5 najmocniejszych tekstów, które napisała Nosowska
„Basta!”, ósma solowa płyta Kasi Nosowskiej, która ukazała się jesienią, jest prawdziwym przełomem w twórczości artystki. Zarówno muzyka, jak i testy zadziwiły nie tylko fanów dokonań artystki, ale i recenzentów. I to mimo tego, że Nosowska w swoich solowych dokonaniach zawsze skłaniała się w stronę eksperymentów i flirtów z elektroniką. Jeśli chodzi o sferę tekstową, to artystka znana była dotychczas z poetyckich testów, czasami wręcz zahaczających o hermetyzm.
Na „Baście!” przedstawia jednak zupełnie inne oblicze. Teksty są dosadne, pozbawione metafor, przez co łatwiej uchwycić przekaz piosenkarki.
Co ma nam do powiedzenia odmieniona Nosowska? Z pewnością nie są to rzeczy łatwe i przyjemne. Wybraliśmy dla was 5 mocnych tekstów z najnowszej płyty:
1. „Ja pas!”
Miała być jedna lampka, dwie,
Poszły konie wio, było lampek moc, ej,
Jesteś jak, elektrownia co,
Całe miasto chce zaopatrzyć w prąd, ej
Nie mów stary, że ma kaganiec,
Że masz na smyczy metylowego psa, ej
Ten pies Ci z filmu wyszarpuje klatki,
A ostatni sezon z życia pies w całości zjadł
Ja pas! Ja pas! Ja pas! Ja pas! Ja pas!
Ja pas! Ja pas! Ja pas! Ja pas!
W tej piosence co ją Prońko śpiewa,
Facet robi małpę i ma Krysia w domu cyrk,
Ty po małpie robisz ćwiartkę, pół, trzy czwarte,
A gdy robisz krowę to mam w domu syf,
Oto cały Ty, ej,
Oto cały Ty ej,
W żłobie leżysz znów, ej,
Nie przybieży nikt, eee
Oto cały Ty,
Oto cały Ty,
W żłobie leżysz znów, nie przybieży nikt,
Ja pas! Ja pas! Ja pas! Ja pas! Ja pas! Ja pas!
Wrócę, gdy przestaniesz tańczyć,
Gdy wygrzebiesz się z serpentyn,
Wrócę gdy się skończy bal…
Pierwszy singiel z „Basty!” nieźle namieszał. Nie tylko za sprawą klipu, w którym Nosowska… tańczy, czego chyba mało kto mógł się spodziewać po tej artystce.
W warstwie tekstowej Nosowska podejmuje temat bycia w związku z osobą uzależnioną od alkoholu.
Efekt jest naprawdę bezkompromisowy.
2. „Kto Ci to zrobił?”
Rozczarowałam Cię?
My się nawet nie znamy.
Diagnozujesz mnie.
Na jakiej podstawie?
Chcesz mi doradzać?
Masz za mało danych.
Myślisz, że coś wiesz?
Naprawdę?
Kto Cie tak skrzywdził,
że bijesz na oślep?
Co Ci się śni,
że nie możesz odpocząć?
Co zrobiła matka,
że tak się boisz kobiet?
Co zrobił ojciec,
że mścisz się na obcych?
Kto Ci to zrobił?
Kto Ci to zrobił?
Przed czym uciekasz?
Czego się boisz?
Temat hejtu w sferze publicznej jest obecnie tak powszechny, że nic dziwnego, że na warsztat biorą go także artyści.
Bezpodstawne i pełne jadu ataki na zarówno na ich twórczość, jak i ich samych są w końcu w internecie niemal chlebem powszednim. Sama artystka, jak tłumaczy także w rozmowie z „Gazetą Wyborczą”, za źródło hejtu uważa lęk, którego nauczono nas w dzieciństwie.
3. „Lanie”
Płacz!
Może nie będzie lania…
Połóż się pod kioskiem
W bezruchu leż
Wrzeszcz!
Pani Walewska pachnie
Obok niej maskotka
A ty musisz ją mieć
W żółtej kominiarce wyglądasz jak chłopiec
Pani Karabela prowadzi sukę za hangar
Futerko z gór jest całe w błocie
Nie odpuszczaj!
Łez paciorki, łzawa mantra
Lanie, lanie raz
Możesz sobie wybrać, wybrać pas
Boli? Boleć ma!
Jak w zegarku chodzić, chodzić masz
Momenty:
Ojciec ugniata mamę
Jest sobota, trwa kino nocne
W świetle telewizora wyglądają strasznie
Tłuczesz chińskie temperówki o szafę
Ojciec mówi: Pozwól tu do nas.
Fotel ma tapicerkę w kratę
Rutger Hauer w deszczu łapie stopa
Ojciec mówi: Jesteś tylko dodatkiem.
Na „Baście!” Nosowska dwukrotnie porusza temat przemocy fizycznej. W równie mocnej piosence „Goń” mówi o przemocy w związku i opowiada się po stronie kobiet, każąc im uciekać od damskich bokserów.
„Lanie” z kolei dotyczy bicia dzieci przez rodziców.
Artystka wielokrotnie powtarzała w wywiadach, że tytułowe lanie miało swoje miejsce w krajobrazie jej dzieciństwa. Piosenka jest tym bardziej przejmująca, że dobrze wiadomo o tym, iż w wielu polskich domach wciąż stosowana jest przemoc wobec dzieci.
