Helvetica przeszła makeover. Sprawdźcie, jak teraz wygląda
Helvetica została zaprojektowana w 1957 roku przez szwajcarskiego typografa Maxa Miedingera. Chciał on stworzyć neutralny i czytelny bezszeryfowy krój pisma, który miałby szerokie zastosowanie. Niewątpliwie mu się udało – dziś Helvetica jest jednym z najpopularniejszych fontów na świecie. Znacie ją na przykład z logo Panasonica, Nestle, Oral B, Lufthansy czy Skype’a. Helvetica jest stosowana w amerykańskich formularzach podatkowych i w nowojorskim metrze, korzysta z niej nawet NASA. „Helvetica” to także tytuł filmu dokumentalnego z 2007 roku, który dotyczy typografii i projektowania graficznego.
Śmiało można powiedzieć, że mało który font zrobił taką karierę.
Teraz ten liczący sobie ponad sześć dekad krój pisma doczekał się makeoveru. Za modyfikację odpowiada firma Monotype, która jest obecnie właścicielem Helvetiki. Ponad 20 projektantów pracowało nad krojem Helvetica Now przez dwa lata.
W rezultacie powstały trzy różne wersje fontu – w zależności od planowanego wykorzystania. Wersja „Micro” zaprojektowana została z myślą o małych ekranach, dla tworzących oznakowania wymyślona została wersja „Display”, a dla materiałów pisemnych standardowej wielkości stworzona została wersja „Text”. W każdej z tych opcji litery są rozrysowane i rozmieszczone w różny sposób. – Helvetica Now rozwiązuje istniejące od dziesięcioleci problemy związane z czytelnością Helvetiki, dzieląc pojedynczy krój na trzy – mówi Charles Nix, dyrektor ds. fontów w Monotype.
Helvetica Now z pewnością przypadnie do gustu grafikom – dzięki nim będą oni mogli wykorzystywać Helvetikę w różnych kontekstach, nie martwiąc się o detale, które do tej pory bywały problematyczne.
– Każda z tych zmian ma moc radykalnej zmiany całej estetyki rodziny i daje niezliczone możliwości projektowe – tłumaczy Nix. Tutaj możecie sprawdzić, jak prezentuje się nowy font. Jak myślicie, czy te modyfikacje sprawią, że Helvetica stanie się jeszcze bardziej powszechna?
Źródło zdjęć: Monotype
Tekst: NS