Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Jak Motorola powróciła na szczyt? Telefoniczny brand niczym marka modowa

Niewiele marek doświadczyło wzlotów i upadków oraz ponownego sukcesu tak jak Motorola. Dziś Motorola skręca coraz mocniej w stronę designu, mody i sztuki. O strategii marki rozmawiamy z Danielą Idi, dyrektorką marketingu Motorola, która przez lata była związana modą luksusową w tym z LVHM.
.get_the_title().

Chyba żadna marka telefonów nie zaliczyła takiego rollercoastera jak Motorola. Ulubiona marka lat 2000. z Razr-em, kultowym modelem z klapką na czele przez lata była dominującą siłą w branży mobilnej, ale  prawie zniknęła z rynku, gdy przejęli go szturmem inni gracze w tym iPhone i Samsung. Kupiona w 2011 roku przez Google szybko, bo już w 2014 roku została sprzedana Lenovo. Początkowo jej nazwa została zmieniona na Lenovo Moto, ale na szczęście chiński koncern szybko zrozumiał, że 'ikoniczność’ Motoroli można przywrócić i już w 2017 roku marka wróciła do swojej pierwotnej nazwy.

Rynek smartfonów to zacięta konkurencja, w której kluczowe jest wprowadzanie innowacji, ale nie tylko. Liczy się wyczucie wartości uznawanych przez odbiorcę. Dziś smartfon to najbardziej prywatne, wręcz intymne urządzenie. Trzeba więc wyczuć klienta.

Dzięki strategicznemu podejściu, Motorola zaliczyła imponujący comeback trafiając do czołówki i konkurując z najważniejszymi graczami na rynku.

Motorola zabrała nas do Belgradu na premierę motorola edge 50 neo, gdzie mieliśmy okazję porozmawiać z Danielą Idi, dyrektorką marketingu Motorola. Zespół, który stoi dziś za marką to ludzie wywodzący się z różnych środowisk. Daniela Idi zanim na dobre przeskoczyła do świata IT zajmowała się marketingiem w branży luksusowej modowej pracując dla LVMH Group, Coty Inc. oraz Luxottica Group.

Jak powrócić na szczyt? W dobrym stylu. Motorola od kilku lat pnie się do góry w rankingach. Jej strategia marketingowa niosła ją na fali nostalgii.

Marka zmienia ton i odnosi się coraz odważniej do designu, sztuki i mody przyglądając się uważnie Z-etkom i pokoleniu Alpha.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Motorola Polska (@motorolapolska)

F5: Porzuciłaś modę luksusową na rzecz technologii. To dość zaskakujące przejście. Masz momenty, że żałujesz? Jak to się właściwie stało i jak odnajdujesz się w IT?

Daniela Idi: Przez wiele lat pracowałam w branży modowej, dla marek luksusowych, w tym dla LVMH Group i był to dla mnie bardzo ważny okres w życiu zawodowymi i fantastyczna przygoda. Chciałam jednak spróbować swoich sił w branży technologicznej ponieważ pociągała mnie jej innowacyjność i moment w którym wówczas się znajdowała – stała w obliczu szybkich zmian. Branża tak szybko ulegała transformacji, że po prostu chciałam być częścią tej zmiany.

IT była innowacyjna i reagowała natychmiast na potrzeby młodych odbiorców w przeciwieństwie do branży mody luksusowej, która dopiero teraz stara się zniwelować ten gap. Digital stał się głównym kanałem komunikacji z młodym odbiorcą, a branża mody luksusowej była trochę z tyłu tej zmiany. Musiałam się bardzo dużo uczyć, żeby być częścią tej transformacji.

Czy moda i branża technologiczna mają ze sobą coś wspólnego? Czy moda i Motorola mają ze sobą coś wspólnego? 

Myślę, że w przypadku brandu jakim jest Motorola można znaleźć sporo punktów styku. Nie mogę jeszcze nic zdradzić. Za modą idą określone wartości. Obserwowanie trendów modowych to przyglądanie się ludziom, ulicom, nastrojom społecznym.