4. „Mówiła mi matka”
nie wychodź
ziemniaki dochodzą
zaraz obiad
najpierw lekcje
a potem ganiania
Kasia, śmietnik
weź śmieci ze sobą
nie garb się, bo będziesz chodzić z kijem
do siebie marsz, wrócisz jak zmądrzejesz
w kogo ty się wdałaś, bo na pewno nie w nas
co z ciebie wyrośnie, pomyśleć strach
na osi czasu drepczę
mam za plecami ciebie
powtórzysz mnie jak echo
znajdziesz w bliźniaczym geście
na osi czasu drepczę
mam za plecami ciebie
powtórzysz mnie jak echo
znajdziesz w bliźniaczym geście
ty mnie chcesz wpędzić do grobu
jak umrę to gorzko zapłaczesz
czekaj wspomnisz moje słowa
jeszcze zatęsknisz za matką
czego nie rozumiesz, czy ja mówię po chińsku
w pokoju masz syf, jakby ktoś nasrał
masz 5 min, i wszystko ma błyszczeć
KPW? i przestań się mazać!
doprowadzasz menie do białej gorączki
jeszcze chwila i trafi mnie szlag
czemu mnie tak Pan Bóg pokarał
za jakie grzechy, ja się pytam aż tak
dla ciebie sobie żyły wypruwamy
a ty tak nam się za to odwdzięczasz
ty się ciesz, ze masz jak masz
aj w twoim wieku nie miałam
na osi czasu drepczę
mam za plecami ciebie
powtórzysz mnie jak echo
znajdziesz w bliźniaczym geście
na osi czasu drepczę
mam za plecami ciebie
powtórzysz mnie jak echo
znajdziesz w bliźniaczym geście
Punktowanie błędów popełnionych przez rodziców to zawsze ciężki temat.
Nosowska rozprawia się z nim, cytując typowe teksty wygłaszane przez matki od pokoleń pod chyba każdą szerokością geograficzną.
Niestety bezrefleksyjne dyscyplinowanie dzieci wciąż ma się dobrze i czasem trudno z nim zerwać. Nosowska dobrze o tym wie, co udowadnia, zapraszając do udziału w utworze swego syna, który rapuje kilka wersów.
5. „Dosyć”
Ja to nawet lubię zapach skoszonej trawy,
kojarzy mi się nieźle, dobrze nawet.
Przestrasza mnie tylko wrzask kosiarek,
jakby krzyczały do mnie, o mnie, na mnie…
Albo gdy wiatr robi HUU-HUU
i wpełza przez wentylacyjną kratkę,
mam dreszcze na przedramionach,
muszę zapalić światło.
Czuję się też nieswojo, gdy się przechodzę po mieście nocą
i widzę u kogoś w oknie świetlówkę jarzeniową.
Myślę wtedy ze zgrozą: jak w takim świetle wygląda ciało?
jak się chowają dzieci? Jak się w prosektorium chowają?
I gadać mi się nie chce! Nie chce mi się gadać! Słuchać też niechętnie, słuchać mi się nie chce!
Ja to nawet lubię skoczyć nad morze, jezioro,
ale tylko sobie patrzę, unikam kontaktu z wodą.
To dlatego, że jest ciemna, nie dojrzysz, gdzie jest dno,
a tam żyją takie-owakie i mogą znienacka dotknąć.
Tylko gadać mi się nie chce, bo o czym tu gadać?
Ludzie myślą, że kula, a wiadomo, że jest płaska.
Gdyby sito podstawić, żeby sensu nałapać,
mikrogrudki nie uświadczysz, przelatuje bla, bla, bla, bla…
Gadać mi się nie chce!
A dlaczego nie?
Chcesz wyjaśnień?! Mówię nie – bo „nie” wystarczy! A ty męczysz i ciśniesz dalej!
Gadać mi się nie chce! Bo nie!
A dlaczego? Chcesz wyjaśnień?! Bo nie!
Mówię nie – bo „nie” wystarczy! Bo nie!
A ty męczysz i ciśniesz dalej! Bo nie!
A że słońce napierdala… że gorąco i poty…
A że piździ i z zimna klekoczą im kości…
Że Taco był spoko, za to teraz chujowy…
Że ta książka to syf a Smarzowski się kończy…
Kartezjusz pierdolił. Teraz, gdzie oko poślesz: mam problem, więc jestem.
A ja kurwa mam dosyć…
Gadać mi się nie chce!
Pewnie gdyby ktoś zadał wam pytanie, kto jest autorem tekstu „A że słońce napierdala… że gorąco i poty… / A że piździ i z zimna klekoczą im kości… / Że Taco był spoko, za to teraz chujowy… / Że ta książka to syf a Smarzowski się kończy… / Kartezjusz pierdolił. Teraz, gdzie oko poślesz: mam problem, więc jestem. / A ja kurwa mam dosyć…”, w życiu nie podejrzewalibyście o to Nosowskiej. A jednak. Artystka na nowej płycie często jest dosadna, a tym razem nie przebiera w słowach.
Na początku lutego Kasia Nosowska ruszy w trasę koncertową po Polsce. Chcecie ją zobaczyć na żywo? Sprawdźcie, w jakich wystąpi miastach:
08.02.2019, godz. 20:00 Wrocław, Centrum Koncertowe A2 (bilety tutaj)
09.02.2019, godz. 20:00 Katowice, MCK (bilety tutaj)
10.02.2019, godz. 19:00 Kraków, Klub Studio (bilety tutaj)
16.02.2019, godz. 20:00 Gdańsk, Stary Maneż (bilety tutaj)
17.02.2019, godz. 19:00 Poznań, Sala Ziemi MTP (bilety tutaj)
27.02.2019, godz. 19:00 Warszawa, Torwar (bilety tutaj)
10.03.2019, godz. 19:00 Bielsko-Biała, Klub Klimat (bilety tutaj)
02.03.2019, godz. 20:00 Łódź, Wytwórnia (bilety tutaj)