Do oferty Hyundaia dołącza elektryczna wersja modelu KONA
Hyundai od lat pracuje nad rozwojem ekologicznej mobilności. Jako pierwszy wprowadził na rynek produkowany seryjnie model zasilany ogniwami paliwowymi, czyli ix35 Fuel Cell. Niedawno zaprezentował jego następcę – nowy model NEXO. Od 2017 roku w sprzedaży dostępny jest też IONIQ Electric, który na polskim rynku kosztuje od 164 500 złotych. Silnik zapewnia 120 KM i 295 Nm, a deklarowany przez producenta zasięg przekracza 250 kilometrów, dzięki zastosowaniu wysokonapięciowych akumulatorów o pojemności 28 kWh. Drugim modelem elektrycznym w palecie modelowej Hyundaia jest KONA Electric, który prezentuje się lepiej zarówno pod względem osiągów, jak i zasięgu na jednym ładowaniu. Wersja bazowa z bateriami o pojemności 39,2 kWh, zasięgiem około 290 kilometrów i motorem o mocy 136 KM to wydatek 165 900 złotych. Znacznie droższa jest z kolei 204-konna odmiana z akumulatorami o 64 kWh pojemności, która kosztuje 206 900 złotych. Wyższa cena idzie jednak w parze z wydłużonym zasięgiem, na poziomie niespełna 450 kilometrów.
Zastosowanie polimerowych, litowo-jonowych zestawów ogniw zapewnia zmniejszenie zjawiska pamięci baterii oraz znakomitą efektywność ładowania.
Hyundaia Kona Electric odróżnia od jego spalinowych wersji zamknięta osłona chłodnicy oraz felgi o specjalnym wzorze i średnicy 17 cali.
Pozostały kontrastowe nakładki błotników czy podwójne reflektory przednie – światła LED do jazdy dziennej znalazły się nad reflektorami głównymi. Samochód dostępny jest w siedmiu odcieniach lakieru, a klienci mają też możliwość spersonalizowania malowania dachu w jednym z trzech wariantów kolorystycznych. Koreańska marka nazywa swój model subkompaktowym SUV-em. Auto mierzy prawie 4,2 metra długości, 1,8 szerokości i niespełna 1,6 wysokości.
Wnętrze samochodu wyróżnia dedykowana temu modelowi konsola centralna, która skupia wszystkie przyciski dla zapewnienia intuicyjnej obsługi. Pod nią znajduje się dodatkowa przestrzeń na przechowywanie rzeczy osobistych. Ekran o średnicy 8 cali służy do obsługi systemu infotainment, który integruje media i zestaw funkcji, jak na przykład Apple CarPlay i Android Auto, a także wyświetla obraz z kamery cofania. Nawigacja wzbogacona jest mapami 3D oraz informacjami o natężeniu ruchu czy fotoradarach. W miejscu tradycyjnych zegarów znalazł się ekran wysokiej rozdzielczości, który zmienia kolory tła i zegarów w zależności od wybranego trybu jazdy. Informacje wyświetlane są też przez projektor head-up display.
Komfort zapewniają regulowane elektrycznie w ośmiu płaszczyznach przednie fotele, które są wentylowane i ogrzewane. Za dopłatą podgrzewane może być też koło kierownicy.
Elektryczny Hyundai KONA nie ma na rynku bezpośredniej konkurencji. Za podobne pieniądze dostępny jest Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf, Hyundai IONIQ czy BMW i3, ale żaden z nich nie jest SUV-em. Tesla Model X i Jaguar i-Pace to z kolei zupełnie inna liga cenowa.
Tekst: Krystian Kaleta
Zdjęcia: Hyundai