W Motorola pracujemy intensywnie nad materiałami używanymi w naszych urządzeniach – tym sezonie mamy wegańską skórę i mięciutki zamsz. Kolory mają dla nas strategiczne znaczenie. Komunikujemy się za ich pomocą z naszymi klientami, a oni czują nasze zaangażowanie, co widać w wynikach sprzedaży. Motorola stara się odpowiadać na potrzeby młodych. Nasze obudowy, zapach urządzeń, case’y z recyklingu, kartonowe opakowania, nie mówiąc o innowacjach, współpracy z Pantone – to wszystko ukłon w stronę Z-etek, które nadają dziś ton tego.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Motorola Polska (@motorolapolska)

To, jak opowiadamy naszą historię, to jak budujemy nasze wartości – jest zupełnie inne od komunikacji innych marek smartfonów – mówi Daniela Idi, dyrektorka marketingu Motorola.

Współpraca z Instytutem Pantone jest bardzo ważna w tworzeniu naszych urządzeń i wyrażaniu wartości. Pantone jest blisko ludzi, blisko ulicy, blisko trendów, a bycie częścią tego procesu jest budujące dla takiego brandu jak Motorola. Praca z Instytutem jest inspirująca, a do tego to fantastyczni ludzie – oddani swojej pracy badacze i naukowcy.

Podejście zorientowane na design to coś, czego konsumenci oczekują, czego potrzebują i co, my – team stojący za Motorola – chcemy im dać.

Jaką drogę widzisz dla Motorola i jej strategii budowanej na następne lata? Czego możemy się spodziewać? 

Jesteśmy w kluczowym momencie, w którym Motorola ulega przemianie. Chcemy być postrzegani w taki sam sposób na każdym rynku, na którym jesteśmy obecni. Czeka nas wzmocnienie jednej głównej strategii globalnej i mówienie jednym głosem. Chcemy opowiadać jedną historię.

Motorola to marka, która ma dość mocny core i ugruntowaną pozycję. Współpraca z globalnymi influnecerami takimi jak Paris Hilton na pewno wzmacnia ten przekaz i przypomina dziedzictwo lat 90 i 2000. marki.

20 lat temu telefon motorola RAZR podbił rynek, dziś w zmienionej formie podbija serca kolejnego pokolenia młodych ludzi. Motorola Razr stała się ikoną wzornictwa użytkowego, symbolem pewnej estetyki.

Marka jest silna, a świadomość marki ugruntowana. Teraz jednak chcemy zrobić duży krok na przód i od fali nostalgii przejść do czegoś świeżego. Chcemy nabrać nowego znaczenia dla młodych odbiorców.

Mamy świetna rozpoznawalność wśród Millenialsów i innych grup i oczywiście o nich nie zapominamy, ale  przyglądamy się Z-etkom i pokoleniu Alpha. Chcemy innowacjami opowiadać naszą historię. Poprzez materiały, których używamy i design chcemy budować emocjonalną więź, która sprawi, że będziemy wybierani. Nasze podejście to full funnel, czyli holistyczne podejście strategiczne – od budowania świadomości, aż po budowanie lojalności i relacji z klientem.

Czy brand telefoniczny może mieć styl? A jeśli tak to jaki styl ma Motorola i jaką marką modową by była? Czy możemy spodziewać się kolaboracji z jakimś domem mody lub marką modową? 

Nie mogę odpowiedzieć na to pytanie (śmiech). Jeśli mielibyśmy pracować z jakimś domem mody, ale podkreślam – czysto hipotetycznie – z pewnością byłby to dom mody, którego wartości wzmacniałyby wartości marki Motorola. Chcemy być inkluzywni. Żeby więc odpowiedzieć na to pytanie musicie przyjrzeć się wartościom marki Motorola.

Dziękujemy za rozmowę 

Tatuaż Razr uchwycony przez F5 podczas premiery motorola edge 50 neo w Belgradzie.
Gabriela Idi, po środku podczas kuluarowych rozmów z polskimi dziennikarzami w Belgradzie podczas premiery motorola edge 50 neo
Motorola została w 2024 roku sponsorem Euroleague Basketball. Premiera Motorola w Belgradzie miała miejsce w spektakularnej hali Štark Arena

 

FASHION