiwania jego rodziny (FOR NOW), podczas gdy matka przewija najmłodszego potomka na skrzydle odrzutowca. Później wszyscy wsiadają do samolotu, gdzieś lecą uśmiechnięci, a ojciec dalej opowiada, jak fantastyczny to pojazd.

Wizja która musi skraść serca normatywnych prawaków, ślepo wierzących w liberalny kapitalizm.

I to zapewne uruchomiło wyobraźnię naszego prezydenta i wywołało spontaniczne połączenie z samolotami, lotniskami i CPK. Abstrahując czy ta wizja ma w ogóle sens i czy indywidualny transport lotniczy to rzeczywiście wymarzona przyszłość dla gotującej się planety, przyjrzyjmy się bliżej konstrukcji, która komunikowana jest jak zwykły SUV.

Vision Jet to mały, jednosilnikowy odrzutowiec produkowany przez amerykańską firmę Cirrus Aircraft. Jest pierwszym na świecie certyfikowanym jednosilnikowym odrzutowcem i jest znany ze swojej innowacyjnej konstrukcji i zaawansowanych technologii. Vision Jet jest napędzany silnikiem turbowentylatorowym Williams FJ33-5A. Ma maksymalny zasięg wynoszący około 1,200 mil morskich (2,200 km) i może osiągnąć prędkość przelotową wynoszącą około 300 węzłów (555 km/h). Wyposażony w nowoczesny system awioniki Garmin Perspective Touch+, który oferuje zaawansowane funkcje, takie jak automatyczny system unikania kolizji, system zarządzania lotem oraz wsparcie dla lotów IFR (Instrument Flight Rules).

Vision Jet posiada również system CAPS (Cirrus Airframe Parachute System), który jest unikalny w swojej klasie i może uratować całą załogę oraz pasażerów w przypadku awarii.

Samolot może pomieścić do 5 dorosłych osób oraz 2 dzieci w konfiguracji siedzeń klubowych. Kabina jest zaprojektowana z myślą o komforcie, z dużymi oknami zapewniającymi szeroki kąt widzenia oraz dostępem do nowoczesnych udogodnień, takich jak systemy rozrywki i klimatyzacja. Ot, porządny, rodzinny odrzutowiec.

Cirrus Aircraft rozpoczęło prace nad Vision Jet w 2006 roku. Pierwszy lot prototypu odbył się w 2008 roku, a certyfikację FAA (Federal Aviation Administration) uzyskano w 2016 roku. Od tego czasu Vision Jet cieszy się dużą popularnością wśród właścicieli prywatnych samolotów oraz w lotnictwie korporacyjnym ze względu na swoje unikalne połączenie wydajności, bezpieczeństwa i komfortu.

Podstawowa cena nowego Vision Jet wynosi około 2,98 miliona dolarów.

A ile w ogóle wynosi roczne utrzymanie małego samolotu w 2024 roku w Polsce? (wyliczenia dla Cessna 172 )

Paliwo:

– Średnie zużycie paliwa dla małych samolotów typu Cessna 172 wynosi około 30-40 litrów na godzinę lotu.
– Cena paliwa lotniczego (AVGAS) w Polsce to około 8-10 zł za litr.
– Przy założeniu 100 godzin lotu rocznie, koszt paliwa wynosi: 100 godzin x 35 litrów/godzina x 9 PLN/litr = 31,500 zł rocznie.

Konserwacja:

– Regularne przeglądy i konserwacja są kluczowe dla bezpieczeństwa i sprawności samolotu.
– Roczne koszty konserwacji dla małego samolotu to około 10,000 – 20,000 zł, w zależności od zakresu prac i stanu technicznego maszyny.
– Duże przeglądy i naprawy mogą podnieść koszty do 50,000 zł lub więcej.

Hangarowanie:

– Koszty hangarowania zależą od lokalizacji lotniska i dostępności hangarów.
– Miesięczny koszt hangarowania w Polsce wynosi średnio 1,500 – 3,000 zł.
– Roczne koszty hangarowania to około 18,000 – 36,000 zł.

Ubezpieczenie:

– Ubezpieczenie samolotu obejmuje zarówno odpowiedzialność cywilną, jak i ubezpieczenie kadłuba.
– Roczne składki ubezpieczeniowe zależą od wartości samolotu, jego wieku, rodzaju użytkowania i sumy ubezpieczenia.
– Przeciętny koszt ubezpieczenia dla małego samolotu w Polsce to około 10,000 – 20,000 PLN rocznie.

Łączny koszt roczny może wynosić od 69,500 zł do 107,500 zł, w zależności od różnych czynników.

 

SURPRISE