Shein prawdopodobnie zorganizował fałszywą wycieczkę prasową do swoich fabryk

Zaproszeni influencerzy spotykają się teraz z ostrą reakcją w sieci.
.get_the_title().

W zeszłym tygodniu Shein, czyli wyjątkowo ekspansywny chiński H&M, zaprosił grupę influencerów do swoich fabryk. Wycieczka zaaranżowana dla TikTokerów spotkała się z ostrą reakcją w sieci. 

Poziom greenwashingu pojawiający się w filmach dokumentujących wycieczkę i pokazujących produkcję odzieży nie pozwolił internautom na obojętność.

Oczywiście nie ma tu mowy o pokazaniu choćby ułamka nieetycznych i szkodliwych dla środowiska praktyk, z których znana jest marka. Według jednej z influencerek, która została zaproszona do wzięcia udziału w wycieczce prasowej, Dani DMC, to, co zawsze wiedzieliśmy o Shein, to tylko plotki. To odważne stwierdzenie, biorąc pod uwagę liczne raporty poważanych organizacji ujawniające niebezpieczne praktyki marki, nie mówiąc już o bezpośrednich relacjach pracowników fabryk, które przedostały się do sieci i mediów.

Shein to fast fashion na sterydach. Chiński przedstawiciel branży znany jest na świecie dzięki sprzedaży ubrań w wyjątkowo niskich cenach i wzbudzaniu ciągłych kontrowersji. W centrum jest nadprodukcja i wyniszczanie naszej planety, wątpliwe warunki pracy krawców czy dostawców, a także – ze spraw innego kalibru – kradzież wzorów, której Shein dopuszcza się non stop.

I w sumie wszystkie te rzeczy przestają dziwić, gdy dowiadujemy się, że każdego dnia na stronie marki ląduje nawet 1000 nowych wzorów ubrań.

Przeciętny czas od projektu do wyprodukowania ubrania to od 5 do 7 dni.

Raport Public Eye – szwajcarskiej organizacji stojącej na straży przestrzegania praw człowieka, przepisów prawa pracy i norm ochrony środowiska – ujawnił, że w miejscu pracy dostawców Shein panują bardzo złe warunki. Nie ma dostępu do wyjść ewakuacyjnych, ponadto korytarze są zablokowane, ponieważ stanowią dodatkowe miejsce do magazynowania worków z ubraniami. Krawcy pracują 11, 12, czasem 13 godzin dziennie, przeważnie 7 dni w tygodniu, bez premii za nadgodziny.

@shein_us Get a glimpse of the process of how your purchases are packaged directly from our facility and delivered to your doorstep. Watch as our partners discover the cutting-edge tech that streamlines our operations and receive a hands-on experience in packaging. Stay tuned to the #SHEIN101 series to learn more of what goes on behind the scenes at #SHEIN #SHEINOnTheRoad ♬ original sound – SHEINUS

Influnecerka Dani DMC wyjaśniła w filmie na TikToku, że ’pracuje z Shein nad tym, jak pomóc im obalić plotki. Spotkaliśmy się i podpisaliśmy umowę’. Tiktokerka zapewnia, że chciała odkryć prawdę o marce. A jednocześnie Shein zapłacił jej 'zdecydowanie nie za mało i bardzo się o nią zatroszczył’.

Co jeszcze można usłyszeć od influencerów po wizycie w pokazowej fabryce Shein?

'Mają bardzo niski ślad węglowy w porównaniu z wieloma markami fast fashion’. 'Produkują tylko to, co jest konieczne’, 'Mają etycznie wykonane tkaniny’.

To, czy Shein rzeczywiście stworzył fałszywą fabrykę na potrzeby tej podróży prasowej, pozostaje do wyjaśnienia, pewne jest jednak to, że była to inicjatywa stworzona z myślą o podreperowaniu reputacji marki.

Oświadczenie marki: ’Shein zobowiązuje się do przejrzystości, a ta wycieczka odzwierciedla jeden ze sposobów, w jaki słuchamy opinii, dając możliwość pokazania grupie wpływowych osób, jak działa Shein poprzez wizytę w naszym centrum innowacji i umożliwiając im dzielenie się własnymi spostrzeżeniami ze swoimi obserwatorami. Ich filmy i komentarze w mediach społecznościowych są autentyczne, a my szanujemy i popieramy perspektywę i głos każdego influencera na temat jego doświadczeń’.

FASHION